Kirjoittaja Aihe: Kattila kiinni taloautomaatiossa - valvonta ja optimointi  (Luettu 8338 kertaa)

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Moi,
Liityin tänään foorumille. Olen innokas puulämmittäjä. Sähköä menee lämmitykseen alle 1000kw/h vuodessa 260m2 taloon.
Systeeminä on Rica atmos GSE40 käänteispalokattila ja 3000litran varaaja. Varalla on 2kpl 6kW sähkövastuksia jotka menee päälle kun lämpötila varaajassa putoaa alle 40 asteen.

Talvella täytyy polttaa kerran päivässä, kovimmilla pakkasilla kahdesti. Kesällä käyttövesi pysyy suihkutuslämpötiloissa jos lämmittää 10 päivän välein lämmityksen ollessa kokonaan poissa.

Olen yhdistänyt kattilan ja varaajan taloautomaatioon. Oheisessa kuvassa ylin käyrä on ulkolämpötila, toinen on varaajan lämpö, kolmas on sähkön kulutus ja alin kuvaa kattilan tehoa. Huomaa että aikaskaalaus on erilainen eri käppyröissä.

Oikeassa alakulmassa näkyy sen hetkinen teho ja polttoaika joka mitataan savukaasuimurin pyörimisestä. Imuri sammuu kun kattila on jäähtynyt polton jälkeen tarpeeksi. Alimpana näkyy poltosta kerätty energia. Taustalla on käytetty lämpövirran kaavaa ja teho mitataan meno ja tuloveden lämpötilaerosta ja virtauksesta.

Yllättävää on että tehokäyrä ihan oikeasti käy parhaimmillaan 40kw:ssa. Valmistaja lupaa kattilan tehoksi 40kw joten laskelmat ovat aika lähellä todellisuutta!

Sitä nyt tulee kaikenlaista väkerrettyä. Mielelläni jaan tietotaitoa ja otan vastaan vinkkejä polton tehostamiseksi.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Tune

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 240
Terve

Mielenkiintoista tutkia olemassa olevia järjestelmiä, joissa on hyödynnetty keskitettyä taloautomaatiosovellusta. Oma mökki on vasta paperilla mutta tekniikkaan tulen panostamaan melkosen paljon (kaikkea mahdollista ja mahdotonta ohjataan ja seurataan).

LVI-suunnittelussa jeesaa kollega, joka omaan vanhempaan taloonsa on asentanut kaikenlaista ja asentelee vielä lisää. Huomiota kiinnitetään myös lämmön jakamiseen (esim. lattialämmityksen lisäksi tulisi konvektoripattereita isojen ikkunoiden alle) ja yläkerrasta siirtoilmapuhallin tuomaan alakerran olkkarin takan lämpöä takaisin alakerran huonetiloihin, vaikkapa tk, khh, ph ja mh. Oh, keittiö, ruokailutila ja eteinen takan vaikutuksesta lämpeisivät muutenkin.

Laita lisää dataa käyrien ja taulukoiden muodossa, hakinnatkin ovat vielä auki. Minkä merkkinen/mallinen varaaja on ja onko käyttövesikierukat sekä ylä- ja alaosassa?
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Ajatukseni ovat saman suuntaiset teelaakson kanssa. Ensiksikin se että annat varaajan lämpötilan välillä laskea eikä vastukset heti mene päälle. Tuo 1000 kwh tarkoittaa sitä että et lämmitä sähköllä ollenkaan. Jos käyttäisit 12 kw tehoa, vastukset olisivat päällä vain vähän yli 3 vuorokautta vuodessa. Näissä keskusteluryhmissä ihmettelen laitteita joissa vastukset kytkeytyy 70: ssä päälle. Miksi lämmittää sähköllä jos kerran lämmitetään puilla?

