Alapalot jättäisin omaan arvoonsa (nimimerkillä kokemusta on), mutta myös välimuoto löytyy, nimittäin käänteispalo ilman lambdaa. Minulla on sellaisesta Attack SLX 25:sta tähän mennessä noin 800 pesällisen positiivinen käyttökokemus. Myinkin niitä jonkin aikaa, mutta nyt olen jättänyt sen harrastuksen muille.
Täällä on taas puhuttu kattilan tehosta merkittävänä suureena kattilan valinnassa. Tehon pitää olla kulutusta reilusti suurempi, mutta sen vaikutus on tosiaan vain paloajan pituus. Toki eri teholuokan kattiloissa on eri kokoisia varastopesiä, eli välillisesti teholla on merkitystä.
Järjestelmää mitoittaessa pitää ensin määrittää varaajan tilavuus, jolla pääsee erilaisissa lämpötiloissa järkeviin lämmitysväleihin. Sen jälkeen etsitään kattila, jossa varastopesä riittää täyttämään energiavaraston järkevillä polttokerroilla. Käänteispaloiset (niin kuin alapaloisetkin) täytetään ylhäältä ja palaessa lisääminen on epämiellyttävää. Aamulla voi polttaa pesällisen ja illalla toisen, mutta sopivan hiilloksen kyttääminen alkaa maistua pitkillä paloajoilla puulta.
Tiluksesi kuulostavat sen verran mittavilta, että laskematta lähtisin tähyilemään metristä puuta polttavia. Esimerkiksi Attackilla on 80 kw DPX, käänteispalo ilman lambdaa, joka syö kerralla noin 0,4 m3 metristä halkoa. Sillä saa jo jonkinlaisen vesimäärän kuumaksi. Reilu pari vuotta sitten budjettisi olisi sille kovasti riittänyt, mutta enää en osaa sanoa. Saattaa olla, että hinnat ovat korkeimmasta kohdasta ottaneet pientä rekyyliä.
Sinä saat hyötyä siitä, että voit mahdollisesti käyttää paluuvesiä haaleampien tilojen lämmittämiseen. Kuumimman menoveden lähtöön pitää kuitenkin löytyä riittävän kuumaa vettä ja tämä pitää huomioida mitoittaessa.
Kattilasta riippumatta, muoveja en haikailisi polttavani, enkä muitakaan roskia. Haju on tuskallinen ja luultavasti hyöty tulee syötyä kattilan ja hormin käyttöiässä.
Hakkeen panospoltosta minulla ei ole kokemusta, mutta sahanpurua olen polttanut joitakin kuutiometrejä klapin kanssa ämpärin pesällisessä. Voisin ajatella, että pesälliseen voisi laittaa haketta ylimmän kolmanneksen ilman ongelmia, jos keksii, miten sen saa sisään. Käänteispaloiset eivät ole kronkeleita polttoaineen suhteen, mutta isolla klapilla toimii paremmin kuin pienellä säleellä. Sitä myös mahtuu pesälliseen enemmän kiloina mitattuna ja tekeminen sekä käsittely vaativat vähemmän vaivaa. Pituus kannattaa olla melko lähellä pesän pituutta. Iso klapi tarkoittaa omassa 60 cm kokoluokassani jopa noin 5-8 kg/kpl. Alakerros pitää olla pienempää.
Toivottavasti sepustuksestani on jotain apua. Ulkoseinää sinulla on varsin paljon ja lämmönkulutusta myös. Omalla 25 kw kattilallani en niitä lähtisi lämmittämään.