No, valitettavasti tämä projekti alkaa muistuttamaan yhä enemmän "isoserkkuaan" OL3:sta.
Energia-avustuksen päivämäärä aiheutti paineita testaukseen ja lopputulos on arvattavissa. Puolustuksena on kuitenkin todettava, että riskianalyysi onnistui sen verran, ettei tullut varsinaista onnettomuutta, mutta vakava vaaratilanne kuitenkin. Seurauksena oli vain pieniä aineellisia vahinkoja (toinen termoparin näyttö 10€ ja yksi rajakytkin 30€).
Turvallisuuskulttuurissa "isoserkkuun" verrattuna on kuitenkin se merkittävä ero, ettei vikoja ja onnettomuuksia peitellä joten tässä stoori:
"Tuotantovaiheeseen" siirtyi joitain käyttötestauksia. Näissä pellettipolttimissa on tyypillisesti ongelmia pelletistä syntyvän sahanpurun kanssa. Tämä vekotin on tarkoitus olla immuuni sahanpurulle, joten kun näytti muuten toimivan, niin keräilin pussin pohjalta hieman kastunutta pellettiä jossa eri määrä sahajauhoa. Alle 20% pitoisuuksilla ei ollut havaittavaa vaikutusta, n. 50% pitoisuudella alkoi syöttömekanismi kuormittua, mutta muuten toimi normaalisti. Kun näytti toimivat myös pelkällä sahajauholla, laitoin välisäiliöön n. 10kg:n panoksen > 80% sahajauhoa yön ajaksi.
Aamulla partaa ajellessa huomasin, että kuuma vesi haisee oudolta, ja menin pannuhuoneeseen tarkistamaan tilannetta. Kattilan paineet oli 3-4bar ja kattilalämpö 130-140 astetta. Tuossa tilanteessa kannattaa sulkea ovi ja miettiä hetki mitä tekee. Tuolla paineella ei vielä ole kattilan räjähdysvaaraa, mutta jostain tulee kohta tulikuumaa höyryä, joten pitää tietää mitä tekee. Käyttökytkin on viisaasti sijoitettu ovenpieleen, joten katkaisin sähköt. Takatulisuojauksen takia käyttökytkin ei kuitenkaan katkaise syöttösähköä, koska syöttömekanismin pitää toimia vielä hetken aikaa, että saa syöttömännän paikoitettua sulkuasentoon, ja nyt poltin jäi rajakytkimen vian takia päälle.
Pelletin määrää välisäiliössä ei näe, ja tulin siihen tulokseen että räjähdysvaaraa ei vielä ole ja voin mennä katkaisemaan sähköt polttimen pääkytkimestä ettei ylikuumene lisää. Muoviputken eivät pidä pitkäaikaisesta ylilämmöstä, joten hetken miettimisen jälkeen päätin kopistella varoventtiiliä, joka oli selvästi auennut mutta tukossa. Tuossa tilanteessa kannattaa tarkistaa, mihin suuntaan höyryt lähtee ennen kuin tekee mitään. Kopautin vasaralla varoventtiiliä ja sieltä tuli muutama kahvikupillinen ruostejauhoa ja höyryä puoli tuntia.
No, kun sain höyryt tuuleteltua, niin selvittelemään mitä tapahtui. Syöttömekanismista löytyi lastulevyn tyyppiseksi kovettunutta sahanpurua ja puupölyä. Syöttömekanismissa oli rakennevirhe, jolloin sahanpurun pitkäaikainen käyttö pääsi pakkaamaan puupölyä syöttömekanismiin, jossa pakkautunut puru painaa rosteri/rosteri liukupintaa, joka kitka tuli niin suureksi, että jousitettu moottori aiheutti liikkeen rajoittimeen saakka ja huonosti säädetty rajakytkin meni toimintoalueen ulkopuolelle ja lakkasi toimimasta. Tuon rajakytkimen vika aiheuttaa syötön jäämisen päälle, joka ei ole toivottu ominaisuus. Tuohon olen rakennellut ajastinta, joka seuraisi ko. kytkimen tilaa ja jos pulsseja ei tule, niin katkaisee käytön. Ko. piirin tekeminen nykyisellä releohjauksella on aika hankalaa, ja vasta työn alla. Tämän takia muutin ylitäytön rajakytkimen toimintaa, siten että se väliaikaisesti korvaa ko. toiminnon, että saa polttimen käyttöön ajoissa. Ko. muutos kuitenkin vaikuttaa epäsuorasti myös kattilan ylilämpösuojan toimintaan, jolloin se katkaisee väärän sähkönsyötön. Ko. sivuvaikutusta ja siitä aiheutuvaa kytkentävirhettä on vaikea nähdä automaatiopiirrustuksesta, koska se on usealla A4-paperilla ja sähkölinjat menevät sopivasti eri paperille ja vielä vaihtaa napaisuutta yhdessä releessä (releessä navat voi kääntää toisin kuin elektronisissa kytkennöissä).
No, syöttö siis jää päälle rajakytkimen vian takia ja kattilan ylilämpösuoja ei toiminut kytkentävian takia jolloin kattilavesi ylikuumeni. Koekäyttöjä tehdään pienellä pellettimäärällä, joten tämäkään ei olisi ongelma jos varoventtiili olisi toiminut. Öljykattilan 25 vuotta sitten asentanut putkimies oli kuitenkin laittanut varoventtiilin kattilan pohjalla olevaan tyhjennysyhteeseen, joka on väärä paikka ja vastoin kattilavalmistajan ohjeistusta. Kattilan pohjalle muodostuva sakka lähtee varoventtiilin lauetessa liikkeelle ja tukkiin venttiilin.
Tässä on merkittävää aiemmassa viestissä esitetty riskianalyysi ja siinä oleva virhe, kattilan räjähdysvaara on oltava samassa riskiluokassa kuin häkä- ja tulipalovaara. Tuo ei olisi kuitenkaan auttanut vaikka olisikin ollut korkealla prioriteetilla riskilistassa, koska en olisi ymmärtänyt joka tapauksessa epäillä putkimiehen asennusvirhettä ja tuo sakan liikkeelle lähtö on aika vaikeasti ennakoitavissa suunnitteluvaiheessa.
Poltin on taas toiminnassa ja seuraavat korjaustoimet on nyt tehty:
a) Kattila ja kaikki toimilaitteet tarkastettu ja uusi (teollisuuslaatuinen) painemittari vaihdettu kattilaan, kun vanha ei näköjään enää nollaudu vaikka ei ole painetta.
b) Vanha varoventtiili on poistettu ja kaksi uutta asennettu kattilan yläosaan. Kaksi lähinnä sen takia, että saa tarvittavan poikkiläpimitan varoventtiilille. Lisäksi on asennettu varoventtiilien poistoihin kupariputket lattialle näkyvään paikkaan että näkee jääkö tiputtamaan (määräajoin tehtävän) koelaukaisun jälkeen.
c) Syöttömekanismin rakennetta on muutettu siten, ettei sahanpuru ja puupöly pääse pakkaantumaan mekanismiin
d) Rosteri/rosteri liukupinta on muutettu rosteri/kupari liukupinnaksi
e) Rajakytkimen virhekytkentä on korjattu
Seuraavat toimet tehdään seuraavassa huoltokatkossa:
a) Rajakytkimen sijaintipaikka muutetaan siten, ettei moottoripedin liike vaikuta asetusarvoon
b) Syötön rajakytkimen ajastuspiirin asennus