Toki mitä kovemmin tarvitsee ensiöpesässä paloa saamaan aikaseks niin sitä kuumempana se käy. Tämä on juurikin se syy miksi valmistaja niin kovasti painottaa että pitäs vain oikeasti kuivia puita polttaa, että se ei olisi palamista, vaan kaasuuntumista.
Mutta ei se voi tuota hajoamista selittää, koska niinkuin olen monessa viestissä tässä ketjussa kirjoittanut, niin itsekin olen liian märkää puuta polttanut monta vuotta, ja luottanut vain siihen että automatiikka korjaa oman virheen.
Miten muuten laitat liian nopeasti alkutulien päälle? Itse olen melkein koko kattilan omistuksen ajan tehnyt niin että laitan kilon verran tikuiksi pilkottua puuta pohjalle, ja melkein heti sen päälle ladannut pesällisen. Ne tikut palaessaan ja hiiltyessään saannut aikaseks hyvän syttymisen ja sen myötä palon. Olen käyttänyt melkein koko ajan niitä tokmannissa myytäviä valkosia sytytyspusseja. Jokoa yhden+romu pahvia tai 2 suoraan syttypuiden päälle. Ja ei melkein koskaan mene yli sen kattilan imurin perusaikaa, eli onkose nyt 4 min. ennenkun on valmis ohituksen sulkuun.