Omat polttopuusavotat on sitä, että aika paljon jää tollaista 10cm pölliä polttopuuksi. Omaan kattilaan menee reilu metrinen kalikka ja sellaiseksi 95-100cm olen mittaiseksi noita pätkinyt. Nuo halkaisijaltaan alle 15cm puut tahtovat vaan olla tuohon kattilaan vähän liian hienoja, jos ne halkaisee. Koivu ei ainakaan noin pitkänä tunnetusti kuiva jos sitä ei aisaa. Ongelmahan on se, että se aisaus on pirun työlästä. Tähän mennessä olen nyt tehnyt käsin sahalla ja kirveellä nuo omat puuni, joita menee ehkä 35m3 vuoteen. Onhan siinä hommaa, mutta harrastus ja liikuntamielessä olen tuota puuhaillut, eikä sitä paitsi ole vehkeitäkään joilla saisi metristä tehtyä. Ohuet männyt olen viskellyt pinoon halkaisematta, ne oman tietoni mukaan kuivavat noinkin ihan hyvin.
Ajattelinkin kysellä onko kellään kokemusta pyöreän puun kuorineen kuivaamisesta? Miten eri puulajit kuivavat kuorineen: haapa, leppä, mänty, kuusi? Itsellä on jotain vuosia vanhoja ohkaisia koivupölkkyjä joita ei ole aisattu, lähes kaikki ovat lahonneet sisältä, eli koivu ei ainakaan tykkää kuivaa...
Myös keinoja tuon aisaamisen helpottamiseksi otetaan vastaan. Kuorimaraudalla olen vedellyt kahdelta-kolmelta sivulta lastut pois koko matkalta...Miten ylipäätään täällä ihmiset tekee metristä halkoa?