Moro Taikuri.
Jos kiireiltäs ehdit niin mittaatko nyt kun on savukaasujarrut paikoillaan, kuinka ylös nousee savukaasulämmöt kattilan savunpoistoyhteen kohdalla, ja paljonko on kattilan pintalämpötila täydes touhussa.
Inframittarilla mustasta kohdasta n.90 astetta oli pintalämpö pakoputken juuressa ja korkeimmillaan 40 astetta kattilan kuoressa, täyttöluukun yläpuolella. Hyvin pystyi kättä pitämään
Toinen asia. Voitko ottaa siitä sun S20:stä mittoja mulle....katos kun mulla olisi aikomus rakentaa saman tyylinen kattila,mutta sellanen johon saa myös pelletti / öljypolttimen kiinni tarvittaessa ja jossa on yläpäässä kiehumisen esto kierukka ja TSA venttiili.Sekä termostaatti ohjattu "booster" paloilma puhallin vaikeille polttoaineille (kostea hake,palaturve) Pistän kuvia työn edetessä tälle sitelle vaihe vaiheelta.
Voin toki, mutta älä hyvä mies moiseen ryhdy. Sille raha- ja aikamäärälle minkä moiseen tekeleeseen saat käytettyä, löytyy varmasti muitakin käyttökohteita. Ja toisekseen kattila on suunniteltu toimimaan panostäytöllä ja se antaa sen hyvän hyötysuhteen. Ei pelletti- tai öljypolttimen liekki tyhjässä tilassa.
Jos nyt kuitenkin päätät ruveta, niin mulla on tiedossa uusi, lievästi kuljetusvaurioinen Stropuva S10. Siinä olisi jo valmis (toimiva
) runko, mitä ruveta modaamaan - jos sen kokee järkeväksi. Itse en muuttaisi, mutta...
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.15
Viime kuussa mittaisin aika useinkin kattilan hyötysuhdetta ja löysin kerrostumisen kipupisteitä. Eilen mittasin mielenkiinnosta lähteekö patterilähtöön kuumempaa kuin yläkierrukan laipasta löytyy - ei näyttänyt lähtevän ja tänään koversin reijän varaajan yläpäähän yhdelle anturalle - näyttää ainakin 10c kuumempaa olevan siellä kun laipassa.
Katselin noita mittauksia, ja aika homman olet tehnyt. Hyötysuhteesta olen seppol:n kanssa samoilla linjoilla, eli jonkun verran on yläkanttiin. Mutta kuten itsekin sanoit, niin oppia noista tulee roppakaupalla. Ellen itsekin olisi saanut tota seurantaa pystyyn, niin olisin vaan tyytyväisenä mättänyt puuta uuniin ja vähemmän tyytyväisenä putsannut kattilaa ja hormia
Mainitsit Dallasin anturit. Sullako myös mittaus koneelle? Anturityypin vaihtuessa ohjelmalle pitää kertoa, millaisia antureita sen toivotaan etsivän. Siis ainakin LogTempissä. Mulla versio 2.24.0.92 ja sieltä asetuksista löytyy kohta "anturit" mistä valitaan etsittävät anturityypit.
Eikä se kakkosanturi mikään sökö oo. Luin DS18S20:n Datalehden, ja siellä luki selvällä Lontoolla, et kun mitattava lämpötila lähestyy 100 astetta, tulee anturille järjestää ulkoinen jännitesyöttö. Eli vaihtamani anturi rupesi tilttimään 90 asteen paikkeilla samalla tavalla
Lienee parmempi vaihtaa anturi kello huomenna jos patalaput kädessä ei tänään onnistu
edit näköjään onnistu. Käyrät ihan erinäköiset tänään - alapää ei lähtenyt samalla lailla lämpenemään - selkeetä kerrostumista varaajassa.
Kyllä se alalämpö sieltä tulee kun kerkiää
Syy hieman erilaisiin käyriin on kuumempi ulostulolämpö. Varaajan lämpötila nousee nopeammin kun ennen kuumemman lataustermarin johdosta, mutta alalämpö tulee samaa vauhtia kun ennenkin. Luulisin.
edit 2300
Niin ja noita käppyröitä tulkitessa pitää vielä toistaiseksi muistaa, että kaikki pumput on manuaalikäytöllä, ja termarin vaihto päästää luonnollisesti ilmaa järjestelmään, mitä olen joutunut pari kertaa sieltä häätämään. Siksi kippurat välillä käyttäytyy epäloogisesti. Ja sitten systeemi on suunniteltu hybridiksi, eli löytyy myös pieni varaaja jossa sisällä aurinkokierukka ja jota ILVP lataa, jos on käytössä. Sen kierron sulkuja jos rassaa, niin heti näköjään näkyy käyrissä...