Kirjoittaja Aihe: puulämmitys-parannusprojekti  (Luettu 18690 kertaa)

25mottia/v

• Full Member
puulämmitys-parannusprojekti
« : 27.02.2012-09:47 »
Olen lämmittänyt puilla 143 neliön taloani vuodesta -99 ja nyt mielessä liikkuu koko lämmitys-harrastus-ketjun muuttaminen pitkähköllä aikavälillä helpommaksi ja mukavammaksi. tarkoitus on nimenomaan katsoa kuinka onnistuu kehittely puiden hankkimisessa ja teossa, sekä polttamisessa.  Mikään kaupasta ostettu automaattinen systeemi kaupallisella polttoaineella ei kiinnosta tässä vaiheessa, ei myöskään hake. 
Suunitelmia on ollut vaikka minkälaisia. Asia jakautuu kahtia, eli puun hankinta ja kattilan kanssa tehtävät muutokset. 
teen siis klapeja ja kannan niitä niin kauan, kunnes kehittyy ihan uusi tapa tehdä ja varastoida polttopuuta. 
Mielessäni on ollut saada joku teko- ja siirto/ varastointisysteemi, jossa kulkisi noin 10 sentin mittaiset rangasta pätkityt palaset, eli semmoiset joita voi polttaa samoissa tulisijoissa kuin klapeja. Olen katsonyt Jussi Äystön videot ja olin ihan hlkulla alkaa toteuttaa samanlaista katkontalaitetta, mutta sitten satuin you-tubessa sivulla, jossa näytettiin pätkintäkonetta nimeltä Urban TR 110..  siinä se sitten oli, se kauan haavailemani laite joka tuottaa 5-13 senttiä paksuista rangoista kapuloita kevyesti ja vauhdilla.  Tulen käyttämään paljon aikaa ja miettimistä sellaisen laitteen suunnittelun tänä vuonna. Hiukan isompi ja hitaampi kuin TR110 se saa olla. 
Joku miettii, että miksi hitossa semmoisia pikkukapuloita?   No tässä syitä:
-kaikki puu mitä saan on ohutta rankaa.
-kapuloita voi käsitellä säkeissä, kuljetinhihnalla ja muutenkin kuin haketta.
-Ei pinoamista ( minulle suurin työ, josta en pidä ollenkaan)
-Pätkät kuivuvat todella nopeasti.
-Voi polttaa kaikissa tulisijoissa ( ehkä takkapuita voisi tehdä erikseen että olisi kivemman näköisiä pesässä) 
Käsittelyyn olen miettinyt kahta eri systeemiä:
-verkkosäkeissä. Säkin koko sellainen, että 1 kattilallinen veisi 1-2 säkkiä. Helppo kantaa olalla pesään. 
-Hihnalla " kuivuriin"  eli jonkinlaiseen torniin jonka pohjalta saa syötettyä esim. saaviin.   Ilmava rakennus, jossa samalla kuivuu hyvin. 

kattilapuolella olisin kiinnostunut käänteispalokattilasta.  ( paras olisi joku uusi Arimax-alapalo, mutta...  semmoisia summia en aio sijoittaa)  Käänteispalossa on omia etuja, se on pieni, halvempi ja semmoisen voi myös teoriassa tehdä itse. Siitä myöhemmin lisää, on aika villi ajatus, mutta mietitty jo pitkälle.  Jos joku etupesä pelaa, niin kyllä myös itse miettimäni käänteispalo-rakenne. 

Tuossa siis mietteitä systeemistä, jota uskoisin jaksavani hoitaa vielä 60 + vuotiaana.  ( nyt on 47 ja puoli v)  Jos tulee joskus luopuminen puulämmityksestä niin tulee, mutta tappelen kyllä vastaan.  tavoitteet olivat siis helppo puuhuolto ja tehokas vähäpäästöinen poltto. 
Miksikö ei haketta?  Minulla ei ole tilaa hakkeelle, semmoista missä sen voi kuivata.  ja en halua hakkeen kanssa touhuta, vieroksun niitä homeriskejä.  Minulle olisi kuitenkin tehtävä niin pieni systeemi, että polttoaineet pitäisi viedä käsipelillä. 
Joku aluelämpölaitos tai maatila..  niille hake on minusta täydellinen ratkaisu. 
olen jauhanut mielessäni lähes kaiken läpi mitä voi..  briketointikoneet..  pelletöintikoneet...  ihan karvan liian kallita tehdä, eli palasin takaisin perushommaan:  puuta kuivumaan ja pesään.
Nyt haluaisin kuulla onko jollain kokemuksia käänteispalosta?  Miten se käyttäytyy polttoaineella joka on lyheksi pätkitty?  Ei kuitenkaan hakekokoista, vaan semmoista kaljapurkin kokoista. 
ja muutenkin kommentoida voi.  Tämä voi kuulostaa hullulta, mutta olen aika pitkää reittiä pitkin ajatunut tällaiseen, miettinyt ja puntaroinut monia systeemeitä.  Pisimmän korren veti tällainen missä laitteet ovat pieniä ja kaikki yksinkertaista.  Sellainen voisi onnistua itsetehtynä ja ei ole liikaa mokapaikkoja, kun kaikki on perustekniikkaa.   

Pähkäilijä

• Hero Member
Vs: puulämmitys-parannusprojekti
« Vastaus #1 : 27.02.2012-11:12 »
Veikeän näkönen pätkintälaite. Bilke tekee minimissään 23 senttistä http://bilke.net/koneet_assa.asp ja Laimet suurimmillaan karkeimmalla ruuvilla 6-10 cm palikkaa http://www.laimet.com/index.html?n=4323 (tai suurin tekee 10-15 cm tavaraakin) jos lähiseudulta löytyisi urakoitsijaa kellä vehkeet on niin nopeasti sais ilmakuivatusta pinosta syntymään. Saman kokoista kun esimurskattu kantokin.

