Mainosmiesten myyntipuheiden ja omien hyötysuhdemittausten erilaisuus kirvoitti esiin sen pienen olennon, joka kuiski korvaan ikäviä asioita kus...tuksi tulemisesta ja investoinnin järkevyydestä. Kuukauden ihmettelyn jälkeen rupesi jotain tapahtumaan korvienvälissä ja tämä aihe käsittelee herätyksen jälkeisiä asioita.
Moni Teistä on mielenkiinnolla seurannut mittauksiani ja ollut hengessä mukana. Aktiivisia jäseniä on ollut kourallinen, mutta hienoa huomata että uusia jäseniä tulee kaiken aikaa ja kiinnostus puulämmitystä kohtaan kasvaa. Pidetään homma niin
Muiden kokemukset kattiloiden toiminnasta ja ongelmista auttavat varmasti aloittelevia lämmittäjiä parempaan energiatehokkuuteen, joten ainakin minä jaan mieluusti kokemuksiani ja havaintojani lämmittämisestä. Toisaalla tuli esiin asia, ettei se hyötysuhde ketään lämmitä, vaan ne palavat puut. No, totta tuokin, mutta ainakin minä olen täysin ostopuiden varassa ja mielestäni sillä on merkitystä joutuuko polttamaan 10 vai 20 mottia puuta saadakseen saman määrän energiaa talteen. Voin toki olla väärässäkin.
Mutta nyt siis kattilatsydeemiä modattu, ja eka poltto lähestyy loppuaan. Laitteisto täysin manuaalinen vielä, mutta tämähän on se rakenteluosio...
Polton lähtötiedot:
Sekapuuta 32,73 kg
Varaajan lämmöt 39,6 , 36,9 ja 38,3
Vesimäärä rautoineen 2000 l (aurinkovaraaja 80 l nyt myös kierrossa)
Kulutus päällä, laskettavissa käppyröistä
Ulkolämpötila ~-18 astetta
http://solarinfo.dyndns-ip.com/