Kirjoittaja Aihe: Hake-pellettipoltin  (Luettu 8542 kertaa)

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #30 : 16.01.2024-09:01 »
Kerroppa mihin tarviit puun poltossa RT version, ja kärsiä kaikki haitat mitä siitä seuraa? "RT" taitaa olla yksi yleisimpiä harhakäsityksiä tietokoneautomaatiossa.


Viimeksi kun asiaa selvitin, Linuxissa oli prosessinvaihtotaajuus 100Hz, eli 10ms, joka joka riittää tässä tapauksessa. Muissa tapauksissa se ei välttämättä riitä, ja samalla vaivalla on tarkoitus tehdä yleiskäyttöinen alusta.

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #31 : 16.01.2024-09:05 »
Oletuksena väylään liitetyt sensorit tai väylän kautta tapahtuva ohjaus ei tarvitse RT versiota. Silloin kun kaipaa riisuttua Linuxia niin Yocto on yksi vaihtoehto mutta ei sitä kannata verrata vaikka Ubuntu Core:en. Toivottavaa kaiketi on sen valitun distron kohtalaisen helppo päivitettävyys ja jos on netissä kiinni niin tietoturvapäivitykset pitäisi hoitua. Jos nuo hoituu niin en uskoisi RT kernelistä polttimen ohjaukseen olevan isompaa haittaa. Siinä ei kai ole näyttöä kiinni ja systeemi on riisuttu. Vähemmän tuettavaa laitteistoa tuo luotettavuutta. En tunne RT kernelin rajoituksia, mutta jos sen ottaa käyttöön niin ehkä on rajannut sopivasti turhia osia pois ja saa sitä kautta kokonaisuutta yksinkertaistettua & sitä kautta saa etuja.

Mun tiedoilla olisi parempi tehdä sopivan karsittu versio Yocton kanssa ja netti kierrättää palomuurin läpi. Yocton voi konfiguroida RT-kerneliksi tai sitten jättää tavalliseksi.

No, tätä mieltä ovat monet, paitsi minä ja muut "raskaan sarjan" sulautetun softaajat :-).

Yacto on monessa firmassa käytössä, jonkin verran yritin sitä penkoa, mutta taitaa olla käytännössä maksullinen enkä oikein siitä pitänyt muutenkaan.

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #32 : 16.01.2024-09:44 »
...mutta Rasperry Pii:n tapauksessa rajoittaa ARM:n SOC tilannetta eikä oikean RT-käyttöjärjestelmän asennus taida edes onnistua, kun MMU ja virtuaalimuisti on jo kaapattu.

Irrallista ARM-sirua ei taida olla käytännössä edes saatavilla, ja silloin vaatiin piirilevyn tekemisen mikä ei näillä kellotaajuuksila ja muistien jalkamäärillä ole enää ihan helppoa.

Lähinnä tarve tässä tapauksessa on "general IO:n" ajurin teko, jos sopivaa valmista I/O AD/DA-korttia ei löydy. Lambda, termoparit ja puhaltimen taajuusmuuttaja vaatii muuntimet ja sammutin, poltinmoottorin yms. vahvempaa releohjausta.

Muoks: näkyy noita Piin AD/DA I/O kortteja oleva netti pullollaan, joten ehkäpä sillä ja TinyCorella aloitetaan. TC ei ole (normaalisti) reaaliaikainen, mutta on joitakin ideoita sen virittämiseen...
 
« Viimeksi muokattu: 16.01.2024-09:52 kirjoittanut Yleisajattelija »

juhe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #33 : 16.01.2024-10:01 »
Yacto on monessa firmassa käytössä, jonkin verran yritin sitä penkoa, mutta taitaa olla käytännössä maksullinen enkä oikein siitä pitänyt muutenkaan.
Perus Linux ei ole maksullinen. Se löytyy opensourcena, mutta jos tietoturvapäivityksiä hallinnoi, niin en yllättyisi, että maksulliselta puolelta löytyisi helpotuksia. Yoctossa jokaiselle softalle voi olla oma lisenssinsä, mutta jos omassa softassa pysyy open source koodi erillään myytävästä, niin ei siinäkään pitäisi ristiriitoja tulla. Kun pitää periaatteena julkaista kaikki lähdekoodit joissa on käytetty avointa koodia, niin ei joudu pulaan avoimen koodin takia. Piilossa pidettävä koodi sitten täytyy tehdä ilman avointa koodia.

