Morjens!
Aika hyvät hinnat on tuossa linkissäsi, S20 tuotiin suoraan tehtaalta (Liettuasta, Vilna ) kotiovelle suurinpiirtein samalla hinnalla.
Kattilaan olen tyytyväinen, pienellä budjetilla tuli toimiva kokonaisuus ja todella ahtaaseen pannuhuoneeseen saatiin kaikki sopimaan. Pirunmoinen liikuteltava se oli kun on pitkä(korkea), kapea ja painoa n.250 kg , mutta muutoin oli helppo käytöönotto sekä asennus.
Minun pannu on peruspannu, siinä on lisänä pohjalevy joka taisi olla 20 euroa lisähintaa. En ottanut itse siihen ylimääräistä puhallinta jota suosittelevat jos polttelee hiiltä tai kosteampaa tavaraa.
Samoin kaikista malleista on ns. "S" malli joka on kaikkiruokaisempi, eli myös hiili sopii siihen...taisi olla 100 eur kalliimpi.
Olen poltellut kaikkia klapeja koivusta, pihlajaan, ei mitään ongelmaa kunhan on kuivaa. Ilman säätö on kattilan katolla ja sen oppii nopeasti.
Kattila itsessään lämpiää todella nopeasti +70 C lämpöön jonka jälkeen latauspumppu alkaa syöttää lämpöstä varaajaan, nopeimmillaan se tapahtuu 5-10 minuutin päästä sytyttämisestä. Kattila säätää veden lämpöä itse +70C ja + 90 C:n välillä ilmansyöttöä säätämällä manuaalisesti...sekin näyttää toimivan ongelmitta.
Kattilan tulitilan puhdistus on aika helppo juttu, mutta kattilan yläosassa olevan ilmatilan ja tulitilan välinen välialue on sellainen että siihen piti itse värkätä omanlainen rassi jolla sen saa rassattua kunnolla.
Meikälaisen talossa kerran vuorokaudessa kovilla pakkasilla täysi latinki riitti seuraavaan päivään.
Omalla budjetillani ei juuri toista kattilaa olisi tähän hintaan saanut jossa on iso puu tilavuus, kun vielä piti samalla uusi piippu rakennella...olen lopputulokseen tyytyväinen.
Kattila vaatii min.180 mm halkaisijan ja 5,5 m pituutta min.
Eli kokonaisuus on yksinkertaisuudessaan sellainen jollaisena sitä tehdas myy ja toimittaa, ei juurikaan ole modattu/viritelty erikseen.
Nyt näytää aurinkokin pilkistelevän, kohta jatketaan lämmitystä auringon voimalla
-Eetu-