Minun perusluonteessa on se että teen kaiken itse ja yksin, mielellään siten ettei tarvitsisi pyytää vaimoa pitämään kiinni tai nostamaan joltain puolen. Aikaa on taatusti mennyt hukkaan vuosien varrella, mutta on tullut myös opittua kaikkea. Samoin olen saanut paljon asioita joihin muuten ei olisi rahaa, myös jo kaatikselle tuomitut tavarat ovat saaneet uuden jatkoajan ja lykänneet uushankintoja. Sellaiset projektit jotka fyysisesti aloitan, teen myös loppuun enkä jätä niitä roikkumaan määräämättömäksi ajaksi. Jos versio 1 ei toimi, sitä seuraa versio 2 ja niin eespäin. Aina on maaliin tultu, ”nou hätä”. En koe lainkaan pelkoa avata ja tutkia itse asioita tai laitteita. Ei ne minun käsittelyssä hajoa. En myöskään usko että maailma olisi valmis. Asioita voi tehdä paremmin tai erilailla.
En ole huolissani kurttuputken lämpölaajenemisesta, kun ne kurtut nimenomaan joustavat. Enemmän minua arveluttaa se että kurttuputken mekaaninen kestävyys. Veden mukana on kuitenkin jotain töhkää. Kurttuputkessa vesi voi pyörteillä tavallista putkea enemmän ja siinä putkenseinässä ei ole paljon kulutusvaraa hioutua pois. Koko setti ei ole kovin joustava eli kanaalin nostoissa ojasta seinälle voi päästä käyttämään Aeroflexiä, kanaali ei tule kohtisuoraan kaikkia seiniä vasten vaan tarvitaan sivuttaiskiertymä ja nostokiertymä. Tällä hetkellä ajattelen, että osaisin tehdä kahdella 45 asteen sormiliitospalalla ylösnoston ja kohtisuoruuden seinää vasten kolmannella palalla. Lopputulema voi olla jotain ihan muuta, näitä on turha vielä miettiä, kunhan tiedostaa ne, nuo selviävät parhaiten, kun on työmaalla. Lopuksi ylösnostojen maanpäälisiin osiin kivijalan värinen peltilaatiikko.
Käyttövaraaja olisi hyvä saada luettua varaajakapasiteettiin mukaan silloin kun pannu on tulilla, Minusta olisi aika luonnoton tilanne, jos pannun käydessä ei ensimmäisenä lämmintä saataisi käyttökohteeseen. Siirtovesi otetaan päävaraajan korkeimmasta kohdasta ja silloin kanaaliin menee pannukuuma vesi. Tosin siirtoa kannattaa viivästää sen verran että siirron aloitus tulee vasta, kun riittävä vesimäärä on lämmitetty. Tuota logiikkaa voi arpoa sitten aikanaan. Itse kuitenkin kirjoitan ohjelman ja teen HW:n. Kuumemman veden lämpöhäviöt tietenkin kasvavat, mutta jos eristyskyky on ennakoidulla tasolla ei se murheena ole kovin suuri. Toisaalta veden lähetyspäästä jää pois siirtoveden lämmön rajoitukseen tarkoitetut putkikilkkeet. Lisäksi kuumavesi on haaleampaa riittoisampaa, kun joudun käyttämään myös radiaattoreita ja jossain vaiheessa varmaan käyttövettä myös lämmitetään.
Kustannusarvio on tällä hetkellä noin 25 eur metri. Eristeet 11 eur metri, putket 8 eur metri ja muovi ruuveille loput. Kurttuputkea lukuunottamatta hinnoista saa varmasti tingittyä ilmaa pois ja luulen loppuhinna olevan luokkaa 20 eur metri. Lisätyömäärän arvio: Yksi kansi pituus 2400mmtarvitaan 5 sahausta. Yhteen sahaukseen menee 2 minuuttia eli 10 minuuttia yhteensä. Sahaus noin 9 minuuttia metriä kohti. Pöytäsahan terät ja vasteet pitää asetella 7 kertaa, epäsymmetrinen pohja tuo kaksi asettelua lisää, kun kansi ja pohja ovat peilikuvia. Asetteluaika noin 1 tunti. Kiinnikeiden ruuvaus ja putken asettelu uriin 8 minuuttia/metri. Eli saisin aktiiviseksi työajaksi 17 minuuttia metriä kohti ja aloituskustannus tunti. Minusta kustannukset ovat kilpailukykyisiä kaupallisiin valmisteisiin nähden, bonuksena paljon parempi lämmöneristävyys ja lämmönkestävyys.