Kirjoittaja Aihe: Kattilan päivitys nykyaikaiseen  (Luettu 630 kertaa)

Jese

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Kattilan päivitys nykyaikaiseen
« : 09.08.2024-21:07 »
Talo kaupat tuli tehtyä ja pitäisi rueta totuttelemaan elämää puukattilan kanssa. Tarkoitus olisi päivittää vanha alkuperäinen kattila nykyaikaiseen ja samalla viettää vähemmän aikaa kattilan kimpussa.
Helppous lämmityksen/puhdistuksen suhteen hyvällä hyötysuhteella. Eli suosituksia kaivataan?

-160m2
-varaaja 2000L
-Hinta max n.5k
-25-30kw??
-käänteispalokattila?

Jotain merkkejä mitä olen katsellut:

Attack dpx
Blaze harmony
Atmos dc gs
Jokin muu?



Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 520
Vs: Kattilan päivitys nykyaikaiseen
« Vastaus #1 : 09.08.2024-21:51 »
Tervetuloa foorumille,

lämmityksen helppouden suhteen kattilassa on syytä olla vipunuohous eli konvektorin saa nuohottua yhtään luukkua avaamatta. Tässä suhteessa Atmokselta ei taida vielä olla mallia tarjolla moiseen.

Panospoltossa polton eri vaiheissa ensiö- ja toisioilmamäärän tarve vaihtelee joten jäännöshappea mittaava säätö (lambda) on hyvä olla olemassa puhtaampaan palotapahtumaan pyrittäessä.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

kuumakalle

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Kattilan päivitys nykyaikaiseen
« Vastaus #2 : 10.08.2024-10:37 »
Lämmityksen helppous= ei tarvitse lisätä puita ja säädellä ilmamääriä lämmityksen aikana, helpointa.
Käänteispaloinen varmasti hyvä valinta,lambdat säätelee itseään.
Puhdistus on kuitenkin hyvin pieni osa(käyttö ajallisesti) ,niin en itse anna kovin isoa arvoa vipunuohoukselle.
Tuon kokoinen varaaja ja talo niin 30-40kw kattila.
Muuten menee aikaa lämmitykseen  kovilla pakkasilla enemmän mitä on ajatellut,varastopesä pieni ja teho myös ,lämmön kulutuksen ollessa iso.
Maga  käänteispalo ,wifotek myy Suomessa.

Itse päivitän arimax 35 tilalle Atmoksen DC 32s kuukauden aikana.
Saman kokoinen talo ja varaaja,suunnilleen.
Mutta varmasti heikommin eristetty(1970 luvun rakennus)
Arimaksilla lämmitystä en kokenut liian työlääksi,mutta puunlisäys oli savustusta,onneksi erillinen kattila huone/rakennus.

Olin jo hankkia Magan, Suomessa sen hinta oli sama mitä rahteineen Virosta tai Slovakiasta.

Löytyi käytetty vaihtoehto ,niin päädyin tuohon Atmoksen.

Minkälainen kattila sulla nyt siellä on?


varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 590
Vs: Kattilan päivitys nykyaikaiseen
« Vastaus #3 : 13.08.2024-14:55 »
attack slxl jos vaan mahtuu budjettiin ja kattilahuoneeseen. Ja pystyy tekemään tarpeeks pitkiä puita. Sen varastopesän tilavuutta, modernia rakennetta ja lambdaa yhdessä ei käsittääkseni kukaan voita.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2024-14:58 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Kalastaja72

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Kattilan päivitys nykyaikaiseen
« Vastaus #4 : 27.08.2024-16:36 »
Saksan ebaystä ostin itse hiukan käytetyn lambda kattilan mielestäni ihan ok hintaan. Ollut nyt autotallissa  keväästä asti että kohta pitäs päästä senkin projektin kimppuun ku ulkohommat antas myötä.