Tästä oli jo tuossa toisessa säikeessä; mutta: varaaja on 700l Akvaterm, maalämpö ottaa 2,4 kw sähköä ja antaa 11kw takas. Riittää kyllä noinkin pitkille pakkasjaksoille 20-30 asteeseen asti. Kuitenkin tuotakin kulutusta olen halunnut säästää, siksi puukattila.
Siksi stropuva, koska on tarpeeksi pieni (7kw) ja edullinen. Kytkettynä varaajan vapaisiin reikiin, ei siis optimaalisesti ylös ja alas, vaan vastuksille vapaisiin, enemmän keskellä oleviin. Kattilassa on kiertopumppu ja kolmitieventtiili, joita ohjaan aivan käsin vielä. Voisi tuon latausventtiilin laittaa joskus. Pesällinen puuta palaa n.8h. Kattila on periaatteeltaan kertapolttoinen; puun lisääminen kesken polton on vähän hankalaa, koka liekki palaa päällä. Olen kuitenkin kokeillut ja ei se täysin poissuljettu ole.
Poltto tapahtuu mekaanisella ilmanohjaimella, mikä on aika epäselvä. Tai toiminta on erilainen verrattuna muihin termostaatteihin; tässä jää ilmansaanti auki, kun kattila kuumuu 80 asteeseen. Ei ole kylläkään kiehunut, ei niin kuumaksi ole mennyt. Vesihän tässä kiertää aika hyvin, kun tilavuus on se 26l vaipassa.
Puun on syytä olla kuivaa, tosin tähänkin on saatavilla myös puhallinohjaus kuten hakekattiloissa on. Eli jos on märempää puuta poltettavana.
Polttelen aina sillon kun olen kotosalla ja erityisesti saunapäivinä. Opetteluahan tää vielä on; en osaa sanoa vielä, kuinka paljon kustannussäästöä tulee.