Jotain epäjohdonmukaisuutta käyrissäsi mielestäni on. Kun varaajan lämpö laskee ja nousee tunnin sykleissä niin lämmität tehomittauksessa kuitenkin n. 4 tuntia ( 21 - 01).
Sitten kysyisin miten mittaat varaajan lämpötilan.

Mulla on käytössä kehittämäni lämpöä veteen varaava takka ja varalla öljy keskuslämmitys. Nyt nollan tienoilla öljyä ei käytetä ollenkaan vaan kattila on kylmä. Kattilan vesi on ollut ohjeiden vastaisesti 60 -65 astetta nyt viisi vuotta ja kattila on -75 mallinen Jämä Junior. Vesimiilua lämmitän 30: stä 70: een nyt joka päivä.


teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Tarkoitat varmaan varaajan lämpökäyrää? Siinä numerot ovat päivämääriä, ei tunteja, eli kerran päivässä näillä keleillä...
Alimmassa eli tehokäyrässä näkyy hyvin kuinka kattilan automatiikka säätää tehoa eikä päästä ylikuumaksi. Kuvittelisin lisäävän käyttövuosia?
Ajattelin tehdä saman kytkennän myös lattialämmityksen tulo- ja menovedelle. Olisi kiva nähdä millaisia KW lukemia sieltä tulee suhteessa ulkolämpötilaan.

Varaajan lämpötilan mittaus ei ole ihan tarkka kerrostuneisuuden takia. PT100 anturi on laitettu varaajan keskivaiheille, ja kun varaajan lämpötila näyttää 40 astetta, samalla korkeudella oleva termari naksauttaa sähkön päälle. Empiirisen tutkimuksen tuloksena silloin vielä riittää lämmintä suihkuvettä juuri ja juuri, mutta lattialämmitykseen ei saa enää lämpötilaeroa (yhteet alempana varaajassa). Suihkussa pitää aina päästä käymään.

Haluan pitää lämmityksen täysin riippumattomana automaatiosta. Sillä vain valvotaan. Lämmön jako lattiaankin on omalla systeemillänsä.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Varaaja on akvatermin pystyvaraaja 3000 litraa. Siinä on 3 kpl käyttövesikierukkaa josta keskimmäinen "esilämmittää" käyttöveden ja ylimmässä tapahtuu kuumennus. Alimmainen kierukka on tarkoitettu aurinkolämpöön tms. ja on käyttämättä tällä hetkellä. Ajattelin kytkeä sen pienen uima-altaan (vettä n. 2m3)lämmitykseen joka on seinän takana pesuhuoneessa.
Varaaja on toiminut tosi hyvin, alun vesivahinkoa lukuunottamatta. Tehdas oli unohtanut puhkaista pintapeltiin reiän yhden yhteen kohdalta, ja lattialle lorahti satoja litroja vettä jota sitten kuivateltiin. Onneksi oli rakennusvaiheessa joten mitään ei oikeastaan joutunut uusimaan. Kuivatus maksoi jo sähkössä n. 1000 euroa.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

