Lainaus käyttäjältä: niklash - 18.01.2021-20:43
Yksi ogelma itselläni on se, että patterien paluu on samaan linjaan varaajan ja kattilan "kylmemmän" putken kanssa. Latauspumpun pysähdyttyä, kattilasta alkaa virrata lämmintä vettä paluulinjaan, eikä patterikierto pysyt säätämään lämpötilaa, kun paluuvesi on 60astetta. Tämä takaisinkierto on vain muutaman tunnin ajan, ja sen saa katkaistua sulkemalla kattilan ja varaajan välisen putken. Tarkoitus olisi laittaa takaisku kyseiseen putkeen, mutta on vielä tekemättä. Ärsyttävä ominaisuus, kun putket paukkuu välillä. Tämä voi johtua tämän järjestelmän putkivedoista, eikä välttämättä muut tarvitse tuota takaiskua.
Tuohon lämmönkarkailuun auttaa ”heat trap” eli vapaakierron esto. Linkin pdf:ssä Esbe selittää englanniksi tuota.
https://www.esbe.eu/be/de-de/~/media/ESBE%20Public%20web_BRserver/Documents/News/Heat%20traps/Heat%20traps%20in%20installations%2020120508.ashxLyhykäisesti ideana on tehdä putkistoon alaspäin suuntautuva mutka jolloin lämpö jää jumiin eikä karkaile sieltä. Tuota kannattaa käyttää aina lämmön kulutusputkistossa lattialämpö, patterit ja kuuma käyttövesi. Yleensä ongelma ei ole niinkään paluuputkessa, vaan kuumemmassa lähtöputkessa. Paluuputkeen ei helposti saa alaspäin osoittavaa, mutkaa kun varaajan lähtö on likimain lattiantasossa. Siihen voi kuitenkin laittaa ylöspäin suuntautuvan mutkan joka palaa sitten alaspäin alkuperäisen varaajan lähtötason liepeille. Tällöin täytyy eristää putkin ylöspäin menevä osa hieman tavallista paremmin. Jos ja kun paluulinjaan tekee ylöspäin suuntautuvan mutkan, pitää mutkan yläosaan laittaa automaattinen- tai käsin ruuvattava ilmausventtiili, koska sinne ainakin vesien täytön yhteydessä jää ilmapussi joka voi haitata lämmityspuolen kiertoa.
Takaiskuventtiili on tietenkin ihan ok, mutta siihen saattaa jäädä roskia lautasen väliin. Kuumalla puolella pitää olla messinkilautasversio tai erikseen tarkoitukseen suunniteltu venttiili, lautasen vastinkumin tulee kestää kuumaa vettä. Takaiskuventtiilin myötäsuuntaan on myös painehäviö, joka uskoakseni on suurempi kuin ”heat trap” mutkassa.
Tuota ”heat trap” mutkaa ei parane laittaa varaajan latauspiiriin, kun käsittääkseni latauspaketteissa on vapaakiertoventtiili, joka avautuu, kun kiertovesipumpun aikaansaama paine katoaa. Siis turvaominaisuus sähkökatkoja tai pumpun rikkoutumista silmällä pitäen.
Miten porukat ovat ratkaisseet sen ettei pannu jäähdytä varaajaa vapaakierrolla latauspakettien kanssa ?
Tuo ominaisuus on hyvä, kun tulet on pannussa ja huono silloin kun pannu on kylmillään. Tietysti vanha kunnon palloventtiili on toimiva ratkaisu. Palloventtiilin käyttö on vaarallista, jos unohtaa avata venttiilin ja iskee tulet pannuun.
Itseäni tuo ongelma ei koske, minulla latausventtiili menee täysin kiinni, kun kattilasta ei ole tarjolla lämpöä. Minulla on varaajan latausventtiilin tehtävät toteutettu venttiilimoottorilla ja omalla näytöllisellä Arduino pohjaisella PID säätimellä. Näytössä kiertää normaalisti kaikki oleelliset lämpötilat, kylmä vesi , kattilaan menevä ja varaajaan menevä. Asetusarvot eli kattilaan menevän veden minimi ja varaajaan menevän veden maksimi on sijoitettu haihtumattomaan muistiin ja voin vaihdella tai tarkastella niitä etupuolen painonapeista lennossa. Kun varaajien varaustilanne on hyvä ja paineet ylhäällä, jolloin pistekiehunta ei ole. Olen usein ajanut kattilaa varaajaan menevää maksimia veden lämpöä vasten, asettamalla kattilaan menevän lämmön korkeaksi. Tuo varaajan maksimia vasten ajo toimii siten, että kattilaan menevän veden lämpöä alennetaan alle asetusarvon, kunnes varaajaan menevän veden maksimi alittuu. Tosin tuon varaajan veden maksimin päivityskierto on hidas johtuen aikavakioista, kattilassa on paljon vettä eikä kovin äkkiä lähdössä näy vaikka laittaisi kylmempää vettä sisään. Saako näin tehdä eli toteuttaa itse latauspaketin, en tiedä eikä kiinnosta, artisti maksaa aina.