Kirjoittaja Aihe: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia  (Luettu 85415 kertaa)

riepueetu

• Full Member
Vs: Stropuva puukattilan käyttökokemuksia
« Vastaus #75 : 01.03.2014-15:11 »
Morjens!

Aika hyvät hinnat on tuossa linkissäsi, S20 tuotiin suoraan tehtaalta (Liettuasta, Vilna ) kotiovelle suurinpiirtein samalla hinnalla.
Kattilaan olen tyytyväinen, pienellä budjetilla tuli toimiva kokonaisuus ja todella ahtaaseen pannuhuoneeseen saatiin kaikki sopimaan. Pirunmoinen liikuteltava se oli kun on pitkä(korkea), kapea ja painoa n.250 kg , mutta muutoin oli helppo käytöönotto sekä asennus.

Minun pannu on peruspannu, siinä on lisänä pohjalevy joka taisi olla 20 euroa lisähintaa. En ottanut itse siihen ylimääräistä puhallinta jota suosittelevat jos polttelee hiiltä tai kosteampaa tavaraa.
Samoin kaikista malleista on ns. "S" malli joka on kaikkiruokaisempi, eli myös hiili sopii siihen...taisi olla 100 eur kalliimpi.
Olen poltellut kaikkia klapeja koivusta, pihlajaan, ei mitään ongelmaa kunhan on kuivaa. Ilman säätö on kattilan katolla ja sen oppii nopeasti.
Kattila itsessään lämpiää todella nopeasti +70 C lämpöön jonka jälkeen latauspumppu alkaa syöttää lämpöstä varaajaan, nopeimmillaan se tapahtuu 5-10 minuutin päästä sytyttämisestä. Kattila säätää veden lämpöä itse +70C ja + 90 C:n välillä ilmansyöttöä säätämällä manuaalisesti...sekin näyttää toimivan ongelmitta.

Kattilan tulitilan puhdistus on aika helppo juttu, mutta kattilan yläosassa olevan ilmatilan ja tulitilan välinen välialue on sellainen että siihen piti itse värkätä omanlainen rassi jolla sen saa rassattua kunnolla.
Meikälaisen talossa kerran vuorokaudessa kovilla pakkasilla täysi latinki riitti seuraavaan päivään.

Omalla budjetillani ei juuri toista kattilaa olisi tähän hintaan saanut jossa on iso puu tilavuus,  kun vielä piti samalla uusi piippu rakennella...olen lopputulokseen tyytyväinen.
Kattila vaatii min.180 mm halkaisijan ja 5,5 m pituutta min.

Eli kokonaisuus on yksinkertaisuudessaan sellainen jollaisena sitä tehdas myy ja toimittaa, ei juurikaan ole modattu/viritelty erikseen.

Nyt näytää aurinkokin pilkistelevän, kohta jatketaan lämmitystä auringon voimalla :)

-Eetu-

tjh

• Full Member
« Vastaus #76 : 02.03.2014-08:55 »
Pätevän näköinen vempain tuo pähkäilijän mainitsema oksasilppuri. Näinköhän tuollaisella silpulla pystyisi ruokkimaan käänteispaloakin? Onko hinnoista mitään tietoa?

Noista Stropuvan piipuista on ollut puhetta, mitä luulette pelaisiko puolen kiven hormissa tuollain S20 malli? Pituutta on varmaan likimain 10 m. Voisi joutessaan liipaista kellarista vanhasta pannuhuoneesta kaksoispesän kankaalle ja laittaa tuollaisen tilalle.
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

timotei

• Sr. Member
« Vastaus #77 : 02.03.2014-11:21 »
Noita silppuja voi kyllä hyödyntää stokerilla. Niiden lapioiminen tavalliseen kattilaan on kyllä leikkimistä.

riepueetu

• Full Member
« Vastaus #78 : 02.03.2014-12:58 »
Morjens

En osaa sanoa puolen kiven halkaisian riittävyyttä hormissa, pituutta on ainakin riittävästi joten luulisi vedon olevan hyvä. Suositus on tosiaan vähintään 180 mm halkaisia ja kattilasta hormiin maksimi poikittainen siirtymä metri.

Mietin myös itse tuota käytännöllisyyttä silpun lapioimisessa kattilaan, toisaalta ei ne klapitkaan sinne ittekseen juokse :)  Stropovassa ylempi luukku on n. 1,5 m korkeudella josta ne sinne tiputellaan.

-Eetu-

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #79 : 02.03.2014-13:41 »
Noita silppuja voi kyllä hyödyntää stokerilla. Niiden lapioiminen tavalliseen kattilaan on kyllä leikkimistä.

kotipaikalla poltetaan haketta Arimax 35 kattilassa, aikaisemmin siellä oli Hakas-Sampsa jatkosiilolla. Hakkeen poltto panospolttona ei ole mitenkään vierasta ja saavillinen kerrallaan palaa siinä pätkityt risut kun puutkin, lisäämisessä ei sen kummempaa puuhaa ole polttaa puuta missä muodossa tahansa. Tosin pienempiä keppeijä ei kehtaa klapeiksi tehdä mutta hakkeena ne menee siinä missä isommatkin  :D

Pätevän näköinen vempain tuo pähkäilijän mainitsema oksasilppuri. Näinköhän tuollaisella silpulla pystyisi ruokkimaan käänteispaloakin? Onko hinnoista mitään tietoa?