25mottia/v

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Heti laitettava puolustus omalle systeemilleni, joka kylläkin syntyi ilman kokemusta, mutta on toiminut hyvin. Lisämukavuus ja kapasitetin nosto tässä panivat tämänkin foorumin löytämään.  Sinänsä kultakimpale tämä porukka tietoineen.
Omassa varaajassani oli parin päivän sairastelun tuloksena tilanne tämä:  ( 1800 litran varaaja)  Alaosassa 20, keskiosassa 20-25,sekä yläosassa 75.  Eli mistään ei huomaa ( paitsi pikkujutusta josta tuonnempana) että lämmitetty osuus on pieni ja kylmää vettä paljon,eli valmius ottaa lämpöä vastaan hyvä, mutta kuumaakin löytyy vielä hiukan.
Lattialämmön ottovesi otetaan ihan varaajan yläreunasta ja Ouman EH 80 sekoittelee siitä sopivan haaleaa lämmitykseen. Paluvesi tulee noin 20 asteisena varaajan alaosaan.
Ylin käyttövesikierukka on yläosassa, joten lämmin vesi riitää loputtomiin ( 2X6 kW lämpöparonit siinä noin 1/3 verran yläreunasta alaspäin)
Seppol kieltämättä sai edes hetken ajattelemaan että kerrostuminen ei olekaan ihan täysin pelkää hyvää. Tosin oma systeemini perustuu kerrostumiseen, eli varattu lämpöosuus varaajassa alkaa täyttyä ylhäältä ja lopulta lämpiää pohjalle asti. Kuumaa on aina saatavilla. Lämmön käyttö taas alkaa kylmentää varaajaa pohjasta ja kylmän raja nousee vastuksille asti, kunnes ei enää nouse ( alkaa sähköllä ylläpito)  Sanoisinpa että jos laittaa varaajan ja sähövastuksia varalle, niin ei tuosta systeemi parane.
Mutta se Seppol:n kommentti että sekoittamisessa olisi oikea tapa...  Siinä olisi minulle yksi selkeä etu:  Varauskapasiteetti nousisi nykyisestä noin 1200 litrasta täyteen 1800 litraan ja jotain aion asian hyväksi tehdäkin.  Käyttövedelle se vaatisi ehkä erillisen lämmittimen jonka senkin voisi pikkujärkeilyllä ehkä lämmittää puulla.
Toinen hyvä kommentti antoi toisen idean, jolla voisin ajaa varaajastani enemmän lämpöä ulos,mutta varmistaa vastuksen lähtemisen päälle aina oikeassa kohdassa oli se, missä ehdotettiin aikaviivettä kytkeytymiselle sen jälkeen kun lämpöparonin termostaattii haistaa lämmön putoavan.  Jos panisi vaikka 4-6 tuntia, niin pakkasilla vielä saisi kuumat vedet mutta varaaja olisi ihan siinä hilkulla kylmetä.  Nykyäänhän varaajassani on vielä lähes 1/3 kuumana kun jo vastukset kytkeytyvät.  Kylmän ja lämpimän raja on uskomattoman terävä. ja liikkuu ylös ja alas kuin kylmä ja lämmin olisivat vettä ja öljyä.  Kun on edes hiukan lämmön tuottoa ja kulutusta, niin raja pysyy.  Jos astia on rauhassa eikä lämmitetä eikä kuluteta,raja hiipuu.
Se asia mikä pitäisi muuttaa jos lämpörajaa hilaisin ylemmäs, on ilmanvaihdon omatekoinen jälkilämmitys.  Olen tehnyt kuparista putkilämmönvaihtimen ja se saa varaajasta veden luonnonkerrolla. Sen yläpiste on vain noin 1/3 varaajan yläosasta, joten kun kuuman raja kipuaa sen yli,alkaa ilmanvaihto työntääkin noin 24 asteen sijasta 15 asteista tai jopa kylmempää.  Lämmön taltenottokenno ei pysty yksi ylläpitämään lämpöä.  Glykolikierto ilmanvaihtoon on pumpulla, mutta kuuma vesi siihen putkivaihtimeen siis vain painovoimaisella luonnokierrolla.  Vaihtimessa on kaksi putkea päällekkäin letkupuristimella päistä krympättynä ja uushopeajuotetta reippaasti. Sisäputkessa menee kattilavesi ja ulko- ja sisäputken välissä glykoli. 

Itselläkin oli episodi varaajan saavuttua ja kun sen lopulta pannariin sain äherrettyä: Kun kytkin käyttöveden, ei kulunut kuin suhinaa ja se ei lakannut...  Ei kestänyt kauaa päätellä, että alempi kierukka vuotaa.  Ja niin vuosikin reilusti. Oli tärissyt kokonaan poikki!  Toimittaja sanoi, että ei mitään outoa, tällaista sina välillä sattuu!!  Kuulemma rekkakuljetuksessa osa kierukoista saa värinää ja katkeavat.  Oli hiukan epätodellinen olo, että ihanko noin..  Ja itse kuvittelee ettäLVI kamppeita ostaessaan saa koettua ja testattua tavaraa, joka kestää vuosikymmeniä.   

