Tervehdys,
Tuore puukeskuslämmittäjä ihmeissään. Jonkin aikaa nyt isohkon kiinteistön (800m2) omistaja jossa puukattila sekä 5 m3 varaaja kahdella sähkövastuksella. Alkuun polttelin pesän-kaksi silloin tällöin asiaa paremmin ymmärtämättä mutta nyt foorumin avulla olen yrittänyt perehtyä kattilalämmitykseen syvemmin ja homma alkaa hiukan avautua. Kiinteistö on verstaskäytössä ja sisälämpö 12-14 astetta mikä on hyvä työskentelylämpö, tarvittaessa pienempiä huoneita on nostettu sähköpuhaltimilla lämpöisemmiksi esim. liimausten ajaksi. Pattereissa, varaajassa ja lattiassa kiertävä vesi on vain n. 20 c, mikä siis on riittänyt tuohon 12-14 sisälämpöön nollakelissä ja pikkupakkasella. Varaaja hitsattu neliskanttinen rautasäiliö ja huonosti eristetty, minkä vuoksi mietin kannattaako tuota edes yrittää nostaa 60-80 asteeseen. Lisäksi vieressä on suurin halli, jota pidän n. 11 asteisena, sillä siellä on massiivipuuveneitä, jotka ei saisi liikaa kuivua talven kuluessa. Joulukuussa kiinteistöön kokoon nähden sähkön kulutus maltillista, 4400 kWh, sisältäen saunanlämmityksen sekä harvakseltaan käyvät puuntyöstökoneet. Laitoin sähkövastukset päälle marraskuun lopulla, jolloin päiväkohtainen kulutus n. tuplaatui, mutta joulukuussa olen saanut tuota putoamaan. Puita olen poltellut pesän-kaksi päivässä, n. 20 kg per pesä.
En tuolla vedenlämmöllä taida saada kattilasta kovin hyvin hyötyjä ulos, sillä se ei jaksa pitää veden lämpöä yllä, kun latauspumppu lähtee käyntiin. Vanha termostaatti toimii huonosti, laittaa kyllä pumpun käyntiin ja sammuttaa kun tuli hiipuu, mutta ei lämmityksen aikana mene pois päältä, kun lämmöt laskee. Kun pata on 70-80 astetta menee pumppu päälle, mutta jonkin ajan kuluttua putoaa lähtevän veden lämpö (1) 30 asteeseen. Varaajalta palaava vesi on 20 c (2) ja pannuun menevä jostain syystä vielä viileämpää 17 c (3). Mikähän tuon tekee? Lattiakierrosta palaava vesi on 15 astetta, mutta kytkentä takaisin pannuun on ennen paluumittaria (2) eli pitäisi vaikuttaa jo mittariin nro 2.
Olen säätänyt latauspumpun tehon nyt pienemmälle, aiemmin 51, nyt 18, mutta silti kattila jäähtyy, kun pumppu käynnistyy.
Lattialämpö on kytketty varaajalle meneviin putkiin suoraan, patteriverkostoon on omat lähdöt varaajalta.
Yhdestä pesällisestä pidin kirjaa, 23 kg puita ja sain 5 kuution varaajaan nostettua lämpöä 16 c -> 22 c eli kuusi astetta.
Lattialämmityksen olin kytkenyt pois, mutta patteriverkostoon kiersi koko ajan varaajasta vesi.
Palotapahtuma on minusta hyvä, vetoa on reippaasti ja pesä palaa iloisesti, sytytän päältä. Palokaasut kattilan takaa ennen hormia mitattuna 200-250 c välillä, loppupoltossa n. 150 c
Kysymykset: Näyttääkö kattilan kytkentä järkevältä/oikealta?
Tuossa nelosen kohdalla lienee säätömutteri veden sekoitukseen, voiko sen kääntely auttaa asiaan? Näyttää plussaa vasemmalle ja miinusta oikealle eli vastapäivään kääntäen.
Onko kattilaan menevä vesi liian viileää ja siksi kattilaa mahdotonta pitää kuumana?
Vai hoituuko tämä termostaatin vaihtamisella toimivaan?
Kiitos etukäteen ajatuksista.