Minulla on myös comfort lambda kattila. Happiarvo pysyy mainiosti polton ajan n. 8%. Kattila kyllä vispaa ilmanottoa palon aikana laidasta laitaan. Parhaan ja kuuman palon ajan se on täysin oikealla, eli servo 100%. Sitten kun puut alkaa vähentyä, kääntää lambda ilmanottoa pikkuhiljaa kohti I asentoa.
Kuulostaa kysyjän kattilan toiminta nyt jotenkin olevan pielessä. Myös suhina kattilan takana kuulostaa oudolta, mistäs se siellä suhisee ? Ilma otetaan kattilan etupuolelta ja suhina voisi viitata siihen että ilmaa vuotaa kattilaan väärästä paikasta. Jos näin olisi, silloin tuo säädön epämääräisyys selittyy. Mutta ihmettelen jos siellä jotain vuotaisi
Kerro mitä lukemia savukaasun lämpötilat ovat ? Ne kertoo palotapahtumasta.
Kerro myös millä kierroksilla pyörii savukaasuimuri tilanteissa.
Voisit myös kertoa onko kattila toiminut aikaisemmin vai onko uusi.
Kerro myös vähän miten yhdistetty hormiin.
Näillä keleillä ei lämmitystarvetta olekaan taas ihan lähiakoina. Mutta mitä katselin tuota seilaamista, niin palokaasut pysyivät kohtuullisen hyvin 120 asteen tuntumassa, ei juurikaan hajontaa suuntaan eikä toiseen. Savukaasuimuri kävi hyvin suurilla kierroksillan vs. normaali palotapahtuma. Noin 50% jos ei ylikin. Johtunee siitä, että kun teho tippuu ilman saannin kuristumisen myötä, koittaa savukaasuimuri kompensoida sitä. Savukaasuimurin korkeat kierrokset puolestaan aiheuttavat sen, että kun ilmaläppä palaa I-asentoon, ampuu teho reilusit yli asetellun, kun savukaasuimurin säätö ei ehdi hiljentää kierroksia tarpeeksi nopeasti.
Aikani kun seilaamista katselin, availin hieman yläluukkua ja nostin tehoa. Tälla tavoin sain säädön resonoinnin rauhoittumaan ja lopuksi paloikin jo ihan nätisti. Ongelmaksi olen diagnosoinut tuon ilmanoton II-asennon. Jostain syystä joko kattilaa luulee että teho tippuu, tai se oikeasti tippuu ilmanoton asennossa II.
Kiinnostaisi myös tietää, miten kattila laskee prosentuaalisen tehon. Olen kuvitellut, että palokaasuilla olisi olennainen osa laskentaan.
Kattila on toiminut moitteetta aiemmin, jotenkin kesä toi tullessaan tämän ongelman. Kattila ollut käytössä yhden lämmityskauden, uutena hankittu.
Hormi lähtee suoraa savukaasuimurista ylöspäin.