Hyvää päivää arvon raadille.
Joudun nyt vähän etsimään tietoa tämänkin foorumin kautta omaan projektiini, jossa on pöydällä enemmän kysymyksiä, kun vastauksia.
Minulla on suurehko 1950 luvulla väsätty rakennus harrastemaisena kunnostuskohteena (500m2), jossa on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä.
Talo on ollut kylmillään nyt 1,5 vuotta ja patterit on tyhjennetty vesistä silloin, kun talo jäi edellisiltä käyttäjiltä pois.
Rakennuksessa oli alunperin öljylämmitys. Högforsin 90kW kattila ja Oilonin 40kw poltin näytti olleen ruuvattu kiinni kattilan luukkuun.
Lisäksi oli noin 300 litran ikivanha varaajatonkka, joka oli vuorattu asbestilla.
No nämä kaikki sai lähtökäskyn ja eräs paikallinen LVI-inssi on nyt tehnyt minulle korjaustyöohjeet, joilla vaihdetaan kaikki linjaventtiilit, sulut yms. hilut, pelit ja pessaarit.
Senhän tietää, että yksikään venttiili ei enää pidä millään tavalla vettä, kun ne on niin kauan olleet kuivillaan - joten kaikki menee niiltä osin uusiin.
Koska rakennus tulee pienelle käyttöasteelle, enämpi varastoksi, niin jokapäiväisen +20 asteen huonelämpötila ei ole tarpeellinen.
Lämpö saa vajua +10 asteen tuntumaankin, kunhan vain jotenkin pysyy plussan puolella.
Sillä tässä on nyt tuntunut itsestäni parhaimmalle vaihtoehdolle hankkia puukattila ja 3000 litran varaaja, johon voisi liittää myös joko VILPin tai aurinkokeräimet - tai hurjimmissa haaveissa molemmat.
Vilpin osuus olisi ainoastaan pitää löysästi lämpimän puolella taloa silloin, kun siellä itse ei ole paikalla.
Atmoksen DC50GSE tuntuisi mieluisimmalle, lisättynä Laddomat 22:lla, mutta sitten tuleekin se ihmettelyn puoli.
Pitäis nyt sitten keksiä se varaaja, joista ymmärrän yhtä paljon kun sika satelliitista.
3000 litran kannu kuulostaa heti alkuun sille, että sellaista ei ihan 70 senttiä leveästä ovesta sujauteta sinne lämmönjakohuoneeseen, joten siinä on jo yksi kysymys ja sitten se, että onko ylipäätään mahdollista jollakin opilla kytkeä puukattila, vilppi ja aurinkokeräimet samaan varaajaan (ja onko järkeä, vai olisiko joku muu konstruktio fiksumpi).
Onko tälläisiä ratkaisuja joku jo tehnyt?
Kehenkä kannattaisi olla yhteydessä tämän asian suhteen.
Kiitos kärsivällisyydestä.