Hyvää kevättä kaikille puulämmittäjille !
Asun 50 v vanhassa täystiilitalossa, jossa toimii alkuperäinen vesikiertoinen patterilämmitys. Se koostuu Högfors Minor valurautaisesta puukattilasta ja mittaukseni mukaan 2500 l varaajasta. Vesi kiertää vapaasti kattilan ja varaajan välillä ilman mitään latausautomatiikkaa. Järjestelmässä on käsikäyttöinen shunttiventtiili, jolla säädetään patterikiertoon menevän veden lämpötilaa. Talon asuinpinta-ala on n. 120 m2, alakerrassa on tuon lisäksi sauna, pukuhuone ja autotalli, joissa on lämmityspatterit.
Tietäisikö kukaan kyseisen kattilan teknisiä tietoja, tehoa, vesitilan tilavuutta yms., kun tämän kattilan tyyppikilpi on kulunut lukukelvottomaksi. Kattilan mitat on noin 1 m kanttiinsa. Palopesä on yläosaltaan uurteinen ja sen vasemmassa ylälaidassa on viisi kanavareikää, josta liekit pääsevät kattilan vasemmassa laidassa olevaan jälkipalotilaan, jonka takaosassa pohjan tasalla on savupiippuyhde.
Olisiko mitään järkeä laittaa kattilan ja varaajan välille jonkinlaista latauspumppua ? Varaaja on sylinterin muotoinen ja se on lappeellaan kattilan oikealla puolella kahden n. 1 m korkean betonijalustan varassa, eli varaaja on lähes kokonaan kattilan yläpuolella
Kattilan tehoja olen mittaillut pitkin talvea. Käyttämäni mittayksiköt ovat seuraavat: 1 kg puuta vastaa 4 kwh energiaa, 1000 litran vesimäärän 1 celsiusasteen lämmönnousuun tarvitaan 1,16 kwh energiaa. Puita olen kerralla polttanut 11 - 13 kg, jolloin keskimääräinen lämmönnousu varaajassa on ollut 10 - 12 astetta. Ylälämmön olen mitannut laserlämpömittarilla varaajan yläosaan kytketyn shunttiventtilin juuresta ja alalämmön kattilan alaosasta varaajan pohjaan menevän sulkuventtiilin juuresta. Aloituslämmöt ovat vaihdelleet alaosassa 19 - 23 asteen välillä ja yläosassa 30 - 35 asteen välillä.
Näillä keleillä olen polttanut kattilassa puita yhden pesällisen aamuin illoin. Lämmöt olen mitannut noin 40 - 50 minuutin kuluttua sytyttämisestä, kun puut ovat palaneet hiillokselle. Kovemmilla pakkasilla olen joutunut polttoväliä tihentämään ja lisäksi aina silloin tällöin olen pitänyt myös leivinuunissa tulta. Tämän talven kovimmilla pakkasilla puun kulutus on ollut maksimissaan n. 80 kg vrk:ssa. Nyt nollakeleillä alle 30 kg vrk:ssa. Tällä lämmityssysteemillä kattilan hyötysuhteeksi on muotoutunut keskimäärin 75 %, tosin nyt talvella osittain auki oleva shunttiventtiili hieman sotkee mittausta.
En ymmärrä miksi varaajan vesi pitäisi lämmittää jonnekin 80 celsiusasteen tienoille, ellei sitten ajatella lämmitysvälin pidentämistä. Oma havaintoni, enkä tiedä mistä johtuu, on että tässä järjestelmässä puun kulutus nousee huomattavasti ja hyötysuhde pienenee, jos lämmittäisin varaajan esim. 80 celsiusasteeseen. Liittyneenkö kattilan ja varaajan välinen vapaakierto tähän asiaan. Hormissa ei ole savupeltiä ja kattilan oma harvanlainen savupelti on aina auki, samoin uunin vetoluukut jäävät usein sulkematta polton päätyttyä.
Järjestelmän parantamiseksi ajattelin yhdessä vaiheessa kattilan vaihtoa nykyaikaisempaan esim. käänteispalokattilaan. Nyttemmin aikani tehoja mitattuani olen alkanut epäillä vaihdon kanttavuutta. Vaikka kattilan hyötysuhde paranisi jonnekin 90 % tietämille, niin luulen, että saavutetulla hyödyllä kustannusten kuolettaminen veisin hyvin pitkän ajan. Varsinkin kun lämmityspuuta on omissa metsissä rajattomasti, ja vaikka lämpöä karkaa kattilasta hormiin, niin lämmennyt hormi lämmittää myös taloa, koska keskeltä taloa hormiston vierestä menee portaat alakertaan.