Aika selkeän näköinen, kaikki liitokset ottanut vahvasti lämpöä.
Jos uusi on samassa kunnossa ni vähintään saa takuuseen mennä korjaus.
Aika rimpulan oloinen kyllä tuo kytkinkin..
Kuinkahan paljon siellä on tehoa perässä 🤔
Hienoa että kurina ja porina loppui. Semmosta säätämistä se on kun omistaa pannuhuoneen laitteineen.
Onko termostaatti siis vastuksen päässä kiinni ? Siellä on oltava joku vastuksen johdin huonosti kytketty. Näin itse sähköalan ihmisenä voi tuosta sanoa, että siellä on pitkään varsin iso kuorma (kyseisille johtimille, jotka ei välttämättä ole kuin 2,5mm2) ja muutaman tunnin kuormituksessa huono kontakti saa lämpöä aikaan. Pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa tulipalon.
Todennäköisesti sähkäri on tutkinut ne liitokset. Jos näin ei ole, syytä on katsoa vastuksen päässä olevat liitokset kunnolla. Lisäksi huomioitavaa on se, ett vastuksesta termostaatille lähtevät johdot on oltava lämmönkestävää johdinta, muut sulaa sinne ajan mittaan.
Vanhassa talossa kiinnittäisin huomion myös maadoitukseen; varaaja ja putkisto on syytä olla maadoitettu.
Tässä kävi itse asiassa sillä tavalla, että taloa ostaessa tuo termostaatin pääkytkin oli rikki. Myyjä sanoi, että kyllä se toimii, mutta vastuksen merkkiledi on palanut. No, ei toiminut. Sen kävi sitten sähkäri vaihtamassa silloin ja tuossa muutama päivä sitten katoin, kun ei näyttänyt merkkivaloa enää, että rikki se on taas. Sähkäri paikalle, ja nyt se tosiaan oli oikeasti sitten vain ledi palanut sieltä
Onneksi on tuttu sähkömies. Mutta liitokset on tutkittu, ja ne on kunnolla kiinni nyt.
Tuossa kattilassa muuten kyllä ilmenee ajoittain pistekiehuntaa. Lämmitystä aloittaessa, kun kattilassa alkaa lämmöt nousta, ennen kun latauspumppu lähtee kierrättämään vettä, saattaa alkaa suhina. Joskus alhaisemmissa lämmöissä, joskus lähempänä 80 astetta. Sama myös, jos on paksu ja tasainen kerros tulista hiillosta pohjalla, silloin alkaa pistekiehunta. Ilmaahan tuossa tulee jälleen järjestelmään, mutta vaarallista tämä ei muuten taida olla?
Koska saamani ensivaikutelman mukaan tämä vaikuttaa ystävälliselle ja avuliaalle yhteisölle, rohkenen kysellä vähän typeriä. Mitenkä tuo vedonsäädin, minulla menee nykyisin tarpeettoman paljon aikaa pannuhuoneessa tuota kattilaa vahtiessa ja käydessä tarkistelemassa, että siellä on kaikki ok. Onko sellaisella mitään virkaa? Minä mielelläni haluaisin sinne jonkun varolaitteen, joka lyö sitten peltiä kiinni, jos kattila meinaa alkaa keittää. Tuo nykyinen vedonsäädin tuntuu olevan täysin horo ja edellinen omistaja sanoi, ettei ole käyttänyt sitä koskaan eikä tiennyt miten sen tulee toimia. Onko tuo millainen homma asentaa uusi, onko se suoraan vesitilassa vai jonkun ns hylsyn sisässä? Pystyykö asentamaan itse vai onko siinä riski että vesi roiskuu ja järkevämpi ottaa siihen putkari?