Sain sitten aikaiseksi toisen takatulitilanteen. Automatiikka ei ole vielä päällä enkä ole vielä jättänyt ilman valvontaa ja käyttänyt koko ajan pientä nökköstä pellettiä, että takatulen sattuessa ei välisäiliö pääse kuumenemaan. Alkoi jo harmittamaan massiivinen työ, mikä on ollut takatulisuojan rakentelussa, kun jätin sen hieman raolleen palopään uudelleenrakentamisen jälkeen eikä tuo ole tehnyt siitä huolimatta takapaloa. Nyt sitten aloin ottamaan automatiikkaa käyttöön ja latasin vettä varasammutusjärjestelmän painesäiliöön sekä tein samalla äänenvaimennustestejä. Kun alkoi kattilan lämmöt nousta liikaa, niin katkaisin puhaltimen ja jätin syötön päälle kun kokeilin magneeteilla lisätä massaa välisäiliöön akustisen resonannsitaajuuden alentamiseksi. Tuo yhdistelmä jossa takatulisuoja on hieman auki, puhallin pysähtyneenä ja syöttö jonkun aikaa päällä ja sitten n. tunnin tauko näköjään aiheuttaa takatulitilanteen. Myöskään magneettiventiilin vesiletku ei ollut paikoillaan kun oli tarkoitus saada jotenkin testattua kapillaritermostaatin lämpötila-asetus, joten hiillos alkoi kytemään syöttöputkessa. Tulipahan testattua mehiläisvahapatruuna, kun oli näköjään sylkäissyt vahat välisäiliöön vaikka ei vielä ollut vesiletku kytkettynä.
Noiden sammutusjärjestelmien asennus on ollut pirullista, koska mm. mehiläisvahan sulamislämpötila on vakio, ja varsin alhainen (alle 70 astetta), joten tuolle pitäisi löytää oikea asennuspaikka että toimii eikä sula helteellä. Kapillaaritermostaatin ongelma on siinå, että kahvipaketin kokoinen releyksikkö pitää saada mahtumaan polttimeen, koska kapillaariputkea ei voi laittaa liittimen taakse. Alkoi jo mietityttämään noiden monenkertaisten varojärjestelmien tarpeellisuus, kun takapaloa ei synny vaikka mitä tekisi ja noiden survominen muutenkin ahtaaseen tilaan on todella hankalaa.
Enää ei harmita, tuo takapalotilanne nimittäin voi syntyä muutaman yhteensattuman seurauksena:
a) Pelletin joukkoon on eksinyt seulasta läpi menevä vierasesine (mutteri, pieni kivi tms.), joka vioittaa palopään takatulisuojaa. Jos puhallin rikkoontuu ennenkuin em. vika havaitaan (nuohouksen yhteydessä on tarkoitus tuo tarkistaa) ja tulee sähkökatko tai toinen laiterikko niin tulee takapalo
b) Pari sähkökatkoa sopivissa kohdassa, jolloin takapalosuoja jää auki ja aikaisemmissa uudelleenkäynnistyksissä syöttöä on tullut liikaa. Samalla menee kapillaari/magneetiventtiilisammutusjärjestelmä, joten silloin on ainoa toimiva varajärjestelmä tuo painesäiliö ja mehiläisvahatulppa
Takapalokaan ei tosin luultavasti vielä aiheuta tulipaloa, koska välisäiliö on varsin ilmatiivis ja se palaa hitaasti kytemällä eikä mitään syttyvää ole lähellä.
Opettavainen esimerkki siitä, miten riskit voivat realisoitua kun sopiva tapahtumaketju toteutuu.