25mottia/v

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
Lisäjuttu: 
Voisitko kertoa Rica Atmoksen käyttökokemuksia. Miten polttokierto menee?  Mista puusta se tykkää, mistä ei?
Miten puun koko vaikuttaa?  Osaatko sanoa, söisikö se suunnitelmani mukaista kaljapurkin kokoista kuivaa puupätkää?
( joka on jaksanut katsoa tsekkien puupätkintäfilmiä, saattaa ymmärtää ajatukseni tuottaa kaikki polttopuuni semmoisina palikoina. Syynä se, että puuta on paljon, mutta ihan pientä rankaa. Urban TR 110 on youtuben hakusana, josta laitteen näkee) 
Taloautomaatio oli vieras käsite kun rakentelin, ainakin se oli rajoittunut itseoppineille automaatio- kavereille.
Mikä tuo ohjelmasi on?  Onko se joku sovellus, jonka kuka tahansa perehtyvä voi hommata, vai onko se joku tuotepaketti?   

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Atmos tuntuu olevan kaikkiruokainen. On poltettu naulaista ja tosi kosteaa rakennusjätettä (keraamiset pinnat kestää) ja ihan sekalaista halkoa ja rankaa. Ikinä ei ole jäänyt mitään palamatta ja kerran viikossa poistan tuhkat jos päivittäin lämmitän. Sain vasta tällä viikolla tuon tehon ja energianmittauksen tehtyä joten ei ole vielä pitkää kokemusta polton laadusta. Se on selvää että ihan roskapuulla ja ilmavalla täytöksellä poltto on tehottomampi, ja tosi tiiviillä panoksella ja kuivalla halolla irtoaa paremmin. Kaikki kyllä palaa eikä kulumisen merkkejä 2 vuoden jälkeen vielä ole.

Nyt on vasta toinen pesällinen menossa josta mittaan energiantuoton. Viimeksi tuli 130kWh, nyt on parempi täytös. Tämän hetkinen tilannekuva alla. Siitä muuten näkee että kävi hetken sähköllä, toinen 6kW vastuksista oli hetken päällä.

Ylä ja alapesän yhdistävä "liekkireikä" on n. 3 cm leveä ja melkein pesän mittainen, joten aika pientä tavaraa voi polttaa. Kaljapurkin kokoiset palikat toimivat varmasti oikein hyvin.

Meidän taloautomaatio on Beckhoffin tuotteita sisältäen sähkölaitteiden kuten valojen pistorasioiden ym ohjauksen, erilaisia mittauskortteja joihin voi laittaa lämpö, valo kosteus ym antureita. Digitaali tuloja ja lähtöjä napeille, releille ym... Koko systeemi ja talon sähköjärjestelmä (kuten koko muu talokin) on itse suunniteltu ja rakennettu. Hintaa tuli n. 5000 euroa kun tein kaiken itse, mutta valmiina hankittuna ja asennettuna voi pompsahtaa 10-15 tonniin...
Ohjelma joka kuvassa on itse koodattu mukana tulleella ohjelmalla. Se on tosi monipuolinen, itse käytän ehkä 0,5% systeemin mahdollisuuksista ja kapasiteetistä.

Itsekin pidän kerrostuneisuudesta varaajassa. Tosin yritän pitää lämmön mahdollisimman alhaisena ja otan lattialämmitysveden alempaa jotta lattiaa ei koskaan tulisi lämmitettyä sähköllä. Suihkussa pääsee käymään kun vesi on yli 40C.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2012-20:06 kirjoittanut teelaakso »
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 532
Varaaja on akvatermin pystyvaraaja 3000 litraa.