En ole tuohon perussääntöön huomannut mitään poikkeusta Yocton suhteen. Kannattaisi itsekin katsoa mitä maksuja voi tulla Ubuntu Core:n kanssa. Helposti luulisi sen olevan käytännöllisempi "yhdenmiehen" projektiin. Koko käyttöjärjestelmän hallinnointi tulevaisuudessa yhtä sovellusta varten ehkä ei ole viisasta.

Yocto on tullut käännettyä Raspberry Pi 4:lle. Ehkä olisi hyvä ostaa 5:nen ja katsoa miten siellä toimii. 5:ssa vain on laskentatehoa "liikaa" pienelle logiikan ohjaamiselle :)

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #34 : 24.01.2024-13:20 »
Perus Linux ei ole maksullinen. Se löytyy opensourcena, mutta jos tietoturvapäivityksiä hallinnoi, niin en yllättyisi, että maksulliselta puolelta löytyisi helpotuksia. Yoctossa jokaiselle softalle voi olla oma lisenssinsä, mutta jos omassa softassa pysyy open source koodi erillään myytävästä, niin ei siinäkään pitäisi ristiriitoja tulla. Kun pitää periaatteena julkaista kaikki lähdekoodit joissa on käytetty avointa koodia, niin ei joudu pulaan avoimen koodin takia. Piilossa pidettävä koodi sitten täytyy tehdä ilman avointa koodia.

En ole tuohon perussääntöön huomannut mitään poikkeusta Yocton suhteen. Kannattaisi itsekin katsoa mitä maksuja voi tulla Ubuntu Core:n kanssa. Helposti luulisi sen olevan käytännöllisempi "yhdenmiehen" projektiin. Koko käyttöjärjestelmän hallinnointi tulevaisuudessa yhtä sovellusta varten ehkä ei ole viisasta.

Yocto on tullut käännettyä Raspberry Pi 4:lle. Ehkä olisi hyvä ostaa 5:nen ja katsoa miten siellä toimii. 5:ssa vain on laskentatehoa "liikaa" pienelle logiikan ohjaamiselle :)

No, tuossa kommentissa on tuo maksullisuus "kauniisti muotoiltu", samoin Ubuntun kohdalla.

Yactosta löytyy tuolta: https://www.yoctoproject.org/

Sivulta löytyy myös selitys, miksi Yacto on "kuollut lehmä", sen perustelu lyhyesti ei kyllä minulta onnistu...


Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #35 : 24.01.2024-13:41 »
Pelletti-/hakepoltin on "huollossa" käytössä ilmenneiden probleemien takia.

Vaikein ongelma tuli moottorin alennusvaihteen ja rst -välisäiliön akustisesta resonanssista, mikä kuuluu hermoja raastavana jurinana. Ääni ei ole kova vierestä kuunneltuna, mutta matalasta taajuudesta johtuen kantautuu kattilan ja talon rungon kautta uskomattoman hyvin. Kattilahuone on erillisessä siivessa, mutta ääni kuului häiritsevän kovan kodinhoitohuoneeseen ja saunaan. Parin päivän jälkeen meni hermot ja pistin systeemin remonttiin jurinan poistamiseksi. Nyt moottori on ripustettu joustimiin ja välisäiliöön laitettu rivat resonanssitaajuuden nostamiseksi. Tuo on jo aika hyvä, mutta äänet saa kyllä kokonaan poiskin kun nyt välisäiliöön saa lisättyä helposti äänieristeet, jos tulee tarve.

Remontissa piti purkaa koko vehjes palasiksi, joten samalla modifioin palopään paremmin kestämään palopään lämpöä. Alunperin ollut tulitiiliviritys ei toimi, koska palopäässä tiileen pitää tehdä niin paljon aukkoja, ettei se pysy ehjänä. Alumiinisilikaatista löytyi sellainen "ominaisuus", että siinä on joku lämpöä kestämätön sideaine, ja korkeissa lämpötiloissa styroxin tapaisesta levystä tulee pumpulia ja mekaaninen kestävyys on noin nolla ja se rikkoontuu jos sen joutuu irroittamaan.

