Itse laskin omalla matemaattisella kaavalla talon kulutukseksi 15000kWh ja talousrakennus 10000kWh. Ilman tietoa kohteen sijainnista, energialuokituksesta tai talousrakennuksen ovista yms. Tuo menee varmaan aika lähelle. Tämä siis ilman lämmintä vettä. Ja paikkakunta oli arvoitus.. Jos Sallan Naruska niin pitää korjata laskelmaa hiukan. Eli reipas 22 kuutioo koivua tai 24 kuutioo sekahalkoja. Tästähän tulee pienimuotoinen savotta joka kevät
Aloittajaa kannustaisin ajattelemaan valintaa tarkasti ja pitkänäköisesti. Kannattaisi aloittaa ajankäytön miettimisellä. Kuinka usein on kotona lämmityskaudella? Paljonko pysyy antamaan päivittäin aikaa lämmitykselle? Onko valmis elämään kokoajan niin että pitää tietää millainen on varaajan lämpötila. Koska pitää lämmittää ja jos nyt lämmitän tai en niin riittääkö siihen kun olen seuraavaksi kotona. Tälläistä se on puulämmittäjän arki, joka päivä pitää siellä pannuhuoneessa poiketa lämmityskaudella. Ainakin mittareita katsomassa. Itse lämmitystyö ei ole ongelma.. 10min päivässä. Ei siellä koko päivää tarvitse istua niin kun joku täällä mainitsi. Jos tälläiseen on valmis niin miksei puulämmitys uuteen taloon. Puulämmityslaitteisto ei ole halpa. Käyttö on halpaa jos itse tekee kaiken ja on omaa metsää. Ostopuulla nykyään ei edes kannata, maalämpö on halvempi ilman mitään panostusta. Toki sähkön hinta nousee.. mutta tuntuu puu seuraavan sitä aika tarkasti perässä. Ei ne halkojobbarilobbaritkaan tyhmiä ole
Mutta kannattaa ottaa monesta järjestelmästä tarjous ja katsoa sieltä omaan elämäntilanteeseen sopiva järkevä valinta. Liiasta kapeakatseisuudesta on vaan haittaa itselle. Maata ja puuta on helppo yhdistellä. Kuka kieltää laittamasta vaikka pientä puukattilaa ja maalämpöpumppua rinnakkain. Mutta lämmitysjärjestelmän tarkoitus on lämmittää talo mahdollisimman halvalla hankinta hintaansa nähden. Se kustannustehokkuus on se mitä haetaan. Toiset maksaa vähän enemmän kun arvostavat vapautta.. toiset haluaa itse tehdä kaiken. Joku vaan tabletilta haluaa hallita järjestelmää vaikka thaimaasta asti. Meitä on niin moneksi. Sieltä pitää löytää se oma lämmittäjä tyyppimalli. Ja tehdä sen mukainen järjestelmä. Ja se laajennettavuus, mukautumiskyky pitää olla lämmitysjärjestelmässäkin. Puulämmityksestä saa helposti maalämmön.. 15000-...... eurolla. Maalämmöstä (helposti?) puulämmityksen.. 20000-.....eurolla. Eli päätös on nyt hyvä miettiä tarkkaan ja monelta suunnalta.
Vilpit kannattaa ainakin vielä unohtaa.. surkea on coppi pakkasella. Ehkä se 1,5 jos käyttövettä tekee. Maksaa kuitenkin saman verran kun maalämpöpumppu. Jonka coppi pyörii uusissa lattialämpötaloissa 3-4,5 välissä koko lämmityskauden. Hakkeet noin pienellä kulutuksella.. nounou.. Haketta on ikävä säilyttää pihassa pressun alla. Sille pitää olla kunnon siilo ja muutenkin turhia kustannuksia noin pieneen kulutukseen.
Ja sitten se oma suunnitelma jos olisin samassa tilanteessa...
Maalämpö joka olisi päärakennuksessa, pieni oma tekninentila tuolle niin pysyy äänet kurissa. Ei kodinhoitohuoneeseen. Mahdollisesti ei lämpökaivoa jos kallio ei aivan pinnassa ole. Jos savimaata niin putket tonttiin kun kaivinkone tulee kuitenkin kanaalia kaivamaan. 2x300 metriä putkea maahan. Lämminvesivaraaja sinne talousrakennukseen jos siellä lämmintä vettä tarvitaa. Niin kanaalissa kulkee vaan lämmitysvesi. Toki sellainen kanaaliputki johon saa sitten tarvittaessa sen käyttövedenkin. Molempiin rakennuksiin lämmönjako lattiaan. Talousrakennukseen ilppi pitämään ylläpitolämpöä jota sitten maalämmöllä avustetaan jos tarvetta on. Talousrakennus pärjäisi ilpilläkin mutta hyvä ne putket on sinne rakennusaikana laittaa tulevaisuutta ajatellen. Ei kauhean kallis investointi. Tietysti en tiedä millaiseen käyttöön tuo tila tulee. Itse pitäisin siellä ehkä sellaista +10 lämpöä. Ja ilpillä sitä saa tarvittaessa nopeasti nostettua. Päärakennukseen keskeisesti takkaleivinuuni ja puukiuas niin saa tyydytettyä sen puunpolton tarpeen jos haluaa. Maalämpöön viilennystoiminto, lisää asumismukavuutta kesällä huomattavasti ja menee sekin järjestelmä 100% käyttöön. Pannuhuone muuhun käyttöön. Vaikka kiva saunaosasto isoine terasseineen. Perinteinen puusauna missä pestään patavedellä. Pieni avotakka vilvoittelutilaan.. sellaista pientä arjen nautintoa josta on kiva koko perheen kanssa nauttia vapaa päivinä
Omassa järjestelmässä laittaisin pienen 100l lämminvesivaraajan energiavaraajan lisäksi. Muuten olen tällä hetkellä tyytyväinen. Sen laitankin varmaan ensi kesänä. 10v puulämmittämisen jälkeen haaveilen maalämmöstä, senkin varmaan joskus laitan. Vaikka on omaa metsää ja vehkeet puiden tekoon. Aika nykyään kortilla. Ilpin jo hankin, se on helppottanut lämmitystyötä kivasti. Nyt riittää yksi pesällinen päivässä kovillakin pakkasilla. Ja pysyy torppa jonkinlaisessa lämmössä reissujen aikana. Ja ennenkaikkea viilentänyt kesäöitä niin että on saanut nukuttua.
Mutta intoa ja iloa suunnitteluun.. Rakentaminen on rankka laji.. mutta niin pirun kivaa. Nämä minun ajatukset oli luotu herättämään ajatuksia.. vähän syvyyttä näkökulmiin. Mikään ei ole niin mustavalkoita.. edes lämmitysjärjestelmät.