Voisin pikkasen päivitellä omia kuulumisia projektin osalta. Mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, kattila toimii nykysin hyvin kun alkuvaikeuksista päästiin yli. Kattilan omassa logiikassa on vähän sellaisia hölmöyksiä joista en pidä, mutta niistäkin pääsee kyllä yli ja ympäri. Nyt taitaa olla käsillä viides talvi ja puita menee tasaisesti kattilan läpi ~35pm3 lämmityskaudessa. Tuolla lämmitellään siis vanhaa 250m2 hirsitaloa ja pientä 50m2 työtilaa + tietysti itse pannuhuonetta, joka on noin 20m2. Suhteellisen vaivatonta menoa, aluksi sytyttelin kattilaa altapäin ja tein ties mitä, nyt vakiokäytännöksi on lämmityspäivänä töistä tullessa laittaa kassillinen puita kattilaan ja sytytellä se. Käyn tässä välissä sisällä syömässä ja ruuan jälkeen mätän kattilan täyteen puita ja jätän olemaan seuraavaan kertaan. Jos on varaajat aivan kylmät, niin saatan käydä illalla ennen unille menoa lisäämässä puita, tuo kuus kuutiota varaajia ei lämpene ihan täysin yhdellä pesällisellä, kun polttelen sekapuuta. Kuivalla koivulla tuntuu yksi pesällinen vetävän varaajat aika tavalla täyteen.
Kehitettävää kattilassa on tuo sisälle savutus puita laitettaessa, ohituspelti on kattilan takaosassa, mutta se on hieman alempana kuin etuluukku ja saranoitu ylälaidasta. Vaikka hormissa on erillinen savukaasuimuri, ei se jaksa vetää kaikkia savuja piisiin kun palotila on niin tolkuttoman iso. Jos syöttöluukku ois vähä alempana niin auttas varmaan paljon. Olen miettinyt jos siihen suuaukon ylälaitaan hitsais jonkun 50cm lattaraudan niin auttas jo varmaan paljon. tosin aukko tietty pienenee vähän.
Myös logiikassa ois parannettavaa, orlignossa ei ole omaa savukaasumittaria vaan kiertovesipumppujen ja ohjaus tapahtuu ainoastaan kattilan veden lämpötilan mukaan. Nyt jos kattila ja varaajat on yli 72 astetta (mulla on säädetty tuo latauspumppu käynnistymään noissa lukemissa) niin latauspumppu jurraa vaikka koko yön ihan tyhjää, kunnes laitos jäähtyy alle tuon. Toinen typeryys on joku hemmetin lämpörele, mikä laukeaa oisko n. 90 asteessa. Eli kun varaajat on täynnä ja kattilassa vielä tavaraa, niin lämmitys katkeaa kun kattilan lämpö ylittää tuon. Ennen sitä vehje menee katkokäynnille, mutta jostain syystä tuo 90 astetta menee käytännössä aina rikki vaikka tuo laddomatin isompi pumppu on täysillä ja sitten meno loppuu siihen paikkaan. Tän takia varaajat saa käytännössä max. 80 asteeseen. Tuosta on kai uudemmissa ohjaimissa joku 96 asteen versio tai jotain sinne päin, mutta tuota arvoa ei voi itse tuosta säätää. Ihan hyvin voisi nuo mööpelit lämmittää vaikka siihen 90 asteeseen, niin sais vähän jatkettua lämmitysväliä, tosin en tiedä onko tuolla oikeasti käytännön kannalta mitään väliä...
Jos jollain on tästä kattilasta tai projektista jotain kysymyksiä niin saa ihan vapaasti kysellä, yritän vastailla kun kerkeän.