Mielenkiintoinen aihe. Itsellä vähän samanlaisia suunnitelmia puun suhteen kun tulee 5-10 päästä usempia nuoren metsän hoitokohteita joiden keppejä ei kehtais klapeiksi tehdä. Haketta olen testannu pari laatikollista mutta yläpalopannussa ei meinannu ilmaa saada niin kireelle säädettyä. Takassa paloi hyvin - ämpärillinen 20 minuuttiin sytytyksetä oli hiilloskin tummunut  ;D

Tuohon tsekkiversioon kun laittas erillisen kuljettimen niin kalikat voisikin tehdä johonkin kanaverkkohäkkeihin josta lapioisi pois kunhan kuivuisivat. Itselläkin on samanlainen allergia pinoamiseen... täysin turhaa työtä... Kun kattilan vaihto tulee eteen ei ole itsellekään vielä sopivaa tullut vastaan, alapaloisissa onnistus paremmin hakkeen poltto (Moderator, Ariterm 35+, Kalviksen 2 & 3 sarja tai sitten eri tyylillä tehty Stropuva. Tosin Ariterm ja Kalvis 3 sarja on liian isoja nykyiseen pannuhuoneeseen...

Onkohan kukaan käänteispaloisella pienempää palikkaa polttanut? Ehkä muutama isompi pohjalle ettei heti tipu reijästä alas ja sitten pikkupalikat päälle.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #2 : 27.02.2012-13:10 »
Jos miettisi koko homman ihan valmiiksi asti, niin lisäisin vielä tällaista:
-pannuhuoneeseen savukaasun lämpömittaus , jonka tiedon veisi vaikka ohjelmoitavalle LOGO:lle. Toiminta voisi olla semmoinen, että kun haluaa sytyttää kattilan, painaa nappia, josta savukaasun lämpövahti ohitetaan vaikka 10 minuutiksi. Kun se 10 minuuttia on kulunut, alkaa vahti seurata lämpöä.  Oletettavasti se on yli 100 astetta, jolloin LOGO päättelee, että kaikki ok, tuli palaa.  Kun siitä savut jäähtyy alle esim. 100 asteen, lyö LOGO pumpun seis ja rele päästää sähköisellä ovimagneetilla vetoluukun kiinni.  Jää pannuhuoneen reissut aika vähälle, eli sytytys ja katsoo, että
lähtee, sen jälkeen osaa lämmitys mennä itse kiinni, kun pesä hiipuu.
Tänä päivänä Jäspi yläpalolla tulee ehkä 3-5 reissua, ennenkuin saa panna pumpun seis ja vedon kiinni. 
Kun miettii puulämmön tuskanpaikkoja, niin ne ovat se valtava pinoamisurakka savotan jälkeen sekä toiseksi pahin se lämmityksen lopetuksen kyttääminen.   Minulle kaikki muu puulämmitykseen liittyvä työ on rentouttavaa touhua.
ja jos oikein on nautinto tiukassa, niin voi miettiä, että pahimmilla pakkasilla sähkövastuskset haukkaavat vajaan euron tunnissa, mikä ei hirveästi ole, paitsi jos laskee koko talven pitkät pakkaset.
ja onhan se mukavaa kesällä laskea lapsille puhallettavaan altaaseen vaikka 400 litraa 35 asteista vettä, joka ei maksa juuri mitään, kun laittaa yhden pesällisen kattilaan puita samalla.
Yksi henkilökohtainen etu on myös se, että olen aika hidas syttymään lenkille ym.  Nyt puukattilan kanssa ährätessä tulee suunnilleen joka ilta haettua lumikolallinen puita pihan perältä, ähistyä pannarissa ja käveltyä monta mutkaa.  Kun mielessä ei ole pakkotyön maku, niin olen tavallaan luonut itselleni piha-urheilulajin josta olen tykännyt ainakin reilut 12 vuotta. 
Ainoa pilvenhattara on se tosiasia, että hiukkas-ym. savukeskustelut on mahdoton sivuuttaa.  Itseä joskus tympii, kun saan tulet syttymään ja kurkkaan ulos, niin muutama naapurin talo on kuin LOntoon sumussa.  Sen muuttaminen on ehkä suurin moottori tälle projektilleni.  On mahdollista polttaa puhtaasti ja haluttaa joka vuosi enemmän tehdä niin. 
samalla uusin siis sen puuhuollonkin, kun nyt näyttää, että rankaa on eräästä lähteestä tulossa vuosia eteenpäin.
reiden paksut koivut ja tukkikokoiset kuuset...  ne saan unohtaa, mulle ei semmosia tule.  Mutta semmosta keksinvartta ja kymmensenttistä kuusta, niitä piisaa nyt hyvin.  Niitä kun moottorisahalla pätkii ja koittaa kaikia konsteja sahapukista suoraan traktorin kärryyn sahaamiseen, niin saa siinä ainakin liikuntaa.  Luopuisin ilolla siitä sahattujen pätkien kanssa lanssilla konttaamisesta.
PIlkekone oli yhtenä kesänä lainassa. Hyvä peli, tein 20 kuutiota parin lyhyen päivän aikana.  ja kiroilin sitä klapivuorta loppukesän, eli tajusin että siinähän se työ oikeasti on, niiden valmiiden puiden paijaamisessa.  ne pitäisi saada heti häkkiin ja kuiviksi asti olla siellä.  Siitä lähti se " loveen lankeaminen " eli hemmetin pitkä mielikuvaharjoitus siitä, millainen olisi se tapa saada 25 kuutiota vuosittain paloiksi, kuivaksi ja pesään.  Pikkupalikat ovat ainoita joita voi kuivata ja varastoida/ annostella siilomaisesta varastosta ylähäältä täyttäen ja alhaalta purkaen.
Ostin kerran sitä 10 sentin silmillä varustettua teräsverkkoa, tein pihalle 3 metrin torneja 2 kpl, heittelin ne täyteen ja olin iloinen kuivumisen nopeudesta. Sitten kun rupesin puita käyttämään, olikin yllätys, kuinka vaikeaa ne puut on ottaa semmoisesta tornista. Pitäisi varmaan olla jotkun ovenpielet ja ovirunko siinä häkin kyljessä.  En halunnut muljauttaa koko tornillista kentälle, joten lopulta ajoin laikalla tornia auki aina puoli metriä kerrallaan.  En oppinut koskaan torni-menetelmää, verkko meni kertakäyttöiseksi.
Hyvältä kuulosti myös semmoinen systeemi jossa kuution häkkejä siirretään traktorin etukuormaajalla.  Jos omistaisin pannuhuoneen esim. autotallin yhteydessä, niin harrastaisin ehkä sitä.  Mutta minulla on liian pieni pannari talon yhteydessä eikä paikkaa mihin laittaa sitä kuution häkkiä.  Pakko tuoda puut niin että mahdollisimman helpolla saa yhden lämmityksen puut kannettua.  Säkillinen niitä kapuloita olisi vaivattoman tuntuinen. 