Tuohon on nyt hitsailtu lämpösuoja rosterista, mutta siitä tuli melkoinen härpäke kun sen pitää lämpöä johtamaton ja tila on todella ahdas ja pitää olla lisäksi irroitettavissa huoltoa varten. Palopäässä on näköjään sen verran korkea lämpötila, että rosterin lämpälaajeneminen on huomattava suurta, joten rakenne pitää olla oikeanlainen ettei vääntyile.

Korkeissa lämpötiloissa mekaniikan suunnittelusäännöt menevät näköjään kokonaan uusiksi. Nyt pitäisi kuitenkin pelata, ja uusi koekäyttö tänään.

Trautman

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #36 : 24.01.2024-19:27 »
Saisiko palopäästä kuvaa nähtäville?

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #37 : 26.01.2024-10:23 »
Saisiko palopäästä kuvaa nähtäville?

Kuvien näyttäminen on hieman hankalaa, koska tuossa on mahdollista tuotesuojausjuttuja.

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #38 : 26.01.2024-10:49 »
Eilen oli taas koekäyttö, ja osa ongelmista on poistunut. Jurinaa on vieläkin liikaa, mutta nyt tuo on kuitenkin jo siedettävällä tasolla.

Ulkolämpötila oli n. 25 astetta korkeampi kuin edellisessä koekäytössä, joka vaikuttaa liikaa ilmamäärään ettö vakiosäädöllä pärjäisi joten säätöverme tarvitaan. Lambdalta ja termopareilta tulee signaalit, ja puhaltimelle on jo tamu hankittu, joten säätö on sinällään Rasperyllä on helppoa jos syöttö pysyy vakiona. Koska ilmamäärän mittaus on hankalaa, pitäisi pärjätä ilman sitä. Mutu-tuntumalla säätö ei onnistu, jos syöttö vaihtelee liikaa, mutta koekäyttöjen perusteella se näyttäisi olevan riittävän vakaa.

Rasperryn softan tekeminen ei ole ihan helppoa. koska todennäköisesti joutuu tekemään IO-kortin ajurit itse.  Mutta noita sulautettuja softia on nyt tullut joskus tehtyä sen verran, että eiköhän tuo onnistune.

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #39 : 02.02.2024-00:35 »
Sain sitten aikaiseksi toisen takatulitilanteen. Automatiikka ei ole vielä päällä enkä ole vielä jättänyt ilman valvontaa ja käyttänyt koko ajan pientä nökköstä pellettiä, että takatulen sattuessa ei välisäiliö pääse kuumenemaan. Alkoi jo harmittamaan massiivinen työ, mikä on ollut takatulisuojan rakentelussa, kun jätin sen hieman raolleen palopään uudelleenrakentamisen jälkeen eikä tuo ole tehnyt siitä huolimatta takapaloa. Nyt sitten aloin ottamaan automatiikkaa käyttöön ja latasin vettä varasammutusjärjestelmän painesäiliöön sekä tein samalla äänenvaimennustestejä. Kun alkoi kattilan lämmöt nousta liikaa, niin katkaisin puhaltimen ja jätin syötön päälle kun kokeilin magneeteilla lisätä massaa välisäiliöön akustisen resonannsitaajuuden alentamiseksi. Tuo yhdistelmä jossa takatulisuoja on hieman auki, puhallin pysähtyneenä ja syöttö jonkun aikaa päällä ja sitten n. tunnin tauko näköjään aiheuttaa takatulitilanteen.  Myöskään magneettiventiilin vesiletku ei ollut paikoillaan kun oli tarkoitus saada jotenkin testattua kapillaritermostaatin lämpötila-asetus, joten hiillos alkoi kytemään syöttöputkessa. Tulipahan testattua mehiläisvahapatruuna, kun oli näköjään sylkäissyt vahat välisäiliöön vaikka ei vielä ollut vesiletku kytkettynä.

