Morjens!
Täällä on StropuvaS20:lla tuhnuteltu useita vuosia.
Tämä on minulle ensimmäinen kokemus puupannusta öljypanun syrjäyttäjänä.
Talo on vanha ja hatara 174 m2 yhdessä kerroksessa.
Toistaiseksi ei ole suuria ongelmia ollut.
Kuten aiemmin "pähkäiliä" totesi on hiukan opettelua puhdistamisessa.
Itse puhdistan yleensä sellaisella pulloharjan (isompi vain) tapaisella pannun yläosan ja tämän teen yleensä kahden viikon välein. Se riittää minun pannulle. Toki sottaista puuhaa, kun pitää kädet tyrkätä pannun sisälle. Siihen käytän omaa takkia ja hanskoja.
Omassa pannussani ei ole sähköistä lisäpuhallinta tai muitakaan lisä hörpäkkeitä joita nykyisin pannuun on saatavana.
Otin itse vielä täksi talveksi kokeeksi tuon ilmansyötön ohjainlevyn pois joka liikkuu putken mukana alaspäin; puiden palamisen mukaan.
Se sai aikaan sen, että puun palamisprosessi mielestäni rauhoittui ja puut palavat tasaisemmin sekä pidempään ja pystyyn jääneet puutkaan eivät jää haittamaan siellä pesässä putken liikkumista. Toki puun tulee olla kuivaa tässä pannussa. Kaikki puu on toistaiseksi palanut ja mitään kalikoita ei jää jätteeksi, tuhkaa sieltä saa pois otettua.
Mielestäni minimi lataus puuta tälle pannulle on tuo puolikas pesällinen , alle sen on hankala jo sytyttää puita kun sytytys tapahtuu puukasan päältä ja luukku on ylhäällä.
Mielestäni tuohon hintaan mitä itse maksoin Stropuvasta, tuli siitä kohtalaisen hyvä korvaaja kalliille öljyn poltolle kun vielä oman metsän puuta tuhnutellaan. Ei tämä toki ole mikään lamda / wifi wempele ja todennäköisesti ei se kaikkein tehokkain kokoluokassaan, mutta toimiva ja kaikkiruokainen tuntuu olevan.
Parasta kaikessa , aurinko alkaa taas lämmittää
-Eetu-