lorvi

• Vieras
« Vastaus #3 : 27.02.2012-16:52 »
Tarkoitatko tuollaista, sulkee pellin niin ei lämpökeskus jäähdy niin paljoa pakkasilla.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2012-16:54 kirjoittanut lorvi »

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #4 : 27.02.2012-18:32 »

Ainoa pilvenhattara on se tosiasia, että hiukkas-ym. savukeskustelut on mahdoton sivuuttaa.  Itseä joskus tympii, kun saan tulet syttymään ja kurkkaan ulos, niin muutama naapurin talo on kuin LOntoon sumussa.  Sen muuttaminen on ehkä suurin moottori tälle projektilleni.  On mahdollista polttaa puhtaasti ja haluttaa joka vuosi enemmän tehdä niin. 
samalla uusin siis sen puuhuollonkin, kun nyt näyttää, että rankaa on eräästä lähteestä tulossa vuosia eteenpäin.
reiden paksut koivut ja tukkikokoiset kuuset...  ne saan unohtaa, mulle ei semmosia tule.  Mutta semmosta keksinvartta ja kymmensenttistä kuusta, niitä piisaa nyt hyvin.  Niitä kun moottorisahalla pätkii ja koittaa kaikia konsteja sahapukista suoraan traktorin kärryyn sahaamiseen, niin saa siinä ainakin liikuntaa.  Luopuisin ilolla siitä sahattujen pätkien kanssa lanssilla konttaamisesta.
PIlkekone oli yhtenä kesänä lainassa. Hyvä peli, tein 20 kuutiota parin lyhyen päivän aikana.  ja kiroilin sitä klapivuorta loppukesän, eli tajusin että siinähän se työ oikeasti on, niiden valmiiden puiden paijaamisessa.  ne pitäisi saada heti häkkiin ja kuiviksi asti olla siellä.  Siitä lähti se " loveen lankeaminen " eli hemmetin pitkä mielikuvaharjoitus siitä, millainen olisi se tapa saada 25 kuutiota vuosittain paloiksi, kuivaksi ja pesään.  Pikkupalikat ovat ainoita joita voi kuivata ja varastoida/ annostella siilomaisesta varastosta ylähäältä täyttäen ja alhaalta purkaen.
Ostin kerran sitä 10 sentin silmillä varustettua teräsverkkoa, tein pihalle 3 metrin torneja 2 kpl, heittelin ne täyteen ja olin iloinen kuivumisen nopeudesta. Sitten kun rupesin puita käyttämään, olikin yllätys, kuinka vaikeaa ne puut on ottaa semmoisesta tornista. Pitäisi varmaan olla jotkun ovenpielet ja ovirunko siinä häkin kyljessä.  En halunnut muljauttaa koko tornillista kentälle, joten lopulta ajoin laikalla tornia auki aina puoli metriä kerrallaan.  En oppinut koskaan torni-menetelmää, verkko meni kertakäyttöiseksi.

Savu on ikävä kaveri puita lisättäessä... Päältä sytytyksessä yleensä harvemmin tarviaa kärsiä. Itse käytän valuverkkohäkkejä eikä niistä puut leviä pihalle vaikka kulman avaakin kunhan on joku varmistus (naru tms) ettei homma karkaa kokonaan. Pari kuvaa vuosien varrelta vaihtoehdoista mitä on vastaan tullut ettei tarvia pinota

http://www.metsalehti.fi/fi-FI/lukijoidenkuvat/galleria/?id=2f116aaa-104b-428f-b234-1f0cca61cf95

http://www.metsalehti.fi/fi-FI/lukijoidenkuvat/galleria/?id=ffcccb99-a4e5-4b69-a930-c2d5e56572ec

seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #5 : 27.02.2012-18:38 »
Tuossapa aito kehittelyn tulos!  On varmaan hyvä sulkea piipunkin puoli,sinnehän se lämpö nousee. Itselläni on ollut pelti auki yli 12 vuotta, mutta sen sulkemisella olis varmaan saanut muutaman kilowatin pysymään kotona.
Se automaattisulku, jota kaavailin,oli mietitty kattilan ilman imupuolelle, mutta jos tekisi sen oikein kunnolla, niin ehkä juuri piipun pelti kuuluisi sulkea.  
Minulla tuon voisi hoitaa lineaari- karamoottorilla, kun on työntöpelti.

