Lorvi, en voi vastaanväittää yhtään kommenttiisi. Hiukankin isompi lämmityssysteemi ja olisi ihan hullua värkätä muun kuin hakkeen kanssa.
En ehkä osaa maalata, miksi kallistun koko ajan klapinpolttolaitteisiin mutta mahdollisimman hakemaisesti tuotettaviin klapeihin. Haluan myöhemminkin pitää klapikattilan ja luulen että hakkeen poltto ei olisi ongelmatonta, paitsi ehkä jossain hyvässä alapalossa.
En aio ( tämä menee jo tunnepuolelle) rakentaa jatkuvatoimista polttoa vaan eräpolton ja varaajan. haluan olla paikalla kun sytytän ja haluan todeta pannuhuoneen sammuneen. Tiedän että on vesisammuttimet stokereissa ym, mutta silti.
Jos alkaisin rakentamisen alusta, niin laittaisin sen ulkorakennuksen ensin ja sinne lämpökeskuksen. Sen jälkeen olisi helppoa lämmittää millä vain, jopa hakestokerilla.
Olin etsinyt mitä hyvänsä toteutusta puun pieneksi katkovasta laitteesta. Suomessa videoita on julkaissut Jussi Äystö. Amerikassa on vastaava joku Keith.. ja laitteet on tosi protoja ja pitää käsin syöttää. Kun näin tsekkien laitteen tuli tosi humaus, että tuotahan olen etsinyt jo kauan.
Muruiksi laitto ei ole tavoiteena, vaan pienin mahdolinen jytynen josta voi käyttää kilpukka tai klapi nimeä vielä.
Itse näen etuna supernopean kuivumisen. Kun puun pää on aina lähellä ( lyhyt palikka) työntää kapillaari vedet aina sinne päätyyn ja kyljestähän puu kuivuu paljon hitaammin. Olen valmis uskomaan että 10-15 sentin pätkät sikinsokin säkissä ovat tarpeeksi ilmava rakenne, joka kuivuu hyvin säkeissä korkeaksikin ladottuna, kunhan ei tee mitään kasaa, vaan esim, muurin . Niitä voi sitten muutaman kymmenen sentin välein pinota vaikka minun tapauksessa 3 kpl rinnakkain ja noin miehenkorkuisina. ( siis vaihtoehtona sille tornikuivaukselle)
En voisi kuvitella helpompaa tapaa latoa puita ja hakea puita kun nakata säkki olalle. Tuollaiset kuvissa olleet säkit ovat sen kokoisia että pakkasella voisi mennä 2 säkkiä/ päivä.
Säkkeihin liityy siis muutakin kuin helppo vienti pannariin. Ne muodostaisivat supernopean pinon teon metsästä tullessa. Ja lisäksi ne ovat jo itsessään varastointijärjestelmä, joka tarvitsee vain hyvän ilmankerron sallivan peiton tai katon.
Mutta tämä on vasta mielessä tutkittua hommaa ( tosin aika paljon pää-tunteja olen siihen laittanut) Päädyin vain semmoiseen missä saisi nykyisen työlään ja huonosgtikin toteutetun halkohommani korvattua ihan erilaisella. Mutta hakelaitteisiin en vain halunnut alkaa. Runkona olisi se, että täytän kattilan ja lataan varaajaa.