Kirjoittaja Aihe: ACGE sähkötoiminen latausryhmä  (Luettu 6815 kertaa)

Erbish

• Full Member
Vs: ACGE sähkötoiminen latausryhmä
« Vastaus #15 : 29.03.2012-21:24 »
Niin eiköhän nuo lataus pumppupiirit toimi juurikin oikein, siis jos ovat asennettu oikein.
Eli kattila vesi on aina esim vähintään 72 ja kaikki ylimääräinen lämpö menee varaajaan.
Sama energia määrä siirtyy varaajaan oli siinä termostaatti tai ei tai pyöri pumppu täysiä tai hiljaa.
Eli jos kierrätetään 2000 l tunnissa lämpö 90  on sama kuin kierrättäisi 5000l tunnissa 36 c,
Nopeammassa kierrossa kerrostuminen huonompaa ja kattilan ikä tod näköisesti lyhyempi.
Matalammissa lämmöissä tosin lämmön sitomiskyky parempi ja hukkalämpö pienempi, mutta mihin hintaan.

Itsellä kattila lämpö on 84 c koko polton ajan ja varaaja alkaa lämpiämään tietenkin ylhäältä alas juurikin tuolla lämmöllä, termari 72c ja latauspiiri laddomat 21-100.
Idea on pitää kattilassa oikea lämpö jotta se kestäisi pitempään ja pysyisi puhtaana.
No jokainen tekee niin kuin haluaa ja omalla tyylillään.
Ariterm 60+ varustettuna jäännöshappi mittauksella/ohjauksella
Sekä toisioilman uudelleen reitityksellä.
Varaajana 5m3 akvaterm.
Lämmitettävää ~800m3.
Talo Vm 2012.
~27pm3 koivua vuodessa.

lorvi

• Vieras
« Vastaus #16 : 29.03.2012-21:46 »
Itsellä kattila lämpö on 84 c koko polton ajan ja varaaja alkaa lämpiämään tietenkin ylhäältä alas juurikin tuolla lämmöllä, termari 72c ja latauspiiri laddomat 21-100.
Idea on pitää kattilassa oikea lämpö jotta se kestäisi pitempään ja pysyisi puhtaana.
No jokainen tekee niin kuin haluaa ja omalla tyylillään.

Juuri noin se pitää ollakin, 84°C on kattilan lämmöksi jo hyvä ja mekaaninen termari hoitaa hommansa kulloisenkin palotapahtuman mukaan ja varaajan kerrostuminen onnistuu.

peku

• Newbie
  • *
« Vastaus #17 : 30.03.2012-06:38 »
Mulla toimii kaikki siihen asti hienosti kun kattila on 80 ja termostaatti aukeaa ja varaajaan alkaa mennä 80 asteinen vesi. No eipä mee kauaa kun kattila on jo 110 ja silti menee vaan 80 varaajaan. Jos laitan pumpun kolmoselle niin varaajaan menevä vesi on 77 astetta ja kattila on edelleen 110. Eilen kun koko varaaja oli 80 niin kokeilin heittää reilusti puita pesään. Tulos oli 92 asteista pihalle ja kattilan lämpö  114. Otan tänään töistä infrapuna mittarin lainaan ja kattelen jos sillä sais vähä tolkkua kattilan lämmöistä.

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #18 : 30.03.2012-08:56 »
Itselläni on käytetystä kolmitie-lataustermostaatista ja muuten uusista osista vuonna 99 kasattu systeemi joka ei enää yksinkertaisempi voisi olla.  Kattilan yläputki menee termariin josta menee putki varaajan yläosaan ja se hullukierto-haaraputki alas T-haaralla siihen putkeen joka menee varaajan alaosasta pumpun imupuolelle ja pumpusta kattilaan.  Eli jos laite olisi täydellinen, se kierrättäisi kattilassa kattilan omaa vettä kunnes termari alkaa siirtää kiertoa siitä väliputken kautta palautuksesta varaajan kautta kiertoon Se siis anta kattilan lämmetä mutta estää kuuman kerrostumisen kattilan yläosaan ja estää paikallistakiehumista.
Olin hiukan epäileväinen vanhan termarin suhteen ja panin palloventtiilin siihen ylä- ja alaputken väliseen hullunkiertoputkeen.
Mutta hyvin se termarivanhus pelaa. Kun kierrossa alkaa olla kuumaa vettä ja kattilan mittari näyttää hiukan yli 80, muuttuu se varaajan yläosan ja termarin välinen pätkä nopeasti kuumaksi.  Kun kattilan teho kunnolla alkaa, nousee kattilan lämpö 90 asteeseen, joskus yli.  Pidän sitä hullunkiertoventtiiliä noin puoleksi auki, ehkä vain omaa mieltä rauhoittaakseni, vaika termostaatti näyttää kyllä kiertoa säätävän. 
Pumppu oli alkuvuosina 2:lla, nyt 3:lla. Siten ei edes superkuivilla pikkupuilla ala kattilassa kihinä ja pikkupoksuttelu.
Tosin lulen että kun tietty polttoteho ylitetään tuossa yläpalojäspissä, niin vain savut kuumenee. Mulla on itsetehty hassu liitoskappale joka yhtäaikaa kääntää, muuttaa muotoa ja nostaa savuliitäntää ja jos sen päälle on jäänyt puun pala vaikka puita kattilan päällä kuivatessa, niin ihan hiilenä se on.  Eli savut käy aika ajoin varmasti 200-300 asteessa... 