Olen katsellut verkkosäkkejä eri nettisivuilta ja muutaman kymmenen senttiä/ kappale ne olisivat.  Jos haluaa helppoa, niin voi varmaan polttaa koko säkin kun puskee vain pesään. Luulen että verkko on polypropeenia, joten on polttokelpoista.
Mutta jos on huolellinen, niin semmoista säkkiä voisi käyttää pari-kolme kertaa varmaan.
Voi kuvitella että jos esim. kuutioon menee 13 säkkiä, niin niitä pinoaa todella nopeasti irtopuhin verrattuna. ja niistä kun latoo parin metrin seinämän, niin kuivuu varmasti vauhdilla. Samoin kattilan täyttö olisi nopeaa: säkki olalle ja pannariin.
Tsekkien videoissa täyttävät säkkejä tosi vauhdilla. hankalaa kun ei tajua sanaakaan niiden teksteistä, mutta rakenteita ja ideoita olenkin vain etsimässä. Tuo TR 110 on alkuun hiukan järjenvastainen, kun se terä ei mene puuhun suoraviivaisesti, vaan kiertäen.  Käytännössä se ei näy haittaavan, vaan puu poksahtelee poikki kuin tyhjää vaan.  Luulen että tuoreen ja kuivan puun ajo k.o laitteella on todella erilaista.  Märkä taitaa mennä ihan tupsahtelemalla, mutta luulen että läpikuiva koivu voisi tuottaa tuskia, kun se ei juuri painu kasaan, vaan terän pitäisi mennä viivasuoraan sisään ja sitähän noissa laitteissa terä ei tee. Se meneekaarevaa rataa puuhun ja ikäänkuin kiepahtaa sisään jolloin puun on annettava hiukan aluksi perään.
moisen vehkeen teko omaan käyttöön ei olisi mahdotonta.  terät pitää vain tahdistaa tarkkaan hammaspyörillä. Toinen terä menee pari milliä edellä useimmissa videoissa.  Rummun saa tehtyä sorvissa, mutta teränsijat vaatisivat ison jyrsimen mitä minulla ei ole.  Kehittelen systeemiä jolla saisi teräsijat ajettua ilman että maksaa jollekin koneistamolle. teräainen on haaste, varmaan hakkurin teräaine olisi sinnepäin sopivaa.  Siinäkin on haastetta saada oikeilla reikäjaoilla varustetut palat, saa nähdä..  Runko ja laakerointi ei vaatisi muuta kuin työtunteja autotallissa.
Sen verran vakuuttunut olen laitteen videon nähtyäni,että muut suunnitelmat on haihtuneet.  Terärummut kun saa tehtyä, on homma selvä. Aloittelen ehkä kesällä.

Tällä hetkellä polttelee eniten se, millaisia kokemuksia käänteispalojen omistajilla on?   Onko helppo peli käyttää, vai vaatiiko puilta jotain erikoista verrattuna ala- ja yläpaloon?

Jos semmoisen kattilan innostuisi joskus itse tekemään,niin ainoa ero kaupan kattiloihin olisi puupesän vesitilan pois jättäminen. Semmoista paineastiaa en osaisi/ jaksaisi tehdä, vaan laittaisin vettä vain lämmön talteenotto- osaan. Muotona tynnyrimäinen lieriö jonka läpi menee 6-10 tuubiputkea. Helppo tehdä paineenkestävä.
Puupesän seinämiä voisi jäähdyttää imuilmalla Warmax etupesän tavoin, samalla imuilman lämpenisi,tosin vaarana saattaisi olla liian kova kuumuus ja puukaasun ylituotanto?  Tulenkestävää valua saisi olla se alaosa arinoineen ja toisioilmakanavineen.  samoin alapalotila olisi " helppo nakki" .  Pääsisipä illaksi jonkun käänteispaloa katselemaan ja kuuntelemaan, se kertoisi minulle paljon.
Mutta nähtäväksi jää.  Olen kiikun-kaakun kattilahomman kanssa.  Jos alkavat maksaa 2000 euron luokkaa, niin harkitsen todella alanko pitkää hikistä hommaa. jos oma sattuisi onnistumaan, se kyllä lämmittäisi mieltä monta vuotta, sekä olisi halpa. varmasti saisin pareman palotuloksen omatekoiseen kuin mitä on nykyisessä yläpaloisessa. kaikki palaa ja savu on kuin veturissa ensimmäiset puoli tuntia.
 Omakehitelmä onnistuessaan antaa " hiukan " motivaatiota ja tyydytystä tällaisessa hankalasti selitettävässä harrastuksessa kuin puulämmitys.  En koita edes laskea homman hyötyä, vaan tiedän tekeväni sitä ainoastaan omavaraisuuden ja omien keksintöjen antaman tunteen takia.  Oli se siten kuviteltu tai tosi, mutta se on se voima joka saa tällaiseen syhtymään ja panostamaan.  Nyky- yhteiskunnassa kun kaikki ostetan tai tilataan ja hankitaan valmiina, niin tällainen  välillä pöljäkin puuhastelu antaa semmoista selviämisen tunnetta, joka on osaksi  kuviteltua, mutta mukavaa silti.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #6 : 27.02.2012-19:33 »

Tuo TR 110 on alkuun hiukan järjenvastainen, kun se terä ei mene puuhun suoraviivaisesti, vaan kiertäen.  

