Kirjoittaja Aihe: Kattila ja varaaja pieneen tilaan - Vigas 25LC  (Luettu 14656 kertaa)

Venttiili

• Newbie
  • *
Vs: Kattila ja varaaja pieneen tilaan - Vigas 25LC
« Vastaus #30 : 07.03.2025-20:41 »
Mitehän merkittävä on ilmavirran jäähdyttävä vaikutus tuossa rapautumisen myötä näkyviin tulleessa ilmakanavassa? Nääs kun silloin jos lambda-arvo kasvaa liian suureksi, tuossa kanavassa ei kulje ilmaa lainkaan vaan kaikki puhaltimen ilma ohjataan ensiöilmaksi varastopesään kaasuuntumista kiihdyttämään. Olisiko liian kaukaa haettua että tällöin keramiikka putken päällä ylikuumenee? Minulla on tätä liian suuren lambdan tilannetta ollut aika paljon, johtuen aika isoista, huonosti palavista klapeista ja toisaalta myös sytyttäminen on ollut liian kiireistä, tullut laitettua kattila päälle liian aikaisin ennen kuin kunnon alkutulet on olemassa.

varikonniemi

• Hero Member
« Vastaus #31 : 10.03.2025-19:21 »
Toki mitä kovemmin tarvitsee ensiöpesässä paloa saamaan aikaseks niin sitä kuumempana se käy. Tämä on juurikin se syy miksi valmistaja niin kovasti painottaa että pitäs vain oikeasti kuivia puita polttaa, että se ei olisi palamista, vaan kaasuuntumista.

Mutta ei se voi tuota hajoamista selittää, koska niinkuin olen monessa viestissä tässä ketjussa kirjoittanut, niin itsekin olen liian märkää puuta polttanut monta vuotta, ja luottanut vain siihen että automatiikka korjaa oman virheen.

Miten muuten laitat liian nopeasti alkutulien päälle? Itse olen melkein koko kattilan omistuksen ajan tehnyt niin että laitan kilon verran tikuiksi pilkottua puuta pohjalle, ja melkein heti sen päälle ladannut pesällisen. Ne tikut palaessaan ja hiiltyessään saannut aikaseks hyvän syttymisen ja sen myötä palon. Olen käyttänyt melkein koko ajan niitä tokmannissa myytäviä valkosia sytytyspusseja. Jokoa yhden+romu pahvia tai 2 suoraan syttypuiden päälle. Ja ei melkein koskaan mene yli sen kattilan imurin perusaikaa, eli onkose nyt 4 min. ennenkun on valmis ohituksen sulkuun.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2025-19:29 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Venttiili

• Newbie
  • *
« Vastaus #32 : 15.03.2025-06:17 »
Miten muuten laitat liian nopeasti alkutulien päälle?
Useasti en ole odotellut kuin minuutin-pari. Jos on huonommin syttyviä puita pesässä niin tuntuu sitten polton alkuvaiheessa holvaavan herkemmin kun ei sytytysvaiheessa tulet ole päässeet leviämään varastopesässä riittävästi. Jos on pienempää ja rutikuivaa klapia niin riittää lyhyempi sytytysaika ja tällaista kuivaa silppua olenkin suuttimen päälle nyt pyrkinyt laittamaan.