Jännää kun itsestään selvä asia on saatu mitattuakin.
Olen ollut noin vuoden näillä puulämmityksen keskustelupalstoilla ja koko ajan kritisoinut sekä lataustermostaattia ja kerrostunutta varaamista. Syy on se että kumpikin huonontaa sekä varaamisen tehokkuutta että kattilan hyötysuhdetta. Kukaan yhdessäkään kirjoituksessa ei ole esittänyt yhtään syytä miksi olisin väärässä. Syyksi ei riitä että näin lataustermostaattien valmistaja väittää.
Joku haluaa kuumaa vettä varaajan yläosaan ja pahoittelee kun sitä ei saada sieltä käyttöön. Sitten niin kuin edellä, kylmää vettä ei saada kattilaan lämmitettäväksi ja kattilan tehoa pitää rajoittaa. Joku haluaa käyttää jotain matalan energian ratkaisua ja ladata sillä varaajan alaosaa. Mutta miksi sijoittaa ne samaan säiliöön kun ne vain haittaavat toisiaan? Aina on kytättävä ettei se alaosa vaan kuume liikaa puita poltettaessa.
Kerrostettu varaaminen pienentää varaaja tehollista tilavuutta ja sitäkö etsitään. Olen luullut että haluttu lopputulos olisi päin vastainen. Miksi valitaan 3000 litran varaaja jos siitä aiotaan lämmittää vain 1000 litraa?
Kerron nyt vielä miten itse varaajaa lämmitän. Latauspumppu kierrättää varaaja vettä alaosasta yläosaan jolloin koko vesimäärä on samassa lämpötilassa. Patterikerto lähtee 20 senttiä yläpinnasta ja paluu tulee suunnilleen samalle korkeudelle. Ei siis varaajan pohjalle. Käyttövesikierukka on 50 senttiä yläpinnasta. Suihkuvettä saa jos varaaja on 40 tai yli. Nyt kun lämmityksestä on kulunut 15 tuntia, ylälämpö on 39 ja alalämpö 38 astetta.
Ilmeisesti et lue muiden kirjoituksia, tässä yksi perusteluni
Ajattelin ottaa kantaa näihin väittämiin ihan käytännön esimerkein, koska minulla on erilainen näkemys ja kokemus väittämiisi. En vätä olevani oikeassa, mutta perustelen näkemykseni kuitenkin.
seppol kirjoittaa:
>Kun näyttää että olen niitä harvoja joka kulkee omia teitään tässä puulämmitys asiassa ja yritän kehittää uudenlaisen tuotteen, kerron lyhyesti eroja valtavirran ja omien ajatusteni välillä.
En kannata lataustermostaattia enkä kerrostettua varaajan lämmitystä.
Kunka sitten varmistaisit lämpimän käyttöveden saannin, jatkuvalla lämmittämisellä, vai? sekä nokeentumisongelmat?
seppol kirjoittaa:
>yli 60 asteista vettä ei lämmityksessä tarvitse mihinkään. Joku sanoi tarvitsevansa kuumempaa käyttövettä maitoastioiden desinfioimiseen. Mielestäni se ei ole lämmitystä.
Se, ettei itse tarvitse, ei oikeuta sanomaan ettei kukaan tarvitse.Jos en olisi 4 päivää sitten lämmittänyt kuin 60 asteeseen varaajan, olisi se riittänyt yhden yön yli, mutta nyt on menty torstaista>maanantaihin tekemättä lämmityksen suhteen mitään, kaksi saunailtaakin mahtuu ja muut suihkut lisäksi ja muijan kaksi "maitoastiaa". Kuinka muutoin tuo puilla lämmittäen hoituisi, no hakkeella ja pelletillä, tiedetään.
seppol kirjoittaa:
>Omakotilämmitykseen ei kannata kovin monimutkaista puulämmitysjärjestelmää tehdä. Riittää että kattilan hyötysuhde on hyvä.
Sillä pelkällä hyötysuhteella ei lämpimänä pysy, tehoa täytyy löytyä.
