Noniin, raporttia rapsahtelee.
Tuumailin pitkään, että uskallanko availla latauspumppua näin hurjilla pakkasilla jos jotain sattuu toiminnan suhteen, mutta rohkaistuin kuitenkin kurkistamaan sen sisuksiin.
Irroitin pumpun rungosta sähkömoottorin. Olin varma, että pumpun siipipyörä on aivan piestyn näköinen kohinan ja rutinan perusteella mutta ei, sehän oli aivan ehjä. Kavitaatiota vai ei, en oikein osaa sanoa. Pyörä olikin muovia, kun ajattelin sen olevan metallinen.
Seuraavaksi tutkin, miten termostaatti runko-osineen tulee ulos pumpun sivusta. Sähkömoottorin irroituksesta oli hyötyä, vastapuolelta oli hyvä nitkutella termostaattia ulos ruuvimeisselin ja pitkän hylsyn avulla. Ulkoisesti osat olivat kunnossa, termostaatin kunto nyt on vähän kysymysmerkki. Nitkuttelin pumpun menopuolella olevaa säätöosaa, putkea irroittaessa olin varma että säätöosan päällä on jotain roskaa vaan puhdas oli.
Lopuksi kurkistin myös, miltä vapaakiertoventtiili näyttää pumpun alaosassa. Varmistin, että vapaakiertoventtiili toimii herkästi ja laitoin korkin takaisin kiinni uuden tiivisteen kera.
Uuden tiivisteen puuttuessa sähkömoottorista laitoin moottorin laippaan pienen määrän tiivistyssilikonia varmuuden vuoksi, jos vanha tiiviste ei pidä. Laitoin termostaatin takaisin paikoilleen, korkkiin jätin vanhan o-renkaan riskillä, sen sai pitämään kun korkin tiukkasi kunnolla kiinni. Odottelin pari tuntia että silikoni kuivahtaa ja aloin testaamaan latauspumppua. Yllätys oli iloinen, sillä pumppu alkoi siirtämään lämpöä varaajaan entiseen malliin. Se kävi kerrallaan 3-4 minuuttia ennen sammumistaan, kattilan lämpötila putosi selvästi alaspäin.
Otin kuvat latauksen alusta ja lopusta. Latauksen alussa kattilaan menee +50°C vettä ja lopussa juuri ennen latauspumpun sammumista lämpötila nouseekin +60°C alueelle. Onkohan tuo oikein, näkyykö tässä nyt termostaatin toimimattomuus?