Tervehdys kaikille.
Tuli ostettua uusi talo ja ei mitään aiempaa kokemusta puukattiloista. Kattilana toimii 2007 käyttöönotettu Atmos Rica DC40GS ja varaajana Akvatermin 2500l. Latauspumppuna Termovarin 72c termostaatti ja joku pumppu. Laitoin kuvan siitä.
Sitten itse ongelmaan. Puita menee helvetisti ja varaajan lämmöt ei silti nouse. Jos aamulla aloittaa 8 aikaan lämmittää ja varaaja on 30c, illalla päästään hädin tuskin 60c lämpöön. Varaajan ylä ja alalämpötila on kokoajan sama eli jos ylhäällä mittari näyttää 50c, niin myös alhaalla on lämpö 50c. Kattilan lämpötila heiluu 74-80c, ehkä päivän lopussa voi nousta yli 80c.
Olen avannut ylä ja ala nuohousluukut ja nuohonnut omasta mielestä kaikki paikat ja ottanut sen puhaltimen irti ja nuohonnut myös sen. Sen huomasin, että se alapalotilan (se mistä tuhkat otetaan pois) keramiikka on tosi hapertunut ja se päätyseinä täysin paskana. Tilasin uudet keramiikat sinne, mutta vielä ei tietoa johtuuko siitä nämä ongelmat. Kattilan paluuputken mittari näyttää lämmityksen aikana 55-65c.
Mitä mieltä te kokeneet konkarit olette, missä on vika? Tuon latauspumpun termostaattia olen miettinyt että onko se sökö.