Morjens!
"Mites Stropuvan käyttäjät on säätäneet ilmansaantia? Täällä puolenkymmenen koepolton jälkeen on ruvennu syntymään unelma että savukaasujen lämpötilan perusteella toi hoitus -"
Täällä en ihmeemmin ole tuohon vielä aikaani muutoin tuhrannut kuin opettelemalla säätämään sen ilmanottoaukon tietyyn asentoon kun pannu on ladattu täyteen puuta. Eli minulla ei ole tuota sähköistä puhallinta vaan kattila imee ilmaa sen minkä palamiseen tarvitsee ja sen huomaa kun katselee sitä ilmansäätö luukun liikkumista. Luukku liikkuu kokoajan yleensä aivan kuin kattila hengittäisi sisään ja ulos kokoajan
Pannuhuoneen tuloilma tulee pannuhuoneeseen oven alareunassa olevan luukun kautta...
Kun palamisprosessi menee liian kuumaksi alkaa kattila säätää itse ilmansyöttöä (luukua) lähemmäksi kattilan ilmanotto aukkoa ja palamisprosessi hidastuu.
Jos ilmanotto on säädetty liian suureksi, niin toki paloprosessi nopeutuu ja piipun päästä alkaa tulla tummaa savua.
Kun katselen piippua, niin yleensä sieltä tulee vaaleata savua, sellainen hento sumu ja oletan sen olevan tälle pannulle tyypillistä...harvoin se on täysin näkymätöntä. Onko se puhtain mahdollinen tapa, en ole sata varma...tätä aikoinaan kyselin tehtaalta ja pitivät tätä sellaisena kuin sen pitääkin olla.
Toinen asia minkä itse huomasin oli se pannun veden virtaus nopeus. Se pitää ainakin minulla olla minimi nopeudella...muistaakseni valmistajan ohjeiden mukaista nopeutta max.nopeutta (pientä) ei Ladomatista edes saa ulos, eli se on ollut sillä pienimmällä nopeudella.
Voi tuotakin jollain sähköisellä taajuusuuntajalla varmaankin säädellä jos on siihen riittävää ammattitaitoa.
Nyt on neljäs lämmityskausi alkamassa syksyllä tuolla pannulla. Kattila on toiminut, toki voisi sitä varmaan "tuunata" tehokkaammaksi / paremmaksi jos olisi aikaa ja ammatitaitoa. Puun pitää olla kuivaa, sinne ei kannata kovin märkää laittaa ...
Kesän ajat käyttövesi ja kosteat tilat lämmitetään aurinkokeräimillä.
Aurinkoista kesää kaikille
-Eetu-