Onkin aika vaikea arvoida, miten tuo häkä kiertää palamisprosessissa. Jo puun syttymislämpötilaa on vaikea määritellä:
http://virtual.vtt.fi/virtual/innofirewood/stateoftheart/database/burning/burning.htmlJossain 200-600 asteen välissä hiilivedyt puussa syttyvät. Puun hajoaminen kemiallisesti alkaa n. 180 asteen kohdalla, ja luultavasti hiili-vetysidosten hajoaminen vapauttaa vetyä, joka alkaa palamaan hapen kanssa vedeksi. Ongelmana on vedyn itsesyttymislämpötilan aleneminen katalyyttisesti (esim. raudan ruosteen avulla). Toinen ongelma on vedyn erittäin pieni syttymisenergia (0,02mJ), joka tarkoittaa sitä, että vety voi syttyä jo huoneenlämmössä esim. kaasuvuodon yhteydessä syntyvän staattisen sähkön seurauksena:
https://ova.ttl.fi/vetyPuu palaa joka tapauksessa selvästi erottuvassa kahdessa vaiheessa, ensin palaa vety sitten vedyn palamisenergian aiheuttaman lämmön vaikutuksesta hiilimonoksidi. Hiilimonoksidi syntyy n. 200-500 asteen välillä ja voi jäädä kokonaan palamatta, jos happea ja lämpöä ei ole riittävästi. Hiilimonoksidia voi sitten parhaimmillaan olla aika paljon, biokaasugeneraattorin tuottamassa kaasussa jopa lähelle 30% palokaasuista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wood_gashttps://en.wikipedia.org/wiki/GasificationHiilimonoksidi (=häkä) on hyvin vaarallista hengitettynä jo pieninä pitoisuuksina ja yli 11% seoksena myös räjähdyskaasu. Eräs syistä, miksi puukaasuautoista luovuttiin oli lukuisat onnettomuudet. Jos esim. linja-autoissa takaosassa oleva kaasugeneraattorin ja moottorin välillä olevassa kaasuputkessa on vuoto, niin kaikki matkustajat saavat helposti häkämyrkytyksen.
Lisäksi Imbert-tyyppisten kaasugeneraattoreiden tankkauksessa kuljettaja saa kannen avauksessa häkäsumutuksen, jota em. FEMA-generaattori yrittää parantaa alipaineisella järjestelmällä. Tuo FEMA-generaattori tuottaa tervaa kaasuun, mutta siitä on paranneltuja versioita (esim. Keith generaattori
http://www.driveonwood.com/).
Standardissa mainittu hiilimonoksidin räjähdysvaara ei ole aivan perusteeton. Jos pelletti-/hakepoltin toimii happialijäämän alueella, se toimii häkäkaasuneraattorina. Jos kattilaan syntyy ylipaine, kattilahuoneeseen ja koko rakennukseen voi syntyä tarvittava 11% häkäpitoisuus ja silloin tulee isompi paukku. On vaikea arvioida, kuinka relevantti häkäräjähdyksen riski on, mutta käytännössä noita ei ilmeisesti ole koskaan sattunut pelletti-/hakepolttimissa.
Häkämyrkytys sen sijaan tapahtuu jo hyvin pienillä pitoisuuksilla (n. 0,0025–0,005 %). Myös syanidimyrkytys on mahdollinen tulipaloissa:
https://www.duodecimlehti.fi/duo94117Tässä vehkeessä häkävaaratilanne voi tulla silloin, kun poltin toimii happialijäämän alueella ja palotilaan tulee jostain syystä ylipaine. Polttokokeissa olen seurannut lambda-mittarin arvoa, ja happivajeen alueelle pääsee vain kun toisiopalotilan lämmöt ovat yli 800 astetta. Sekä puhaltimen että pellettisyötön katkaisu siinä tilanteessa ei aiheuta savupöllähdystä (=ylipainetta), ja lambdamittarin arvo siirtyy hyvin nopeasti (<3min) happiylijäämän alueelle. Savupöllähdyksen saa kyllä aikaiseksi sytystysvaiheessa alle 500 asteen toisiolämmöllä ja pelletin ylisyötöllä, mutta silloin on aina iso happiylijäämä (en tiedä miksi).
Häkäkokeilut jäivät eilen hieman kesken, kun mehiläsvahatulppa laukesi taas ilman syytä. Näkyy sammutus toimivan, mutta systeemin puhdistus kastuneesta pellettimössöstä on muuten aikamoinen homma....
Tuo mehiläsvahatulppasysteemi ei näytä kestävän purkamista, mahdollisesti tulppa irtoaa kolahduksien seurauksena tms.