Ja tässä toinen perusteluni
Vs: Latauspumppu
« Vastaus #16 : 21.02.2012-09:41 »
Lainaus Muokkaa Poista
Lainaus käyttäjältä: seppol - 19.02.2012-22:21
1.Pähkäilijä on oikeilla jäljillä. Ei ole mitään järkeä lämmittää kattilaa 90 tai sataan tai 120 asteeseen.
2.Missä tarvitaan 90 - 100 asteista vettä lämmitykseen? Eikö varaajaan pitäisi saada mahdollisimman suuri lämpömäärä?
3.On sekoitettu kaksi asiaa, auton moottori ja keskuslämmityskattila.
4.Mulla on yksi kirja vuodelta 1923 jossa esitellään ruotsalainen keksintö lämmönvaihdin jossa savukaasuilla lämmitetään paloilma n 350 asteeseen.
1. On järkeä, jos tarvitsee niin kuumaa vettä. Esimerkkinä käytännössä käy vaikkapa maitotilan putki/tankkipesuri.
2. Olet itse vastannut heti seuraavassa lauseessasi "varaajaan pitäisi saada mahdollisimman suuri lämpömäärä"
Käytännössä esimerkkinä oma varaaja, kovilla pakkasillakin onnistui jättää 1 lämmityspäivä väliin kun lämmitti 100 asteeseen, 80 asteisena lämmitys joka päivä.
3. Auton moottori käykin hyvin käytännön esimerkiksi, kylmänä ilman termostaattia moottori karstoittuu poikkeuksetta niin että pakoaukot jopa menevät umpeen karstasta. Kyllä se kattila vaan käyttäytyy samoin
4. On siinä svukaasuissa oltava jo yli 350 astetta jos sillä paloilma siihen lukemaan lämmitetään. Tuo asia kyllä kiinnostaisi vielä kokeilla jos intoa riitäisi, ottaa hormin ja ulkovaipan välistä paloilma suoraan kattilaan.
Onko tuosta muuten mitään tietoa - palaako happi ilmasta pois missä lämpötilassa ja paljonko korkea paloilman lämpötila vaatisi vetoa lisää saavuttaakseen saman happimäärän.
Tuossa muussa teoriassa olenkin sitten aivan samaa mieltä, jos sivuvaikutuksia ei oteta huomioon=nokeentumiset, ruostumiset ym. Kosteushan tiivistyy pinnoille jos ne on "kylmät". Käytännön esimerkki auton pakoputkesta tuleva vesi.
Teoriassa teoria ja käytäntö ovat sama asia mutta käytännössä ei
Kirjoitat myös:
"Haen pyykkikorillisen puita illalla 16 - 17 maissa ja teen uuniin tulet. Puita on n. 15 kg. Lisäilen puita uuniin tasaisin välein muutaman kalikan kerrallaan. Lisäämiseen kuluu 5 - 10 sekuntia kerrallaan. Puuhastelen kaikenlaista enkä koe tekeväni lämmitykseen juuri mitään. Pitää vain muistaa lisätä, siis ajatella lämmitystä. Lämmitysjakso kestää 3 - 4 tuntia eli silloin on oltava kotona. Lämmitän veden 85 - 90 asteiseksi. Vesimiilun lämmön luovutusteho on mimissään. Huoneeseen ei tule tukalan kuuma. Kun lämpötila on saavutettu annan uunin sammua. Hiillosta ei juurikaan muodostu ja kohta saan pellin kiinni.
Yli 20 asteen pakkasilla lämmitän aamulla vähän samalla tavalla. Sitten illalla taas paremmin. Tässä on 80 neliötä. Vesimiiluun voi asentaa sähkövastuksen ja säätää sen sopivasti. Erillistä poileria ei tarvita.on sovittu että kesällä lämmintä käyttövettä on vain tilauksesta."
Kyllä sitä aikaa täytyy jäädä muuhunkin kuin lämmittämiseen ja suihkuun päästä aina tarvittaessa.
Monelta ovat puukattilat vaihtuneet vaihtoehtoihin juuri liian pienen kattila/varaaja järjestelmän takia.