Eli jos polttamisessani kaikki muu kaipaa kohennusta, niin kattilakierto toimii kuin tietokoneohjattu supersysteemi. maksoi tuskin mitään ja yhden kylmän syysillan mä siellä isäukon kanssa kuparia juotin ja hamppua käärin ( liitoksiin saven kanssa) Muistan kun käytin myös teflon-pohjaista LVI- liimaa,sinistä ja hymähtelin että kokeillaan ny, voihan ne liimaliitokset sitten uusia.  Mutta yhtään vuotoa ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen. 
Siksi kai se lekää toimiminenkin tuntuu niin hyvältä, kun itse sen koko pannarin olen rakentanut.  Ja LVI hommia en ollut sitä ennen tehnyt, eli huolellinekin olin kai.  Hydrauliikkaa siihen aikaan tein työkseni, joten en mennyt sekaisin liitin- ja R- kierretermonologiassa, mikä auttoi kyllä. Luulen että se on yksi syy mikä saa monen päättämään putkimiehen puolesta, vaikka muuten homman osaisikin.
Kyllä mä kauan sitgä pannaria mielessäni rakensin, eli ihan ilman perehtymistä ei semmoiseen kannata alkaa.  Jos joku miettii itse tehdä, niin varminta on  käydä kaverit läpi ja vierailla semmoisen luona jolla on toimiva systeemi. Putkikoot ja periaate paperille.  tai niinkuin minä, eli selata kaavioita ja etsiä lähinnä omaa olevat arvot ( tilavuudet ka kilowatit). Putkikoot ovat tärkeitä.

Kattilassa olen poltellut lähinnä halkoja, mutta palavat roskat panen aina menemään myös.  kaupassa katsovat ettö mikähän hullu tuossa ostaa 10 paperipussia. mutta perheeni erottelee paperi- pahvi ja palavat muoviroskat oman pussiinsa ja yksi iso pussi päivässä siitä syntyy. ja siinä ei ole lehtiä, vaan ainoastaan pakkauspahvit, maitopurkit ym.
Joskus hävitin talven aikana muutaman kymmenen litraa jäteölyä imeyttämällä sahanpuruun ja laittamalla aina vähän sekaan.. Muta omatunto sai lopettamaan kun asutaan perheiden keskellä ja vaikka iltapimeällä sitä joskus harrastin, niin kyllä se savut antoi...  ja hajut.

lorvi

• Vieras
« Vastaus #19 : 30.03.2012-09:39 »
Mulla toimii kaikki siihen asti hienosti kun kattila on 80 ja termostaatti aukeaa ja varaajaan alkaa mennä 80 asteinen vesi. No eipä mee kauaa kun kattila on jo 110 ja silti menee vaan 80 varaajaan. Jos laitan pumpun kolmoselle niin varaajaan menevä vesi on 77 astetta ja kattila on edelleen 110. Eilen kun koko varaaja oli 80 niin kokeilin heittää reilusti puita pesään. Tulos oli 92 asteista pihalle ja kattilan lämpö  114. Otan tänään töistä infrapuna mittarin lainaan ja kattelen jos sillä sais vähä tolkkua kattilan lämmöistä.

Kattilan mittari on rikki tai
järjestelmässä on ilmaa (on muuten tosi vaikea saada joissakin asennuksissa pois) tai
järjestelmä on kytketty väärin (niitäkin olen todennut ihan ammattiasentajan jäljiltä, inhimillistä)tai
jossain on tuke (rukkanen jäänyt putkeen)tai
kattilan mittari on siinä kuumimmassa paikassa, minulla löytyy kattilasta kymmenien asteiden eroja anturin sijoituksesta riippuen. Pistelämpötiloissa on suuria eroja, siksi sisäinen kierto pitää olla kunnossa. Jos latauspumppu on termostaattiohjattu (käy pätkissä), homma ei enää toimi niinkuin se pitäisi.

Eko

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #20 : 30.03.2012-19:25 »
Kävin juuri polton aikana katsomassa miten itsellä lämmöt ,
laddomat täälläkin . Termari on 72 astetta , kattila 72
savut 192 ja ylälämpö varaajaan 80 . Toimii ilmeisesti
niinkuin pitääkin .  ;D
Attack DPX 25 lambda , jäspi 1200l + 500l rst aurinko varaaja ,vesitakka selmac , 60kpl tyhjöputkia + 500w pv

peku

• Newbie
  • *
« Vastaus #21 : 30.03.2012-20:11 »
Pyydän anteeksi ilkeitä sanoja latauspakettia kohtaan :) Joo tosiaan nyt tuolla infrapunamittarilla mittaillu lämpöjä ja tulos on seuraava. kattilan ylä-osan yhteiden juuresta mitannu lämpöjä. Aluksi mentiin kattilan mittarin kans käsi kädessä 80 asteeseen mutta sitten kattilan mittari nousi ja nousi . Korkeimmat lämmöt mitä sain kattilasta mitattua oli 95 ja sillon oli lähtevä vesi  97. Ja heti kun huomasin ettei kattila oo sitä mitä mittari väittää niin tiputin lataus pumpun asennolle 1 ja sillä mentiin loppuun asti. Vois sanoa että lähtevä vesi oli sen jälkeen aina +87. 