Noiden sammutusjärjestelmien asennus on ollut pirullista, koska mm. mehiläisvahan sulamislämpötila on vakio, ja varsin alhainen (alle 70 astetta), joten tuolle pitäisi löytää oikea asennuspaikka että toimii eikä sula helteellä.  Kapillaaritermostaatin ongelma on siinå, että kahvipaketin kokoinen releyksikkö pitää saada mahtumaan polttimeen, koska kapillaariputkea ei voi laittaa liittimen taakse. Alkoi jo mietityttämään noiden monenkertaisten varojärjestelmien tarpeellisuus, kun takapaloa ei synny vaikka mitä tekisi ja noiden survominen muutenkin ahtaaseen tilaan on todella hankalaa.

Enää ei harmita, tuo takapalotilanne nimittäin voi syntyä muutaman yhteensattuman seurauksena:

a) Pelletin joukkoon on eksinyt seulasta läpi menevä vierasesine (mutteri, pieni kivi tms.), joka vioittaa palopään takatulisuojaa. Jos puhallin rikkoontuu ennenkuin em. vika havaitaan (nuohouksen yhteydessä on tarkoitus tuo tarkistaa) ja tulee sähkökatko tai toinen laiterikko niin tulee takapalo
b) Pari sähkökatkoa sopivissa kohdassa, jolloin takapalosuoja jää auki ja aikaisemmissa uudelleenkäynnistyksissä  syöttöä on tullut liikaa. Samalla menee kapillaari/magneetiventtiilisammutusjärjestelmä, joten silloin on ainoa toimiva varajärjestelmä tuo painesäiliö ja mehiläisvahatulppa

Takapalokaan ei tosin luultavasti vielä aiheuta tulipaloa, koska välisäiliö on varsin ilmatiivis ja se palaa hitaasti kytemällä eikä mitään syttyvää ole lähellä.

Opettavainen esimerkki siitä, miten riskit voivat realisoitua kun sopiva tapahtumaketju toteutuu.

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #40 : 05.02.2024-12:30 »
Kytkin käyttöön tuon mehiläsvahatulppasammuttimen, tai ainakin yritin. Tuon yksinkertaisempaa juttua ei juuri ole, joten mietin teenkö varmennustestejä ennen käyttöönottoa. Kun näissä asioissa yritän pitää jonkinmoista laatuprosessia yllä, niin sitten varmuuden vuoksi kuitenkin testasin ja lopputuloksen voi arvata (=ei toiminut).

Tuossa on nimittäin sellainen ongelma, että jos tulpa sulaa vain osittain, niin vettä tulee vain tipoittain ja se vesivirta jäähdyttää jäljelle jäänyttä tulppaa sen verran ettei se sula -> vettä tulee sen verran vähän ettei se riitä palon sammuttamiseen. Mehiläsvaha on amorfinen aine, jolla ei ole selkeää sulamispistettä joten se pehmenee ja tulee ulos "puolijäykkänä pökäleenä" ja koko tulppa pitää tulla kerralla muuten tulee em. "tiputin". Se on sitten aika vaikeasti määriteltävä asia, miten tuon saa laukeamaan kerralla mutta ilman paineellista vettä voi olla mahdotonta. Tämä kyllä selittää noiden painovoimalla toimivien mehiläisvahtulppakanisterien ongelmat.

Pienimuotoisen vidutuksen kanssa purin härvelin ja tein uuden "mututuntumalla" nyt saadun kokemuksen perusteella ja nyt näyttäisi toimivan ja tulppa tulee siististi kokonaisena ulos. Tämä vahvistaa kokemusta siitä, että kaikki teoriassa toimiva menee käytännössä pieleen (aina).

Muoks: mehiläisvaha ei tarkkaan ottaen ole amorfinen aine, vaan sillä on määriteltävissä oleva sulamispiste. Tuon huomaa, kun sulattaa mehiläsvahaa, niin lähellä sulamispistettä siinä kelluu kiinteitä klönttejä nestemäisen vahan joukossa. Tosin mehiläisvahalla on amorfisia ominaisuuksia, koska kiinteänä mehiläisvaha kyllä "valuu" kuumana kesäpäivänä, joten mm. mehiläisvahakynttilät ovat mutkalla, jos niitä ei säilytä suorana. Tässä tapauksessa asialla on merkitystä, koska silloin tulppa sulaa kupariputken pinnalla ja plastinen "pötkö" puristuu kokonaisena ulos, jos rakenne on oikea.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2024-08:37 kirjoittanut Yleisajattelija »

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #41 : 26.02.2024-08:59 »
Tämä projekti alkaa valitettavasti muistuttamaan yhä enemmän tuota OL3-projektia. Tosin onneksi tässä on parempi "työmoraali" noiden turvallisuusseikkojen osalta.

