>Nyt pumpun käynnistyminen ja stoppaaminen seuraa kattilaveden lämpöä. Talvella "ongelmaa" ei ole koska varaajan lämpö putoaa nopeammin mutta kesällä kun lämpöä ei juuri kulu kierrättää pumppu aivan turhaan vettä kattilan ja varaajan välillä jopa kolmekin päivää.
Eikö tuohon kannattaisi laitaa katkaisin, kun lämmittää niin päälle ja kun pistää pellit kiinni niin samalla katkaisimesta sähköt pois. Minulla oli ennen savukaasutermaria säädetty yli 90 asteeseen, niin sekin katkaisi automatic parissa tunnissa viimeistään edellyttäen että järjestelmässä on takaiskuventtiili.
Aritermin systeemissähän ohjauspaneelista saa muutettua latauspumpun käynnistyksen. Esim tehdasasetuksena oli kun kattilaveden lämpö nousee yli 70 asteen pumppu käynnistyy ja kun se laskee 5 astetta tämän alle pumppu stoppaa. Pumppu siis käy jaksottaisesti koko lämmityksen ajan. Tiedä sitten mitä latauspumppu tykkää tälläisestä. Näin ariterm on kuitenkin tämän suunnitellut. Muutin itse käynnistysrajan 83 asteeseen jolloin pumppu stoppaa siis 78 asteessa.
Termovariin olen muuttanut 80 termostaatin alkuperäisen 72 tilalle jolloin tilanne ainakin parani.
Periaatteessahan minulla ei ole sytytyksen jälkeen tarvetta mennä pannuhuoneeseen koska kattilan savukaasuimuri stoppaa kun kaasunlämmöt putoaa alle 90 asteen ja latauspummpu äskeisen selostuksen mukaan.
Varsinäista savupeltiä ei ole....piippuna härmä airin kattilapiippu