hintaa näytti kuljetinversiolla olevan 6500 zlotyä eli noin 1500€. Käänteispaloiselle tuollaine silppu ei oikein taida käydä kun se alkaa palamaan jo kaasutuspesässä.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014-13:59 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

timotei

• Sr. Member
« Vastaus #80 : 02.03.2014-16:19 »
Palaahan se tietysti, mutta risuista tehty hake on niin kevyttä, että saat olla jatkuvasti lisäämässä. Tukkipuista tehty on sitten asia erikseen. Tuolla puolalaisella ei vaan taida onnistua kuin risut.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #81 : 02.03.2014-16:27 »
Tuolla menis just ne puut mitä ei muuten kehtaa jatkojalostaa  :D Stropuvassa on sentäs 500 litran varastopesä eli 1,5 m3 säkki menis 3 kerralla. 5-10 metrinen vesakko on sellasta mistä itse en juurikaan kehtaa polttopuita alkaa tekemään vaan raivaan sen maahan jos jossain on niin pitkäksi vesakkko päässyt. Sinänsä tulee tiheässä kasvatettua ohi taimikkovaiheen ja sitten siivoaa hirvien vikuuttamat pois.
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

tjh

• Full Member
« Vastaus #82 : 02.03.2014-21:14 »
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia Stropuvan pienimmästä mallista (7kW)? Pääsääntöisesti lämmitys hoituu täällä 60 kW käänteispalolla, mutta valmis paikka toiselle kattilalle olisi kellarissa olemassa. Tuollaista voisi harkita pienemmän puun tuhoamiseen, varsinkin jos hommaa samaan konkurssiin tuollaisen palahakkurin. Noita pienempiä keppejä kun ei oikein saa nykyisin hyödynnettyä mitenkään järkevästi.
Termax Natura 60 ja Arimax 520, varaajat 3000 + 1100 litraa, rintsikka vajaat 200 m2, lämmin ulkorakennus 80 m2

riepueetu

• Full Member
« Vastaus #83 : 02.03.2014-21:20 »
Morjens!

Kun olin itse kyselemässä täältä kokemuksia, joku kirjoitteli omistavansa tuon 7 KW:n kattilan...nimeä en muista enään, varmaankin jollain haulla löytyy täältä.

Pitänee itse kokeilla keväämmällä tuota hakkeen polttoa, vesakkoa riittää riesaksi asti ja yhdeltä maatilalliselta saisi tuollaista suurempaa hakkuria lainaksikin.

-Eetu-

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #84 : 02.03.2014-21:59 »
Vandella on 7 kw pannu, kokemuksia löytyy tästäkin ketjusta. Taikuri kokeili myös joskus hakkeen polttoa 20 kw kattilassaan, tavara tais olla tosi märkää mitä hän sai mut kait kuivatti sen sitten myöhemmin.

Silppua varten suunnittelin kaukaloa johon voi tavaran kipata saavillinen kerrallaan.
seuranta

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #85 : 03.03.2014-07:40 »
Silppua varten suunnittelin kaukaloa johon voi tavaran kipata saavillinen kerrallaan.

Kuis tuhkatila? Veikkaisin tuollaisesta vesakkohakkeesta tulevan melkoisesti tuhkaa ja käänteispaloisissa ei tuhkatilat yleensä varsin isoja ole. Toki ei-käänteispolttava, jos sellaiseen päädyt, on tässä suhteessa helpompi laitos päivittäisessä käytössä.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

timotei

• Sr. Member
« Vastaus #86 : 03.03.2014-11:46 »
Vilkaisin noita puolan hakkurin videoita. Vähän liian karkeaa taitaa tehdä stokerille, mutta etupesätyyppisissä ratkaisuissa varmaan menee täydestä. Kuutiopaino on sitä alhaisempi, mitä ohuempaa ranka on. Tuhkaa tosiaan tulee aivan eri tavalla kuin runkopuusta.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #87 : 03.03.2014-12:06 »
Palahakkurin tavara saattanee kuivua homehtumatta jos tuoreena hakkaa mikäli riittävän ilmavaksi jää, toivottavasti.

Jos pienempää lastua hakkaa niin siitä tulee niin tiivis että varmasti keko homehtuu. Tuhkat tuossa pannussa kait tyhjennetään alaluukusta ennen kun seuraavat tulet tehdään? Miten paljon siinä Riepueetu on arinan ja lattian välissä tilaa?
seuranta

riepueetu

• Full Member
« Vastaus #88 : 03.03.2014-13:26 »
Morjens!

Stropova on sellainen värkki ettei siinä arinaa ole jos ottaa sen lisäpohjan kuten minä tein.
Jos laitat pelkälle lattialle, silloin tulee arina joka on n. 10 cm lattiasta. Eli minulla tuhkatila on periaatteessa koko kattilan sisäosa. :)

Toki alaluukusta lapioin tuhkat poijes, kun sitä sinne on kertynyt haitaksi asti;  yleensä puunpoltossa tyhjennän tuhkat kerran viikossa, samalla puhdistan muutenkin kattilan.

Hakkeesta varmaankin tuhkaa tulee reippaammin, tuota pitänee kokeilla tulevaisuudessa.

-Eetu-

tjh

• Full Member
« Vastaus #89 : 09.03.2014-09:02 »
Stropuvalle mainostetaan melkoisen pitkiä paloaikoja pesällisellä, oliko joku luokkaa 30 tuntia. Mitenkäs pitkään oikeasti yhdellä täytöllä tulet kestää kattilassa?