Tuli juuri sopivasti viime viikolla asennettua omaan Econatureen anturit menevään ja lähtevään linjaan ja latauspakettikin on samanlainen (paitsi uudempi malli). Näköjään tullut käytettyä vastoin ohjetta, kun minulla termostaatti on tämän talven ollut 60°C:ssä, eli se käy koko ajan. Mitä käytännön merkitystä tuolla nyt sitten lie? Eikös se Termovar ole nimenomaan sitä varten, että pumppu voi käydä koko ajan ja Termovarin termostaatti säätää sisään menevää vettä?
Oheisesta käyrästä näkyy, miten Termovarin termostaatti säätää sisään menevän veden lämpötilaa, eli se ei suinkaan ole tasainen, vaan seilaa edes takaisin melko reilustikin, minun tapauksessani 62-74°C välillä. Minulla käytössä 80°C termostaatti, eli 72°C termostaatilla voisi käyrän kuvitella olevan 8 astetta matalammalla. Ulos tuleva vesi seilaa vastaavasti pienellä viiveellä. Seilaaminen loppuu, kun varaajasta tuleva vesi lämpenee n. 62-asteiseksi ja samalla ulos tulevan veden lämpötila lähtee luonnollisesti nousuun. Liian pienen varaajan ongelmia...
Pumppu on minulla nopeimmalla asetuksella. Lisäksi voi käyrästä ottaa silmään, että ulos tuleva vesi on melko kuumaa tuolla lämmityksen loppupäässä; olen joutunut tekemään kattilaan pieniä muutoksia, jotta saan varaajan mahdollisimman kuumaksi näillä pakkasilla. Lämmitysjärjestelmän korkeusero on yli 6m, joten kellarin korkeudella oleva paine mahdollistaa pienen ylilämmön kattilalla.