Mutta tehdäämpäs tämä riskianalyysi nyt "oikeaoppisesti". Silloin pitää selvittää yleisesti hyväksytty riskitaso eri onnettomuustyypeillä,
Riskiluokittelun ensimmäinen vaihe on tunnistaa riskien maksimiseuraus, maksimilaajuus, pienempien riskien seuraukset ja eri riskityyppien todennäköisyydet:
1) Riskin maksimiseuraus
Riski voi johtaa kuolemaan usella tavalla:
a) Häkä:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hakakuolemat-ovat-vahentyneet-suomessa-hakavaroitin-on-paras-ratkaisu-torjumaan-hajutonta-ja-varitonta-tappajaa/8322010 b) Tulipalo:
https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/3000-tulipaloa-vuodessa-suomalaiskotien-tulipaloihin-syyna-lahes-aina-asukkaan-huolimattomuus/c) Sähköisku:
https://tukes.fi/onnettomuudet/yhteenvedot-onnettomuuksista-toimialoittain/sahkotapaturmat-ja-sahkopalotd) Tukehtuminen pellettisäiliöön:
https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/turvallisuuden-edistaminen/tapaturmien-ehkaisy/tapaturmat-suomessa/tukehtumisete) Pellettisäiliön täyttämisen yhteydessä tapahtunut pölyräjähdys:https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5be24daf-5d57-4a12-b77c-9fd98723ef6d
2) Riskin maksimilaajuus
Koska kysymyksessä omakotitalon suuruusluokan poltin, hotelli-, kerrostalo tms ison palo ei ole relevantti. On helppo nähdä, ettei hake- pellettipoltin myöskään lisää usean kiinteistön paloriskiä, joten tulipalo voi johtaa max. keskimääräisen omakotitalon asujien menehtymiseen. Keskimääräistä omakotitalon asujien määrää on vaikea löytää mistään, mutta aika varma oletus on, että se on 2 ja 4 asukkaan välissä.
3) Matalempien riskien toteutumisen seuraukset
a) Häkäräjähdys kattilassa
b) Mekaaninen työtapaturma
c) Pöly- savu- yms. altistukset
d) Polttimen huonon toiminnan aiheuttamat mielenterveysongelmat (=vitutus).
4) Riskien todennäköisyydet
Tähän kohtaan keskitytään, kun 1-3 kohdat ovat saaneet sisältönsä.
Olkohan tässä listassa huomioituina kaikki olennaiset riskit? Tämä vaihe on erittäin tärkeä. koska suurimmat munaukset tehdään juuri tässä vaiheessa. Esimerkkinä vaikkapa ydinreaktorit, joiden rakentamisessa poliittisista syistä systemaattisesti kielletään kertomasta julkisesti, mitä seuraa reaktorin vetyräjähdyksestä. Virhe tässä vaiheessa vie pohjan kaikilta turvatoimilta.
Tässä tapauksessakin on aika mielenkiintoisia yleisen riskianalyysin probleemeja., Esim. tuo hake-pellettisäiliön tukehtumisriski ja hake- pellettisäiliön tulipaloriski aieheuttavat teoreettisesti mielenkiintoisen parin, koska vaadittavat turvatoimet edellyttävät vastakkaisia toimenpiteitä. Hakkeella on taipumus suuren kosteusprosentin takia alkaa käymään ja kuumentua siilossa kun taas pelletillä on pienen kosteusprosentin takia taipumus takapaloon ja pelletin syttymiseen siilossa. Pelletin siilopalon varalta siilon olisi ehdottomasti oltava ilmatiivis, jolloin mahdollinen palo etenee vain kytemällä ja siillon sammutustoimiin jää riittävästi aikaa. Hakesäiliön tukehtumisvaaran takia vaadittaisiin hyvä ilmanvaihto, jolloin hakkeen käymisestä johtuva hiilidioksipitoisuus ei nousisi vaarallisen korkeaksi. Toki siiloon voisi tehdä vaihdettavan tuuletusjärjestelmän, mutta silloin hakesiiilon takapalossa palo saa liikaan ilmaa ja sammutustoimiin ei ole aikaa. Myös standardissa mainittu "oletettava käyttäjän virhetoiminto", eli tuuletuksen muutoksen unohtaminen johtaa onnettomuusriskin suurenemiseen.
Mikä arvo on asetettava hakkeen ja pelletin käyttömahdollisuudelle? Mikä arvo asetaan huoltovarmuudelle (viimetalven pellettipula tuoreessa muistissa) ja kustannuksille? Hake on n. 1/3 pelletin hinnasta tällä hetkellä. Tässä problematiikassa tulee aina vastaan kustannukset vs. turvallisuus. Viime kädessä on kysymys aina siitä, mikä hinta turvallisuudesta ollaan valmiita maksamaan rahallisesti ja/tai käyttömukavuuden kannalta. Jos määrätään 30km/h nopeusrajoitus kaikille teille ja palkataan 20 000 uutta poliisia sitä nopeusrajoitusta valvomaan, on mahdollista (ehkä!) saada kaikki liikennekuolemat ehkäistyä, mutta on selvää ettei näin koskaan tulla tekemään -> on "hyväksytty hiljaisesti" ne n. 200 kuolemaa vuodessa että voidaan kaahata valtateillä 100km/tunnissa.
Muoks: Lisätty häkäräjähdys (toistaiseksi) pienempien riskien luokkaan. Häkäräjähdys voi toki olla vaarallinen:
https://www.engineeringtoolbox.com/explosive-concentration-limits-d_423.htmlPeruste: Vaikka häkää muodostuisikin yli 12%, kaasutilavuus kattilassa on aika pieni (alle 100L), ja aukko hormiin aina auki -> paine pääsee purkautumaan sinne. Kattila on paineastia jossa vesivaippa ja tuosta näkee "silmällä" suuruusluokkana että itse kattila ei hajoa räjähdyksessä niin pahasti, että siihen voisi kuolla. Polttimen sinkoutuminen kattilasta tapahtuu, mutta se on sen siten kiinnitetty, että se voi hajota räjähdyksessä mutta ei aiheuta kuolemanvaaraa. Tämä kohta pitää kuitenkin vielä jotenkin varmistaa laskennallisesti , että räjähdysenergia on riittävän pieni.
Muoks2: Noita takapaloja näkyy tulevan hakekattiloissa:
https://www.op-media.fi/yrittajyys/hakekattilan-takapalo-syttyy-usein-naista-kahdesta-syysta/Mielenkiintoista, että mehiläsvahatulppasammutin ei ole kaikissa tapauksissa toiminut, ja sitä esitetään jopa kiellettäväksi. Jäteöljyn polttaminen on aiheuttanut ainakin joitain ongelmia pikeennyttämällä sammutusvesisuuttimen. Tuota vahatoimista sammutuslaitteistoa on vain vaikea korvata sähkökatkoihin varautuessa, mutta itselleni on suunniteltu sähkökatkoja varten nimenomaan painesäiliöön kytketty versio. Suurin osa noista on vain kanisterista tulevia painovoimaisia systeemejä, joista on jo tieto ettei sen tuottama paine riitä luotettavaan sammutukseen (vesiputki tukkeutuu helposti esim. kierukkajumissa). Itselläni on takapalon pääsammutusjärjestelmänä vesijohtoverkostosta syötetty kapillaritermostaatti ja magneettiventtiilijärjestelmä, mutta se ei toimi sähkökatkossa. UPS on mietinnässä hallittua alasajoa varten sähkökatkoissa, mutta se ei riitä pitämään vesipumppua elossa (tässä kiinteistössä siis kaivovesi ja oma vesipumppu).