Lueskelen tuota SFS-EN-303-5:2021 +A1:2022 -standardia, ja se on kohtuullisen onnistunut standardien joukossa. Standardissa keskitytään varsin hyvin järkeviin turvallisuusvaatimusiin, ja mm. takatulen estoon ja häkävuotoihin on aika asialliset pykälät. Nämä EU-direktiivit vaihtelevat aika paljon laadultaan, jo joitain todella kehnoja on tullut vastaan, esimerkkinä vaikkapa perinteinen ruuvihalkaisija.
Tämä on nimittäin nykyään (mahdollisesti) laiton, vaikka konedirektiivi täyttyisikin:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/43379/Jussila_Jani.pdf;jsessionid=19E598D8C7AC3B81909475BBA5186849?sequence=1Tein sitten kuitenkin itselleni sellaisen:
https://konekansa.net/threads/ruuvihalkaisijan-ty%C3%B6turvallisuusmodifikaatio.63097/Perusteena on se, että SFS-EN 609-2 joka koskee ruuvityyppisiä halkojia on esimerkki kelvottomasta standardista. On hieman epäselvää, mikä noiden standardien juridinen arvo on, koska tuomioistuimessa sillä on vain viitearvo direktiivin toteutumista määritellessä. Periaatteessa jos pystyy oikeudessa osoittamaan, että ko. standardi on kelvoton, sitä ei tarvitse noudattaa. Tällä hetkellä noita ruuvityyppisiä halkojia ei ole enää myynnissä, koska tuo SFS-EN 609-2 mukaisia ei kannata tehdä. Siitä syystä kaikki halvemmat ovat hydraulihalkaisijoita, jotka ovat käytännössä osoittautuneet hyvin vaarallisiksi:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1255871Tuolla ortopedin tekemä tilasto onnettomuuksista:
https://tukes.fi/-/klapikoneiden-turvallisuusvaatimukset-kiristyvat-onnettomuuksien-syyna-usein-virheellinen-kayttoMutta asiaan: tässä SFS-EN-303-5:2021 +A1:2022 -standardissa on vaatimus max. 5% CO-pitoisuudesta palokaasuissa. Tuo vaatimus liittyy CO -kaasun räjahdysherkkyyteen yli 12% pitoisuuksilla.
https://www.engineeringtoolbox.com/explosive-concentration-limits-d_423.htmlOngelmana on tuon todentaminen laajakaistalamdalla, kun se ei taida tarkkaan ottaen pystyä erottamaan HC, CO ja CO2 kaasuja toisistaan. Tuolla pohdittu kapea- ja laajakaistalamdan eroja polttomoottoreiden pakokaasujen mittauksissa:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214157X1930156XNoistakin näkyy se, miksi leivinuuneja ole (tiettävästi) koskaan räjähtänyt hiilimonoksidin kertymisen takia, eli häkää ei käytännössä tule. Tässä hake-pellettikattilan tapauksessa häkäräjähdys ei ole ongelma puhaltimen pysähtyessäkään, koska kyseessä on vastaava palotapahtuma kuin normaalissa suoran hormin ja luukullisen takan tapauksessa ilman alakiertoa kun nuuka isäntä harrastaa "kitupolttoa". Leivinuunissa tuo on vielä pahempi kun siinä on alakierto, joten jos niitäkään ei ole räjähtänyt niin tuo standardin todennusvaatimus on hieman kyseenalainen.
Hilimonoksidiräjähdys on kyllä sinällään vaarallinen:
ttps://www.osha.gov/sites/default/files/publications/shib120415.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=VzCP1Wd2vMY...joten kyllä tuon huomiointi on tarpeen hake-pellettikattilassakin.
Tuon alle 5% pitoisuuden osoittaminen onnistunee laajakaistalamdalla, kun löytyisi sopiva taulukko CO -pitoisuudelle tuohon LSU 4.9.lle.