Terve Kalle,
Mukava kuulla, että meitä intiaaneja vielä löytyy, jotka tekevät uuteen taloon puukeskuslämmityksen. Minäkin tein, enkä ole katunut. Kirjoittelen tähän muutamia asioita karkealla tasolla. Hienonnetaan sitten tarpeen mukaan.
Olen yrittäjä itsekin, mutta valitettavasti kokemukseni estävät suosittelemasta kotimaista kattilaa. Keskemmältä Eurooppaa saa ostettua kaksi toimivaa kattilaa sillä hintaa, mitä kotimainen niin ja näin menevä maksaa. Esimerkiksi oma Attackini maksoi 2088 euroa + rahti. Varaajan suhteen vähän sama tarina. Viron suunnasta saa alle tonnilla saman pöntön, mikä maksaa kotimaisena yli kaksi rahaa. Minulla on Akvaterm. Ei mitään huonoa sanottavaa, mutta nyt en ostaisi.
Sitten suunnitteluun. Mieti varsinkin puulogistiikka kuntoon. Itselläni on kylmiä katoksia, joista tuon lämpimään noin kaksi mottia kerrallaan kottikärryillä. Vuodessa menee 14 mottia, joten siitä saa laskettua vuoden täyttökerrat.
Kattilahuoneen kamppeiden sijoitteluun kannattaa myös käyttää aikaa. Ohjemitoitus kattilahuoneelle on kymmenen neliön nurkilla, minä olen käyttänyt 5,5 neliötä. Jos lopun saa käytettyä muuhun tai nipistettyä laajuudesta, niin hyvä.
Varaaja ja kattilan varastopesä pitäisi olla sopusuhtaiset. Itselläni pesällinen riittää täyttämään varaajan tyhjästä täyteen. Toki puita voi lisätäkin, mutta pitkässä juoksussa kyttääminen alkaa kyllästyttää. Varaajan lataus olisi hyvä olla joku vuorokausikulutuksen monikerta, joka ilta tai joka toinen ilta on hyvä rutiini, mutta tänään illalla ja ylihuomenna aamulla ei moneen elämänrytmiin sovi.
Käyttöveden lämmittäminen noinkin pitkän kanaalin päästä on mielenkiintoinen kysymys. Kovin herkästi en olisi kiertoa, enkä edes energiavaraajan kautta syöttöä laittamassa. Jos käyttövettä kuluu runsaasti, sitä on ärsyttävää lämmittää sähköllä. Siinä tapauksessa tulee kaksi ratkaisua mieleen. Joko käyttövesi lämmitetään talolla lämpöpumpputekniikalla käyttäen puuta primäärienergiana, tai sitten ainakin osa energiavaraajasta sijoitettaisiin taloon, jolloin käyttövettä voisi lämmittää kierukassa ja mahdollisesti priimata sähköllä. Siinä tapauksessa järkevä priimausvaraaja on mahdollisimman pieni, koska sen hukka kasvaa pinta-alan kasvaessa.
Tässä päällimmäiset aivopierut. Lisää voi tulla pyytämättäkin, mutta jos kiinnostaa, paiskaa ihmeessä kysymyksellä.
Missä päin maata aiot taloasi alkaa lämmittämään?