Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse savukaasuimuri ejektoriperiaatteella  (Luettu 2198 kertaa)

JKAVS

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Kattila on hankala sytyttää kylmänä. Kylmäkäynnistyksiä ei toki tule kovin usein, mutta kun tulee niin haastetta on senkin edestä.

Tänään taas tuon homman tehneenä sain idean: Yksi nuohousluukku on suoraan piippuun menevän vaakaputken linjalla. Tekisi uuden luukun, josta menee läpi halkaisijaltaan muutaman sentin oleva putki savukanavaan. Siihen voisi puhaltaa ilmaa vaikka hiustekuivaimella. Putki toimisi ejektorina ja imisi kaasut pannun läpi. Piippukin samalla lämpenisi, mutta vaikutus taitaa hiustenkuivurin teholla olla lähinnä teoreettinen.

Imuteho olisi varmasti hyvin pieni, mutta tavoitteena olisi saada lähinnä savu menemään piippuun eikä tulemaan pannuhuoneeseen kaikista mahdollisista pannun rakosista.

Kannattaisikohan väkertää tuollainen?

Jooseppi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
Vs: Tee-se-itse savukaasuimuri ejektoriperiaatteella
« Vastaus #1 : 13.11.2021-14:33 »
Pelkkä puhalluskin riittää jos sen saa suunnattua hormin alapäähän .
Työntää ilmapatsaan liikkeelle ja korvausilma tulee kattilan kautta .

pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 184
Vs: Tee-se-itse savukaasuimuri ejektoriperiaatteella
« Vastaus #2 : 13.11.2021-14:53 »
Oon käyttänyt paljonkin hiustenkuivaajaa ja kuumailmapuhallinta kylmän piipun veto-ongelmiin. Toimii oikeen hyvin ilman ejektoriakin pelkästään nuohousluukusta puhaltamalla.
Monesti riittää kun nuohousluukkua raottaa ennen sytytystä ja sulkee kun savukaasut on lämmenneet kunnolla. Itellä näyttäis n.100 astetta olevan "turvallinen" savukaasujen lämpötila jonka jälkeen ei enää ole veto-ongelmaa syntymässä.
Sytytykset mun tapauksessa lähes aina kylmään pannuun kun pääasiallinen lämmitys on ihan erillään vesikierrosta.

Itsellä pannu on viileässä (n. 10astetta)kellarissa ja hormi noin 10m. Tekee vielä pannun jälkeen mutkan lattian tasoon ja siellä vajaa metri vaakaan... Ei ihan optimaalinen ratkaisu, mutta on tuo hommansa hoitanut joitain vuosikymmeniä..

Takka on lähtenyt poikkeuksetta vetämään kun vain raottaa nuohousluukkua vähän ennakkoon. Saa piipussa seisovan ilmamassan liikkeelle..
« Viimeksi muokattu: 13.11.2021-15:03 kirjoittanut pete73 »
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.