Oletkos huomannut samaa ettei varaajan yläpään lämpöjä saa käyttöön? Itsellä on ja 3000 litrainen Akvaterm 2 kierrukkalaipalla ja ylälaipassa ja putkilähdössä jos on 50 astetta löytyy varaajan yläreunasta vielä 65 astetta. Kerrostumista tulee pannuhuoneessa seurattua kun on nyt 5 mittaria varaajassa.

Pätkätyökone TR110 on tuolla http://www.stepkovac.com/ suurin versio josta 25 mottia vuoteen mainitsi.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Aika helkkarin pätevä masiina...! Tsekeissä lämmitetään paljon puulla ja se poikii innovaatioita näköjään polttoainetuotantoon ja kattiloihin!

Varaajan yläpään lämpöjä ei tosiaan taida saada kunnolla käyttöön. Akvatermin päällä on yhde johon tehtaalla oli asennettu nostokoukku. En ottanut yhdettä käyttöön, mutta eikös sitä kautta saisi viimeisetkin? Tosin se
ei ole kierukka joten joutuisi käyttämään lämmitykseen... joka sitten jäähdyttää suihkuveden... :'(

Kerrostumisessa on hyötyjä ja haittoja. Se suurin hyöty on minulle se että varaaja reagoi nopeasti lämmitykseen, ja suihkussa voi aina käydä vaikka lämmitykseen ei enää lämpöä riittäisikään. Kamala tilanne jos ennen töihin lähtöä ei pääsisikään aamulla suihkuun...! Lisäksi vastuksilla voi lämmittää vain käyttövettä, ilman lisävaraajaa.

Haitta on tietty se että varaajan efektiivinen tilavuus ei ole niin suuri, mutta se taas voidaan kompensoida kun otetaan vähän liian suuri varaaja.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.

lorvi

  • Vieras
>En ottanut yhdettä käyttöön

Kyllä siihen pitäisi jokin ilmaamista varten laittaa, vaikka hana. Aina sitä joskus ilmaa sinne kertyy.

Tune

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 240
Offtopic:

Pätkätyökone TR110 on tuolla http://www.stepkovac.com/ suurin versio josta 25 mottia vuoteen mainitsi.

Pikkasen näytti riskaabeliltä tuo oksaisten puiden työntö koneen uumeniin. Haalarin hihan suu tmv. kiinni oksahakaan eikä mitään hätäpysäytystä. Saivarrella tietty voi, että "oksathan kasvaa ylöspäin ja tyvi edellä työnnetään".

Nimim. nähnyt livenä kahden ihmisen sormen melkein irronneen puusouvvissa (koneiden kanssa) + 1 varvas kirveshalkaisussa. Että kaikkea voi tapahtua.

Tuollainen sahapuujäte kyllä menee aika kivasti pilkeeksi. Varastoitko 25mottia sen häkkeihin vai miten?
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

25mottia/v

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 245
TUNE kysyi tapaa, jolla alkaisin varastoida ja kuivata sitä palikkapuuta.  päällimmäisenä mielessä olisi se säkkityyli, missä verkkosäkkejä täytellään ja pinotaan ( 13 kpl tarvitaan kai kuutiolle puuta)  Se olisi nopeaa ja mukavaa. Joku 250 säkkiä menisi vuoden puupinoon, ei se niin iso määrä ole kuin aluksi tuntuu.  Itseäni ohjaa tällaiseen pari seikkaa:  Koen suurimmaksi työksi klapien ja pikkupuiden kantelun ja pinoamisen, kun sitä menee sen reilut 20-25 mottia vuodessa.
ja toinen seikka on se tosiasia, että puu, jota saan polttopuuksi on ohutta rankaa.  Todella työlästä tehdä moottorisaha-tyylillä.
Klapikonekin toimisi,mutta se jälkikäsittely silti jää, eli jumalaton kantelu ja pinoaminen.
isolla koivuklapilla tilanne olisi toinen enkä haaveilisikaan muusta kuin isosta komeasta halkopinosta.
Olen liankin pitkiä jaarituksia kirjoitellut tästä palikka- haveesta.  Koitan saada sanottua harvemmilla sanoilla asian.