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #22 : 30.03.2012-23:44 »
Pyydän anteeksi ilkeitä sanoja latauspakettia kohtaan :) Joo tosiaan nyt tuolla infrapunamittarilla mittaillu lämpöjä ja tulos on seuraava. kattilan ylä-osan yhteiden juuresta mitannu lämpöjä. Aluksi mentiin kattilan mittarin kans käsi kädessä 80 asteeseen mutta sitten kattilan mittari nousi ja nousi . Korkeimmat lämmöt mitä sain kattilasta mitattua oli 95 ja sillon oli lähtevä vesi  97. Ja heti kun huomasin ettei kattila oo sitä mitä mittari väittää niin tiputin lataus pumpun asennolle 1 ja sillä mentiin loppuun asti. Vois sanoa että lähtevä vesi oli sen jälkeen aina +87. 

Täällä viimeeksi kun mittailin hyötysuhteita sain parhaan kuumuuden varaajan pinnasta 1-wire anturilla mitatun tuloksen 88.5c (kattilalle tuli 69.8c) ja kattilamittarin näyttäessä 116c alkoi myös pientä kuplintaa kuulumaan kattilan sisältä. Uutta ilmaa lämmityksen jälkeen löytyi varaajastakin jonka pois päästin. Täällä olen huomannut myös kattilamittarin heiton tai minkälie - esimerkkinä kattilaan sisään noin 40c vesi, mittari seilaa välissä 82-88c vaikka termostaatissa 72c lukeekin.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Eko

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #23 : 31.03.2012-09:36 »
Omaani vielä lisäksenä , kattilan lämpö max. 78 polton lopussa
kun kerran tuli tuota seurattua .
Attack DPX 25 lambda , jäspi 1200l + 500l rst aurinko varaaja ,vesitakka selmac , 60kpl tyhjöputkia + 500w pv

seppol

• Hero Member
« Vastaus #24 : 31.03.2012-10:21 »
Kattilatermostaatin vahapatruuna mittaa kattilasta tulevan veden lämpötilaa. Siihen mitä vettä kattilasta otetaan on valinnut valmistaja ja siihen emme voi enää vaikuttaa. Jos kattilassa on joku tasku joka kuumenee paikallisesti enemmän, termostaatti ei voi sitä tietää. Kattilan lämpömittari saattaa olla sijoitettu juuri siihen.
Jos esimerkiksi termostaatissa on lukema 72, se alkaa aueta siinä lämpötilassa. Lämpötilan hieman noustessa termostaatin alalevy sulkee ohituskierron jolloin kaikki vesi kiertää varaajaan.

Siinä se termostatti sitten seilaa pitäen lähtevän veden 72 yläpuolella. Lämpötilan maksimin säätöön sillä ei ole mitään mahdollisuutta. Se riippuu vain kattilan tehon ja jäähdytyksen välisestä suhteesta. Tuossa edellä oli esimerkki Pekulta kun varaaja oli kauttaaltaan 80 ja puita vain lisättiin, niin kohta kattila oli 114. Ei termostaatti saa energiaa hukattua mihinkään.

Ohituskierrossa olevaa käsiventtiiliä ei saisi koskaan sulkea koska silloin termostaatissa sen ollessa suljettuna ei kierrä vesi ollenkaan. Se pysyy siis koko ajan kylmänä eikä tiedä kattilan lämmöstä mitään.

Erbish on tuolla aikaisemmin todennut että " sama energia määrä siirtyy varaajaan oli siinä termostaattia tai ei". Olen samaa mieltä. Valitettavasti ilkiliikkujaa ei lataustermostaatistakaan tullut.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #25 : 31.03.2012-11:39 »
Jatkumona. Omalla mittarilla en ole mustasta rautaputesta saanut oikein kunnon lukemaa mitattua termarin päältä ja nyt putktetkin on eristetty joten pitäs purkaa jos katsoisi.

Tuolla kattilamittarin lämpökäyrällä vaan yritin kertoa miten nopeasti 70 litraa vettä reagoi termostaatin aukenemiseen kun lämpötilaero on yli 30 astetta vedellä Termarin ollessa kiinni pyörittää pumppu kattilan sisällä kiertoaan tasoittaen lämpenemisiä. Omassa kattilassa noin 110c paikkeilla alkaa kuulua kuplimista eli vedenkierto ja jäähdytys ei ole enää riittävä. Uudemmat kattilat rajoittavat ilmansaantia/ sammuttavat savukaasuimurin tai laukaisevat pakkojäähdytyksen kattilan lämpöjen noustessa 95 asteeseen.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.