Laskin eilen aamulla kulutusta että saako siitä mitään johdonmukaista käyrää tehtyä. Totesin, että se on mahdotonta. Teoria ja käytäntö eivät kohtaa kuin muutamassa kohtaa, mutta luotettavaa yhden päivän kulutusta näyttävää arvoa on hankala laskea tarkasti.
Lämpöenergian siirtyminen laattaan pakkasen kiristyessä tapahtuu radikaalisti: esimerkiksi muutos lämpötilasta -10°C lämpötilaan -18°C haukkaa lämpöä varaajasta äkillisesti todella paljon. Sitten kun laatta on lämmennyt uuteen lämpöönsä, lämmön tarve laskee. Ilmiö on verrastettavissa autoon, joka kiihdyttää äkillisesti nopeutensa arvosta 60km/h nopeuteen 80km/h: kiihdytyksen aikana polttoaineen kulutus sadalle kilometrille on suuri, kun tavoitenopeuteen päästyä kulutus on jälleen maltillinen. Näiden piikkien takia ennakkoon tiedettävän polttoaineen määrä on hankala ennustaa.
Päiväkohtaisen kilomäärän pystyy toki laskemaan kuluneen kuukauden kilomääristä ja polttokerroista, mutta tuleva päiväkohtainen kilomäärä on usein yksilöllinen, eikä verratavissa käyrän muodostamaan arvoon.