Hakkureihin yleensä syötetään puu 45 asteen kulmissa teriin, leikkaa paremmin kun suoraan syyhyn - vrt kirveellä poikittain tai kulmassa.

edit Nuo "rebakit" näyttää iskevän enemmän suoraan mitä niitä enemmän juutuubittelee

Tällä hetkellä polttelee eniten se, millaisia kokemuksia käänteispalojen omistajilla on?   Onko helppo peli käyttää, vai vaatiiko puilta jotain erikoista verrattuna ala- ja yläpaloon?

clip

Mutta nähtäväksi jää.  Olen kiikun-kaakun kattilahomman kanssa.  Jos alkavat maksaa 2000 euron luokkaa, niin harkitsen todella alanko pitkää hikistä hommaa. jos oma sattuisi onnistumaan, se kyllä lämmittäisi mieltä monta vuotta, sekä olisi halpa. varmasti saisin pareman palotuloksen omatekoiseen kuin mitä on nykyisessä yläpaloisessa. kaikki palaa ja savu on kuin veturissa ensimmäiset puoli tuntia.

Viime kesänä yksi Attack DP25 pannu asennettiin http://www.hemeltron.fi/kiintean-polttoaineen-kattilat-puukattilat-kaanteispalokattilat-ylapalokattilat-alapalokattilat/attack/attack-dp-kaanteispalokattilat.html

Ihan samanlaista polttopuuta menee tuohonkin kun itselle yläpaloiseen Arimax 240 pannuun. Toisaalta DPX ois ollu lambdalla ja siitä on varmasti omat hyötynsä. Täällä on muutama käänteispaloisen käyttäjä joten saanet suoria kommentteja heiltä. Parin tonnin hintaluokassa on montakin käänteispalokattilaa.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2012-21:27 kirjoittanut Pähkäilijä »
seuranta

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #7 : 28.02.2012-13:09 »
Pikkulisäys noihin puun pätkintälaitteisiin.  Etsin varmaan pari-kolme kuukautta netistä kaikkia mahdollisia vinkkejä laitteista joilla saa puun pätkiksi. Selvisi muutama asia:  se on englanniksi " Wood chunking" ja ihan oikea virallinen termi yhdella tavalle jalostaa puuta polttoaineeksi. Amerikassa ovat joskus 60-80- luvuilla tutkineet asiaa ja on tehty kai joitain prototyyppejä joissa kiertää suomalaisen klapikoneen tavoin terä, joka sitten rouhii pätkiksi pölliä jota syöttörullasto painaa tulemaan. Hidasta ja rankkaa hommaa. laitekin on tosi painavan näköinen. 
ja kaikki muutkin "chunkerit" on semmoisia kivikautisia sauruksia. Hitaita ja jumalattoman rautavia.

Noille kapuloille on yksi käyttäjäryhmä joka on aika lailla samaa puuta, riippumatta maasta ja maanosasta:  Häkäpönttöharrastajat!  he kuuluttavat pätkintäkoneita monilla foorumeilla ja aina vinkiksi joku laittaa Jussi Äystön tai amerikan version äystöstä, en muista nimeä. 
Voi vain kuvitella ällistykseni, kun talkoovaatteisiin pukeutuneet tsekit rymäyttävät zetorin käyntiin ja oudon kirnun näköisestä " stepkovac":sta lentää viisinkertaisella nopeudella sievää palikkaa.  Miten nämä itä- euroopan kehittelijät saivat aikaan semmoista mitä läntiset puukaasuharrastajat eivät ole ikinä keksineet??   Ehkä lämmityskulttuuri siellä suosii jonkunlaista risujen ja latvusten käyttöä.  Ainakin monessa videossa mummot ja papat kolistelee omilla pätkijöillään liiteriin känkkyröitä rankoja paloiksi.
sattuman kautta itselläni oli ollut haaveena ne pienet palikat jo jonkun aikaa, mutta ainoastaan nopean kuivumisen ja massatyyppisen käsittelyn takia, eli kulkevat hihnalla, säkillä ja saavilla, kuten hake. 
Joku saksalainen laitekin on näkynyt, olisiko rebakkien ja muiden stepkovaccien esi- isä?   periaate siinä oli sama, eli kiertorummut joissa on 3 tahdistettua terää jotka nappaavat vastakkain ja puun poikki.  Nopeus sakemannin laitteessa on kuitenkin murto- osa, mutta se pelaakin sähköllä muutamalla kilowatilla.  Tsekkien ja eestiläisten laitteet on traktorin ulosotosta voiman saavia ja nopeu on semmoinen että syöttäjäkin hätkähtää, kun kone saa otteen puusta ja päräyttää sen läpi. 
Intian videoissa näkyy laite, jossa on varmaan 10 sirkkelin terää 5 sentin päässä toisistaan ja yhdellä kiljasulla tulee monta palaa.  Mutta siihen syötetään käsin joka puu ja joka katkaisulle pitää käsin siirtää.  Ei ole houkuttelevaa, kun ajattelee kuinka monta rankaa menee 10 kuutioon..  Joku Tr 110 on edelleen oma luokkaansa , kun se syöttää rangan itse, kunhan vaan saa päästä otteen. 
Olen hakenut sormet kipeiksi hakusanoilla:  gasifier fuel, wood chunker, energy wood chunking, stepkovac ja viimeksi se virolaisten ihme mulkintuvas.. vai mikä se oli . Joskus naurattaa niin pirusti kun mumisee noita sanoja ja tavailee niitä youtubeen eikä ole hajuakaan mitä niissä lukee. sakemannien holzhäcksler ei tuota mitään mulle sopivaa. On vain kompostijauhimia tai sitten hakkureita. 
Jos jollain on yhtään samoja oireita niin pane kommenttia.  Luulisi ainakin puukaasutinukkojen innostuvan, kun niillä on krooninen pula pienistä puukapuloista. 
Minulla meni vähän aikaa ennenkuin tajusin että tuollainen paloittelu on vastaus koko ongelmaani.  Kun puu rymähtää paloittelijaan, ei minun sitä enää tarvitse pinota tai kumarrella selkä kipeänä.  Joko hihnalla kuivaussiiloon / torniin taikka sitten säkkejä vauhdilla latomaan. 

lorvi

• Vieras
« Vastaus #8 : 28.02.2012-14:18 »
> taikka sitten säkkejä vauhdilla latomaan.

