Minulla on sama tilanne, että varastossa on 50 cm klapia (tai halkoja ), mutta uuden kattilan (slx 35:n) varastopesä on reilu 60 cm. Olen täyttänyt pesän taakse tasaten 50 cm tavaralla ja eteen jäävään rakoon laittanut poikittain 30-35 cm kappaleita ja joskus jopa pystyyn. Jos ei näitä lyhyitä puita ole ollut käsillä niin pelkästään 50 cm ja keskelle. En ole huomannut itse palotapahtumassa eroja, mutta nopeammin panos luonnollisesti palaa loppuun vajaalla täytöllä.
Slx 35 on yhdellä suutinaukolla ja minulla tuo ~4 m3 lämmitys noin +35 asteesta +80 asteeseen vie noin 1,5 pesällistä sekapuuta. Eli siinä mielessä pelkän 50 cm käyttö ei haittaa; kaksi latausta on tehtävä joka tapauksessa. Mikä tilanne on talvisaikaan jää nähtäväksi.
Mielenkiintoinen kommentti, kiitos. Tuosta vertaan vielä kattilan tehoja, kun sinulla on varaaja / kattila 4m3 / 35kW. Minulla tuolle 1,5m3 varaajalle nyt tuntuisi 25kW olevan ok kattilan teho ja jos haluan yläkanttiin, 35kW. Mutta turhaan lähden 40kW kattilaa laittamaan.
Tässä pikkuhiljaa nämä alkaa hahmottua, Vigas25LC (tai tehokkaampi) on nyt noussut vahvasti SLXL:n rinnalle.
Pannuhuoneen palosuojauksesta minulla on selvitettävänä montako kipsilevyä katossa on. Seinät on tiiliseinät ja ovi metallinen palo-ovi.
Remontissa teen sähköt täysin uusiksi pannuhuoneessa ja katto tyhjenee "tavarasta", lähinnä siellä on kaapeleita. Kipsilevyjen lisäys on helppo tehdä tarvittaessa, jos paloturvallisuutta on tarve parannella.
Parannuksia tulee mm. varavoima järjestelmään, joka nykyäänkin palvelee lämmitysjärjestelmää.
Tulostin kattilan mittapiirrokset ja lähden mittailemaan sekä Vigas -että Attack kattilan sopivuutta entisen paikalle, hormiliitoksen suunnittelua yms.