Kirjoittaja Aihe: Mehulingon polttopuun kulutus  (Luettu 9328 kertaa)

lorvi

• Vieras
Vs: Mehulingon polttopuun kulutus
« Vastaus #15 : 03.06.2012-19:34 »
Toukokuussa meni ~1000kWh lämmitykseen, puita en mitannut. Mietin vain kun laskennallisesti käyttöveden kulutus on noin 26% luokkaa kokonaiskulutuksesta, niin eihän sitä kesäisin voine soveltaa kun lämmityksen tarve suhteessa käyttöveden tarpeeseen pienenee ainakin jonkin verran ja ainakin meidän taloudessa kesäisin.
http://personal.inet.fi/koti/pinna/patterivesi.htm

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #16 : 05.07.2012-17:25 »
Kesäkuu 2012: 7 lämmityskertaa, poltettu 238kg, kuukauden keskilämpötila +14,5°C, vuorokausikulutus 8kg
Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #17 : 06.08.2012-19:02 »
Heinäkuu 2012: 5 lämmityskertaa, poltettu 158kg, kuukauden keskilämpötila +18,9°C, vuorokausikulutus 5kg

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #18 : 04.09.2012-08:43 »
Koodia: [Valitse]
On se vaan hyvä kattila. Polttaa puhtaasti ja tehokkaasti, nuohotulla kattilalla hyötysuhde aina sen yli 85%, tehdashan lupaa parhaimmillaan 91%. Käytön alussa joutui vähän etsimään palamisen säätöjä, mutta niinhän se on kaikkien kattiloiden kanssa.
Hei.
Mitä tarkoitat palamisen säätöjen etsimisellä? Itselläni samainen kattila ollut vasta vajaan viikon, josko saisin vinkkejä käytön opetteluun? Aiemmassa vistiketjussa mainitsin jo alhaiset savukaasut.

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #19 : 05.09.2012-06:03 »
Kattilan käytön alussa oli ongelmia savukaasujen lämpötilan kanssa. Ne eivät nousseet riittävän ylös, joten poistin turbulenssielimistä yhden turbulenssilevyn kerrallaan ja kokeilin tehtyä muutosta aina seuraavalla lämmityskerralla. Lopputulema oli, että kaikista turbulenssielimistä puuttuu alaosasta kolme levyä ja yhden turbulenssielimen olen ottanut kokonaan pois putkestaan.

Tämän lisäksi olen tehnyt kattilan mittariston eteen pellistä irroitettavan lämpösuojan. Savukaasutermostaatti hajosi puolisen vuotta sitten ja epäilen sen johtuneen luukusta täytön aikana nousseen lämmön johdosta. Saa nähdä, toimiiko uusi termostaatti paremmin pellin kanssa.

Kattilan alakertaan olen tehnyt 8x30 teräksestä tiivistysosan palokourun reunalistojen päälle. Uutenahan siellä on sellaista paloeristettä, mutta kun palokourun poistaa nuohouksen aikana, on paloeriste erittäin hankala laittaa takaisin paikalleen. Itsetehty tiivisteosa tilkitsee hiukan suurempia aukkoja, jotta palokaasu kiertäisi normaalisti palokourun kautta kattilan eteen ja vasta siitä taakse turbulenssiputkiin. Tämä toimenpide nostaa ainakin teoriassa savukaasun lämpötilaa, kun savukaasu kiertää kattilassa oikealla tavalla.

Mehulinko

• Full Member
« Vastaus #20 : 06.09.2012-06:13 »
Elokuu 2012: 7 lämmityskertaa, poltettu 233kg, kuukauden keskilämpötila +16,5°C, vuorokausikulutus 8kg

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #21 : 08.09.2012-09:59 »
Lainaus
Kattilan käytön alussa oli ongelmia savukaasujen lämpötilan kanssa. Ne eivät nousseet riittävän ylös, joten poistin turbulenssielimistä yhden turbulenssilevyn kerrallaan ja kokeilin tehtyä muutosta aina seuraavalla lämmityskerralla. Lopputulema oli, että kaikista turbulenssielimistä puuttuu alaosasta kolme levyä ja yhden turbulenssielimen olen ottanut kokonaan pois putkestaan.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitenkäs käytännössä tuo levy poistetaan?  :-[ Ja onkos sillä mitään väliä minkä tangon poistaa, jos kokeilisin sitäkin?

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #22 : 08.09.2012-15:23 »
Lainaus
Kannattaisi lukea tarkkaan kyseisen kattilan käyttöohjeet

Käyttöohjeet on luettu moneen kertaan.
Kyselin miten käytännössä tuo levy poistetaan, ohjeessa kun lukee vain:  "Tarvittaessa lyhennä turbulenssielimiä poistamalla jokaisesta turbulenssielimestä alimmainen turbulenssilevy, jolloin savu-kaasujen lämpötila nousee."

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #23 : 08.09.2012-19:47 »
Juu, näinhän tuo teksti oli. Ehkä kysymykseni oli epäselvä. Eli miten (rautasaha, räikkä vai jokin muu väline) ne levyt saa poistettua. Tosin sain kyllä tuohon neuvon jo muualta  :)

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #24 : 08.09.2012-20:19 »
Kiitos neuvoista.

Pähkäilijä

• Hero Member
« Vastaus #25 : 08.09.2012-20:40 »
Millaiselle savupiipulle/ vedolle nuo savukaasujarrut (siis turbulenssielimet) on alunperin tehtaalla mitoitettu kun niitä saa normimittaisilla piipuilla ruveta samantien pätkimään?
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #26 : 08.09.2012-21:43 »
Tuota noin. Olet varmasti oikeassa, en ole vielä osannut säätää kattilaa oikein. Itse asiassa sain neuvon Kaukoralta, että nuohoan kattilan n. parin viikon päästä asennuksesta ja sitten soitan saadakseni neuvoja ilman säätämiseksi, kattilan säädöt kun on tehty koivulle ja minulla on sekapuuta (pääasiassa havupuuta kun oli noita tuulenkaatoja) Että en ihan hatusta ole lähdössä noita lyhennyksiä / poistoja tekemään. Niin ja puu on kuivaa.
Lyhyesti ja ytimekkäästi; en (ehkä?) ole tyhmä, aloittelija vain  :)

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #27 : 08.09.2012-22:00 »
Kovasti olen noita käyttöohjeita tavaillut, mutta kun tuolla sekundääri-ilmansäätö ohjeissa on noista liekin ja savun väreistä, niin ei mikään noista oikein natsaa. Olen käynyt tuota piipusta nousevaa savua tiirailemassa, mutta kun ei sieltä oikein minkäänlaista savua erota? Ja ehkä tuo liekki joka näkyy siellä alaluukussa on enemmän keltainen kuin valkoinen tai punainen.
Enkä todellakaan tarkoittanut että olisit minua tyhmäksi tituleerannut, itselläni vain joskus aika tyhmä olo kun ei näitä juttuja tajua  :)

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #28 : 09.09.2012-08:31 »
En ole missään vaiheessa sanonut puun olevan vuoden vaihteessa kaatuneita. Nämä puut joita nyt poltan ovat olleet pannuhuoneen yhteydessä olevassa puuvarastossa jo vuoden. Eli uskoakseni ovat riittävän kuivia  ::)

Polka

• Sr. Member
« Vastaus #29 : 09.09.2012-08:41 »
Liian alhaisethan ne ovat, 120-135.