En halua olla ilonpilaaja mutta minulle ei oikein aukene, miksi puu pitää ensin silputa ja säkittää(kustannuksia ja energian hukkaa) ja sitten säkki uuniin kun se on jo valmiina kiinteässä muodossa senkun pätkäisee sopivan mittaiseksi ja viskaa pölkyn uuniin. Haketusken ymmärrän kun siinä käytetään sellaista raakaainetta mistä ei muuhun käyttöön ole.

seppol

• Hero Member
« Vastaus #9 : 28.02.2012-16:01 »
Minä ymmärrän periaatteen oikein hyvin. Niin lyhyiksi ettei tarvitse halkoa, pinota, nostella, mättää ym. Polttopuuta ei kannata jalostaa ja kaikki käsittely nostaa sen jalostusarvoa. Uunille on aivan sama miltä puut ihmisestä näyttää. Aina kannattaa ajatella kaikki uudelleen puhtaalta pöydältä.
Mulla on nyt käytettävissä ensiharvennusmetsikköä josta metsänhoitoyhdistyksen mukaan saadaan 300 kiintokuutiota puuta. Terve menoa vain moottorisahan kanssa tekemään ne pilkkeiksi. Niitä tulee ainakin 600 mottia.
Mutta jos rangat karsitaan koneellisesti ja ajetaan laanille, voi em. koneella helpostikin tehdä ne kaikki.

Minä olen käyttänyt 25 senttistä klapia ja ne käy kaikkiin uuneihin. Suunnittelin että kuivattaisiin osin rankoina, pätkittäisiin korkeaan siiloon ja ketjukuljetin ottaisi aina alta ja päälle tehtäisiin uusia.

Kyllä sinä "25 mottia/vuosi" vielä jaksat kun minäkin jaksan ja täytän seuraavaksi 67.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #10 : 28.02.2012-16:34 »
Tuo briketinkokoisen tavaran teko lienee siksikin harvinaista kun sen käyttö on vähäistä. Loppujen lopuksi normaalihakkuriakin vois yrittää saada sellaisen tekoon jos vetorullat vaan vetäs tarpeeks nopeasti ja laippa pyöris hitaammin - hmmm 10 sentin venytykseen menee liian hankalaksi että ehtii syöttää ennen teräkierrosta. Itsekin innostuin katselemaan nointa tsekkien vehkeitä muttei sitten yhtään suurempaa laitetta tullut vastaan kun max 10 senttiselle tehdyt.

Oletkos löytänyt polttokuvia aiheesta? Tsekit on kuitenkin käänteispalokattiloita tehneet paljonkin joten niillä myös onnistuttu polttamaan tuollasta karkeeta haketta. Toisaalta jos tuollasta tekis niin itse en varmaankaan säkittäs vaan saavittaisin ja sitten saavista vois kaataa suoraan pannuun. (normisaaviin menee 9 kg haketta - näin toimii Arimax 35 pannun täyttö mitä joskus olen harrastanut). Mitä omaan yläpalokattilaan testasin 7 kg määrällä pitäs tehdä jonkinnäköinen suppilo että onnistus kaatamaan. Toki tavara oli hienompaa ja tuollasen tavaran poltossa omat ongelmansa kun tulipintaa on paljon miten saada ilmamäärät pysymään kohtuullisina ettei käy pannussa vain humahdus ja pölähdys.
seuranta

lorvi

• Vieras
« Vastaus #11 : 28.02.2012-16:49 »
Mietin aamulla tulleessa mainoksessa säkillinen 1,5m3 halkoja 99€ (paljonkohan painaa?)tarjous että paljonkohan
 jää lämmityspalkkaa verraten sähkö lämmitykseen. Ei niitä kovin huonolla hyötysuhteella kannata polttaa.