Säkkien vaihtoehtona olisi traktorin kärryyn tehty häkki jota pikku hihnakuljetin täyttää. Sen häkin saisi purettua hiukan isompaan kuivuri-häkkiin josta olisi alakautta purku ja yläkautta täyttö. Silloin kattilan tankkaus olisi saavi - tai jonkunlainen repppu-linjalla.

kaikki tämähän olisi tarpeetonta jos olisi kunnon järeää koivuklapia lähellä pannuhuonetta niin että aamutossuilla voisi käydä hakemassa sylilisen puuta.  Mutta minulla on puupinolle parikymmentä metriä ja puut semmoisia talouspaperirullan kokoisia ja isommat kerran halkaistuja tai aisattuja. 

Ajatustasolla olen siis miettinyt mahdollisimman sujuvaa, pikkurankaa käyttävää puuhuoltoa joka lisäksi kuivaisi mahdollisimman tehokkaasti.  Se pätkintäkone olisi minulle todella passeli laite.  Menee omavalmistukseen....  ei voi mitään. 

Olen jaaritellut toisessa artikkelissa kovasti tätä samaa, joten ei aleta toistamaan liikaa itseään. 
Kun homma alkaa edetä,laittelen kyllä kuvaa ja muuta foorumiin.  Kun puuhuollon saa helpommaksi tai enemmän houkuttelevaksi harrastukseksi, niin alkaa kattilan uusiminen. Nykyinen yläpalo varmana vaihtoo käänteispaloksi,siksi erityisesti odotan ja seuraan kertomuksi sellaisista. 

lorvi

  • Vieras
>Säkkien vaihtoehtona olisi traktorin kärryyn tehty häkki jota pikku hihnakuljetin täyttää. Sen häkin saisi purettua hiukan isompaan kuivuri-häkkiin josta olisi alakautta purku ja yläkautta täyttö. Silloin kattilan tankkaus olisi saavi - tai jonkunlainen repppu-linjalla.

Kärrinpyörä on jo keksitty, miksi keksiä uudelleen?
Minule ei vaan aukene mikä hyöty tuosta haaveesta puumurskasta on hakkeeseen verrattuna? Hakehan on jo niin hyvin tuotteistettu ja automatisoitu joten taloudellista tai työtä helpottavaa keksintöä tuskin pieneksi silputusta puunpätkistä on.

Mene ja tiedä? Enkä mene enkä tiedä.

teelaakso

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
Minulla myös haasteena parantaa polttoaine logistiikkaa. Itse poltto on se helpompi osuus. Minulla on usean vuoden halot tehtynä tuulenkaadoista n. 40km päässä ja ne pitäisi kaikki saada haettua kotiin. Auton peräkärryyn ei paljoa mahdu. Noin 10 kärryllistä on talven kulutus ja siinä saa ajaa jo ihan tosissaan. Ehkä pitäisi jostain saada kuorma-auto kyyti tai kantavampi telikärry. Isäntä nuo on tehnyt eläkepäivillään mutta itsestä ei varmaan moiseen ole. Pitää keksiä automaattisempi tapa - mutta vielä on aikaa miettiä, halkoa riittää.

Nyt keväällä on tarkoitus tehdä puuliiteri tasan 8 metrin päähän talosta kun lähemmäs ei saa rakentaa. Puuliiteristä laatoitettu polku ja kottikärryllä luiskaa ylös pannuhuoneeseen. Kun kottikärryn lataa ihan täyteen halkoa niin juuri sen verran saa pesälliseen.
Atmos GSE 40 käänteispalokattila + 3000 litran varaaja. Lämmitettäviä kuutioita 950. Neliöitä 260.