Lukuisia ongelmia on tullut ilmi, joista vaikeimmin poistettava on käyttömoottoin aiheuttama jurina. Ääni ei ole kova, mutta kun se tulee 100Hz:n taajuudella on sen vaimentaminen mahdotonta. Moottori-alennusvaihdeyhdistemä on nyt ripustettu jousien varaan, mutta 1/100 alennus aikaansaa niin suuren vääntömomentin, että jousista tulee väistämättä aika jäykät. Koko ripustus on nyt rakennettu kahteen kertaan ja nyt jurina on sidettävällä tasolla. Välisäilön "akustinen jäykistys" on vielä tekemättä, ja sieltä on toiveissa vielä 10dB:n lisävaimennus, ja jos tuo saadaan niin silloin se on hyvä.

Ongelmia on havaittu myös takatulisuojan mekaniikassa, lukuisat modifikaatiot alkavat purra, ja nyt tuo alkaa olla mekaanisesti luotettava. Ihmeellinen ongelma on tullut tuosta mehiläisvahatulpasta, painevedellä se alkaa jostain syystä vuotamaan vaikka tulpan kohdalla lämmöt ovat vain 35-40 astetta. Todennäköisesti kupariputken mutka aiheuttaa ongelman, kun sillä kohtaa lämpö on 45-50 astetta. Putken sivuseinämän kohdalle tulee mikroskooppinen vuoto jonkun ajan jälkeen ja sammuttaa polttimen vaikka takatulta ei olekaan.

No, tuo mehiläisvahatulppa on nyt siirretty toislle puolelle välisäiliötä, mutta sieltä vesisuihku tulee huonompaan paikkaan. Ei tuolla suurta merkitystä ole koska koko säiliö tyhjenee aina kokonaan ja vesimäärä riittää koko välisäiliön sammuttamiseen tuli sitten mistä tahansa.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2024-09:44 kirjoittanut Yleisajattelija »

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #42 : 05.03.2024-10:40 »
Viimeisiä muutosten jälkeisiä hitsauksia tehdään. Aloittelin myös automatiikan johtosarjojen tekemisen, joka ei ole tässä projektissa mikään helppo rasti. Sopivia kohtuuhintaisia sähkö-automaatiolittimiä ei tunnetusti ole, joten on pakko laittaa Hartingin HAN-sarjan sikakalliit liittimet ja vielä kahdet kun tuo on pakko saada kahdessa osassa irti huoltoa varten. Lämpötila, vesitiiviysvaatimus, mekaaninen rasitus, verkkojännite ja liittimet tekevät johtosarjojen tekemisestä aika hankalaa.  Kun lisäksi on vielä kaksi sammutusjärjestelmän vesijohtoa, niin noiden sovittaminen poltinhässäkkään ei enää ole yksinkertaista.

Periaatteessa systeemin pitäisi olla sellainen, ettei sitä saa käyntiin jos turvajärjestelmät eivät ole kytkettynä. Tässä tapauksessa siihen on vaikeaa päästä, koska vesijohtoja ei saa oikein mitenkään tehtyä siten, että niiden puuttuminen estäisi käytön. Erityisesti ongelmana on magneettiventtiii-/kapillaaritermostattisysteemin sähkönsyöttö  ja painesäiliö-/mehiläisvahasysteemin painesäiliön erotusventtiili.

Esimerkkinä muuan hakesysteemin tulipalon alku, josssa sammutusveden venttiili oli jostain syystä suljettu, jolloin sammutin ei tietysti toimi. Syy em. sulkemiselle ei minulle selvinnyt, ja hyvin tyypillisesti onnettomuustutkinnassa ei löydetä henkilöä joka venttiilin on kiertänyt kiinni. Tässä tapauksessa on sama riski, koska huoltojen takia on esim. pakko irroittaa mehiläisvahakapseli ja syöttöveden johto. Koska painevesi menee mehiläisvahakapselille saakka, täytyy painesäiliön erotusventtiili kiertää kiinni kapselin irroittamista varten, jolloin se helposti unohtuu avata kun systeemi huollon jälkeen käynnistetään. 