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #12 : 28.02.2012-17:51 »
Puuta ei koskaan kannata huonolla hyötysuhteella polttaa. Se on kaadettava tai minun tapauksessa pinosta haalattava kotiin ja tehtävä klapeiksi. Huono hyötysuhde syö koko ketjun voimia,eli samassa suhteessa menee hukkaan työtunnit ja sahan bensat, traktorin löpöt jne..  Viime kesänä kaadoin rasiin tiheää pikkukoivikkoa ja sen puumäärä on niin kovan työn takana,että yhtään ei haluttaisi harakoille lämmittää.
Minulle puu maksaa 10 euroa/ pinokuutio.  sattumoisin tekemäni konekunnostus-ym. työt maksavat puuhankkijalleni 10euroa tunti... Hiki tulee molemmilla, omin voimin tehty homma lämmittää silti.  Hommassa on oltava samaa tyydytystä kuin itse kasvatetuissa perunoissa ym. muuten työtunneille ei saa vastinetta.  Omassa kirjanpidossani puihin uhrattu kova työ onkin harvojen herkkua, tuottoisaa liikuntaa.  Ja loput voittoa.
On elämäntapa laittaa joka ilta pannuun tulet.  varsinkin kovina pakkasöinä on jännä tunne ajatella,että omalla työllä tuotti 2000 litraa kuumaa vettä, joka pitää perheen lämpimänä aamuun asti. Antaa kumman hyvät unet.
Puulämmitys jakaa ihmiset aika lailla kahteen ryhmään. Toisille on käsittämätöntä, että joku laittaa niin paljon aikaa ja vaivaa hommaan. Ja toiset tuntevat sen saman kotoisan tuntemuksen kun sai itse jotain aikaan eikä mikään ulkoinen taho laskuta, tai vaikuta millään tapaa. 
Ihmiselle on tyypillistä ottaa joku asia jonka parissa mieli viihtyy ja ajatus askartelee. nykyihmiselle odotetaan useimmiten syntyvän joku tuotemerkillä varustettu harrastus, tai muu määritelty ja monesti tuotteistettu harrastus.
Kerran Hesasta kävi vaimon sukulaispoika meillä ja saunassa hän kyseli, mahtaako minulla olla squash/jääkiekko/ym. pelivuoroja tai yleensäkään mitään standardiin sopivaa hommaa.  Kun sanoin että aika kuluu keväisin puuhommissa ja mökillä, kesäisin rakennellessa talon piiriin jotain tai koneita kehitellessä, poika katsoi kauhuissaan ja sanoi: " etkö sä siis harrasta yhtään mitään?"   tajusin hymyillen, että olen aika kaukana valtavirrasta ja ajatukseni siitä että olen juuri semmoisessa elämässä,kuin haluankin, lujittui entisestään.
Sen kyllä huomaa, että nykyaika ja nykyihminen koitetaan saada kuluttajan muottiin ja mieluiten kaikki asiat mihin ajatuksia uhraa, jonkun tuotemerkin alle.   
Puulämmitys on positiivinen ja kodikas tapa kapinoida muovista tehtyä, tietokoneella ohjattua ihmiselämää vastaan. 
vaikka pidänkin tekniikasta ym.
On myös jarki-puulämmittäjiä ( kun puuhuoltoni tuli näin varmaksi,olen myös osaksi sitä) joilla vain on paljon lämmitettävää ja omaa metsää. Sitten on filosofi-lämmittäjiä jotka ostavat puut kalliilla ja lämmittävät.  ja sitten meitä puolivälin tallaajia jotka jotenkin rakastavat sitä omavaraisuuden tunnetta mutta ehtona on että kaikki tehdään itse mitä voidaan.  Jos puun saantini olisi mennyt vaikeammaksi,niin varmaan olisin jo maalämpöputkia kaivamassa pihaan. 
Mutta niin kauan siis puulla kun puuta talkootyöllä saa.
Minua kiehtoo loputtomasti polttotekniikka ja se pieni ihme,että metsä uusiutuu ja kasvaa vaan. 

