En ole päässyt vielä lämmittämään varaajaa täyteen, kun paisunta-astia on ilmeisesti liian pieni (200l) ja paineet nousee 1,4 tuolla 70/70/20.
Paisunta-astiasi taitaa olla pienenpuoleinen. Oletko tarkastanut esipainetta ilman vettä? Tuntematta kaikkia reunaehtojasi, olettaen tilojen olevan yhdessa tasossa, laittaisin kalvon taakse painetta 0,2 bar astian ollessa erotettuna vedestä. Sitten päästäisin veden astiaan ja lisäisin järjestelmään sen verran, että vesitilan paine näyttäisi niin ikään 0,2 bar. Nämä säädöt tehtiin siis kylmänä ja mitoitus on tehty perstuntumalla. Seppol voi riipaista ennusteen toimivuudesta.
Järjestelmän paine kylmänä piirin ylimmässä kohdassa pitäisi olla noin 0,2 bar, jotta ei ala lotista. Tämä kohta selviää itse kussakin erilaisessa piirissä kuuntelemalla, eikä hetkellinen lotina mielestäni ole vaarallista. Ilmaa tosin saattaa joutua järjestelmään automaatti-ilmainten kautta, mutta eiköhän se sieltä poiskin tule.
Mielestäni vaarallista ei ole myöskään lämmittää järjestelmää ylipaineventtiileitä "vasten". Ainakin minä olen tasannut oman järjestelmäni vesimäärän sopivaksi aloittamalla hiukan ylisuurella määrällä ja liika on mennyt varojen kautta viemäriin.
Jos edelleen tuntuu liian pieneltä, pienennä hiukan esipainetta ja kokeile uudestaan. Yhtenä tekijänä tässä on myös järjestelmässä oleva ilma, joka poistuessaan pudottaa järjestelmän painetta. Lisää siis pari kertaa järjestelmään vettä lämmitysten välillä ennen johtopäätösten tekoa.
Jos ei ala toimia, ei ole amerikan temppu lisätä rinnalle toista samanlaista paisuntaa, mikäli tilat vain antavat myöten. Ennen lisäämistä kannattaa mitoitus tehdä tarkasti olettaen varaajan maksimilämpötilaksi 95°C, koska havittelit pidempää lämmitysväliä.