Huoltomiehen muistin varaan jäävä mekanismi on aina riskialtis. Tässä tapauksessa vesi- ja sähköjohdoissa on sen verran pituutta että nuohouksen voi tehdä ilman johtojen irroitusta, mutta polttimen huoltoa varten johdot on irroitettava. On kuitenkin vaikea löytää järjetelyä, joka ei olisi riippuvainen huoltomiehen huolellisuudesta.

Vakuutusyhtiö raportissa hakepolttimien paloista huollon laiminlyönti ja huoltovirhe on merkittävä palojen syy, mutta sitä on erittäin vaikea kokonaan poistaa.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2024-10:44 kirjoittanut Yleisajattelija »

Jokipeikko

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #43 : 05.03.2024-11:34 »
Tuohon ratkaisuna olisi logiikka ja painemittaus. Logiikka ei anna käynnistää systeemiä ilman paineveden läsnäoloa. Yksinkertainen järjestelmä ei välttämättä olisi edes kovin kallis. Pikku logiikka n. 100€, painemittaus 100€ ja vähän putkitöitä päälle. Onnistunee myös jonkinlaisella signaalireleellä, jossa rele kytkee käyntiluvan vasta tietyn signaalitason kohdalla. Samoin tuon muiden turvajärjestelmän osien sähkönsyötön varmistamisen saa helpohkosti kytkettyä logiikkaan välireleen avulla, jolloin myös niiden oikea kytkentä ja päälläolo tulee käyntiehdoksi.

Jos pomminvarmaa haluaa, niin turvalogiikka ja SIL luokiteltu painemittaus kahdennettuna, mutta sitten puhutaan jo useamman tuhannen euron kustannuksesta.

Yleisajattelija

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hake-pellettipoltin
« Vastaus #44 : 09.03.2024-13:38 »
Tuohon ratkaisuna olisi logiikka ja painemittaus. Logiikka ei anna käynnistää systeemiä ilman paineveden läsnäoloa. Yksinkertainen järjestelmä ei välttämättä olisi edes kovin kallis. Pikku logiikka n. 100€, painemittaus 100€ ja vähän putkitöitä päälle. Onnistunee myös jonkinlaisella signaalireleellä, jossa rele kytkee käyntiluvan vasta tietyn signaalitason kohdalla. Samoin tuon muiden turvajärjestelmän osien sähkönsyötön varmistamisen saa helpohkosti kytkettyä logiikkaan välireleen avulla, jolloin myös niiden oikea kytkentä ja päälläolo tulee käyntiehdoksi.

Jos pomminvarmaa haluaa, niin turvalogiikka ja SIL luokiteltu painemittaus kahdennettuna, mutta sitten puhutaan jo useamman tuhannen euron kustannuksesta.

Tuohon tulee Rasperry Pi3 ja siinä on laskentatehoa ja muistia enemmän kuin 20v takaisissa tehotyöasemissa, joten kaikki säätö ja mittaus sinällään onnistuu. Siihen on tarkoitus laittaa AD/DA-muunninkortti ja relekortti, mutta tuo IO-väylän käyttö kahdella korftilla on varsin huonosti speksattu, ja korttien hankinta tällä hetkellä työn alla. Sellaista korttia, jossa olisi kaikki tarvittava ei ole vielä löytynyt.

Ongelmana on sähkö, tuo toinen varasammutusjärjestelmä on tarkoitettu juuri sähkökatkoksiin, jolloin ei ole sähköä mihinkään toimiin.

Toinen ongelma on tuon elektroniikan luotettavuus, toisin kuin ranskassa, tässä projektissa ei luoteta elektroniikan eikä ohjelmiston toimivuuteen. Sammutusjärjestelmät eivät saa olla elektroniikan takana, ja toinen täytyy toimia myös sähkökatkojen aikana.

UPS:in varmaan joutuu kuitenkin laittaamaan, että saa järjestelmän ajettua turvalliseen tilaan ennenkuin sähköt katoaa.