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #13 : 29.02.2012-07:23 »
Lorvi, ihmettelit, miksi puut yleensäkään pitäisi pieniä palikoiksi. Olen ( olin ) itse ihan samaa mieltä silloin, kun aika ajoin ostin kärryllisen hyvää 10sentin rankaa ja välillä appiukolta raivasin jyrkästä rinteestä 30 kuutiota semmoista tyvesta 10-15 sentin koivua.  Semmoista puuta kun esim. halkoo, niin tuntee että on käsissä polttopuuta ja kunnon isoja klapeja.  Ei käy mielessäkään että niille pitäisi muuta tehdä. Jokainen kappale on kunnon kokoinen ja täyttä paivanaa koivua.
ja alkuvuosina olivaikka mitä metsähallituksen hakkutähteitä, joihin ostin sen muodollisen maksun kautta ottoluvan hirvimaille.  ne olivat aika ajoin tuottoisia reissuja, kun metsäkone oli jättänyt pöllikourallisia ja joskus tyvilahoja tukkejakin.  Kerran oli siemenpuun kaatanut tuuli ja sen sai poikki vain kahdelta puolelta sahaamalla.  Ei ollut tarvetta pienille palikoille, oli kunnon halkoa!
Ei se lupa kata kuin hakkutähteet, mutta putsasin kaiken mikä maassa makasi, eikä ollut huono omatunto.  Sittemmin paikallinen metsähallituksen kottori lopetettiin ja niitäkään lupia en ole enää hankkinut.
Sitten tuli aikakausi jolloin paloittelin trukkilavoja ym jätepuuta.  Poltin mm. purkamani kaveri autotallin ym.  Eli oli ihan kouriintuntuvaa halkoa ja puuta. 
Aina oli hiukan tiukkaa saada se vuotuinen puumäärä, sai olla kuin orava nuuskimassa ja tiedustelemassa kaikkia puunökkösiä.
Sitten tuli tämä kuvio, jossa saatavilla on monitoimikoneella karsittua latvaa ja harvennuspuuta, raitaa, haapaa, sekä myös ihan oikeaa koivua.. käytännössä yli oman tarpeen.  Puun koko on ongenvavasta 10 senttiseen ja traktorikuormakin  sisältää varmaan monta sataa runkoa.  Niitä kiun sahailee, niin koko ajan on mielessä, että oma kroppa liikkuu ja hiki lentää, mutta puumäärä joka liikkuu on pieni.  Syntyi haave siitä, että jos mokomia voisi syöttää johonkin laitteeseen, niin olispa helppoa.  ja se tsekkien laite mahdollistaisi koko linjan supistamisen tosi pieneen.
Energiaa ei paljoa mene, se leikkuu on niin keveää ja nopeaa.  ja kun se kerran on bulkkitavaraa, toisin kuin klapit, niin käsitelynkin voi hoitaa kuljettimella tai kuten itse haaveilen, miehen kannettavilla säkeillä.
Yhtäkkiä ainakin omassa mielessäni siinteli todella kevyt puuhuolto:  Kone vain pinolle, puiden syöttö päästä koneeseen, säkitys ja säkkien pinoaminen kärryyn. Säkit kotona korkeaksi kasaksi ja hyvä katos päälle. 
Yksi palikoiden etu, jota seppol myös mainitsee on se, että lyhyt palikka kuivuu päästään eikä tarvitse olla halki. Ja kuivuu muuten nopeasti, kun on semmoisessa tornissa tai säkkipinossa.
Tällä hetkellä siis vielä klapeja on pihalla pinossa peiton alla. perustyyli Suomessa ja mitä isompaa puuta on saatavilla, sen parempaa semmoinen homma on.  Mutta kun on ohutta puuta ja loputtomasti, niin saattaa käydä mielessä, että onkohan tälle nopeampaa vaihtoehtoa..
Mutta olenkin aika pitkillä turinoilla kuvaillut suunnitelmaani.  Tiedän että osa näkee siinä järkeä, osa ei. Minua ei harmita mikään kommentti, puuhommissa on niin paljo makuasioita.
Koitan saada suunnitelmaa ensin tarkemmin mietittyä, jopa piirustiksia aikaan laitteesta, sen jälkeen kartoitan kattilan osto/ tekotarpeen ja alan varmaan tämän vuoden puolella toteutuksen.  Aikataulu on pitkä, pitäisi saada mm. pieni telakuormaaja tehtyä ja kesämökilläkin hommia.  Mutta tämä ajatus ei ole kadonnut mihinkään, mikä on minulla merkki siitä, että on kokeiltava.
Mitä etenemää tuleekin, niin laitan varmaan juttuja tänne.  Edelleenkin kiinnostaa mielipiteet puolesta ja vastaan. ja ne käänteispalo- kokemukset erityisesti.   oma käsitykseni on että palikka- kasa on sen verran ilmava että palaisi käänteispalossa.  Alapalossa ainakin. 
Kotitalossa keskellä kaupunkia oli LAKA vuosimallia 64.  Kun aloin tajuta mikä se mööpeli on, käänsin aina öljypolttimen kiinni, laitoin mitä milloinkin pesään ( olin noin 10 vuotias kun kattila alkoi kiehtoa) ja seurailin mitä pesässä tapahtui. LAKAssa oli lasiset palon tarkkailuikkunat ja ihmettelin sitä pitkää liekkiä.  kiehumista ( ei ollut varaajia), saunapuiden katoamista ja tukkapöllyä siitä seurasi, mutta kiinnostus ei kadonnut.
Muistan että pahimmillaan katosi kaikki roska, jäte  ja puu mitä löysin.  Silloin ei kukaan edes ajatellut mitään ilman epäpuhtauksia.  savu haihtui ja sillä selvä.  Mutta hyvä peli se LAKA oli, se hävitettiin, kun 3 taloa yhdistettiin samaan lämmitykseen vuonna -83.
Eli alapalosta minulla on selkeät mielikuvat. tutulla on arimax 34 ja ei siitä kattila parane.
kaikki piki- ja tervakeskustelut kummastuttaa. luulen että silloin kun noita vaivoja on, poltetaan kattilaa aina jotenkin kuristamalla tai säätämällä. Luulen että puukattilaa ei kannata polttaa kuin täysillä, jolloin palolämmöt ja tapahtumat ovat rajuja ja ne yhdisteet hajoavat ja palavat.
Mutta siirryn nyt ylipitkistä jutuistani odottavalel kannalle ja toivon niitä kattilatarinoita.  Palaan asiaan kun projekti käynnistyy tai tottakai jos oikein joku haastaa. pahalle mielelle tai suuttumaan minua ei saa eli kaikki kommentit ovat tervetulleita.  Olen kiihkomielis- sitoutumaton,eli näen järkeä kaikissa lämmitystavoissa. Pääkriteeri on että valinta tuntuu hyvältä ja tuottaa jotain, joko säästöä tai pelkkää mukavuutta ja helpotusta.  jokaiselle on se oma tapa ja minulle se on lähimetsissä hiippailu Huovisen mietteet mielessä, sekä  talvisin kattilan huminan kuuntelu outo tyytyväisyys mielessä.   

seppol

• Hero Member
« Vastaus #14 : 29.02.2012-18:22 »
25 mottia/v. Kyselit mielipiteitä uusista puulämmityksen innovaatioista. Kun minä taidan olla ainoa joka kaupittelen omaa kehittämääni veteen varaavaa puu-uunia, voisit katsella sitä "vesimiilu.fi" kotisivultani. Mulla on hyödyllisyys-mallisuoja Patentti ja Rekisterihallituksesta vielä 8 vuotta. Keväällä tule täyteen 4 lämmityskautta.

Sitten kehittelen parhaillaan traktorikäyttöistä pienen puun karsintakonetta. Se toimisi lähes mekaanisesti ja vain pari hydrauliikkatoimintaa on. Proto on tekeillä.
Polttopuun tekemisestä olen pitkälti linjoillasi. Halkoja ei kannata tehdä ollenkaan. Niissä on suuri työ eivätkä ne sovi suoraan juuri uuneihin. Niiden kuljettaminen ja varastointi on vaikeaa ja vaatii käsityötä.
Tein nyt syksyllä koneella pintoja ja harvennusrankoja 10 kuution valuverkkokasaan. Katto on päällä ja saapa nähdä millaisia puut on keväällä. Kaikki roskat kone kuljetti puiden sekaan.
Kehitellään ajatuksia.