Ok. Ihmettelen vain että kuka on mennyt laittamaan 63A sulakkeet kun selvästi tarra max 50A. Vakuutusyhtiöllä voi olla sanomista jos jotain sattuu.
Vai liekö tehty ”päivitys” ja tarra unohtunut poistaa.
Itselläni tulpan lasi-ikkuna on niin pieni ettei näy mitään tekstiä. Ainoastaan sulakkeen väri.
Se päivitys tarkoittaisi keskuksen sisäisen johdotuksen ja komponenttien tarkistusta/uusintaa..
Ja siitä itse sulakkeesta ei näy ulos muuta kuin se värillinen nasta.
Siinä varokekannessa kun ei ole kuin noin 5mm:n reikä sen nastan kohdalla lasin alla. Kaikki muu näkyvä on sen varokekannen rakennetta.
Siinä posliinikannessa toki saattaa lukea se 63A.
Jos pääsulake palaa tai irrotetaan, niin sekin näkyy sitten energialaitoksen järjestelmässä ihan samoin kuin (lähes) reaaliaikainen kulutustietokin.
Jos käy niin että pääsulake palaa ja sen joutuu vaihtaa niin suosittelen ottamaan puhelimen käteen ja soittamaan paikalliselle energialaitokselle ja sopimaan vaihdatko itse vai käykö päivystäjä samantien toteamassa tilanteen ja laittamassa uuden sinetin.
Yhtiöiden suhtautumisessa ja käytännöissä on todella suuria eroja sinettien rikkomisen suhteen.
Kaikilla yhtiöillä joka tapauksessa on se päivystynumero juurikin vikoja varten.
Ja mitä noihin johdinpoikkipintoihin ja sulakekokoihin yms tulee...
Niin energialaitos tuo jokaiseen taloon tänäpäivänä kaapeloinnin vähintään 35mm2 alumiinilla, vaikka pääsulake olisikin 25A.
Se kaapeli on osa jakeluverkkoa ja sen mitoituksen ratkaisee ihan muut asiat kuin pääsulake joka on sen kaapelin jälkeen.
Tässä ketjussa on jo tarpeeks mutuilua ja oletusta ilman faktoja ja puhetta ilman oikeaa tietoa sähkönjakelusta.
Itse siis teen sitä ammatikseni, olen työskennellyt useammankin energialaitoksen palveluksessa, lisäksi urakointipuolella tehnyt niin kerros-, omakoti- kuin rivitalojakin.. Ja siinä sivussa metroaseman ja sairaalankin. Ja ollut myös vastuussa työmaiden pyörittämisestä. Joten jonkinlaista tieto ja kokemuspohjaa on päässyt kertymään..