Jees! Tällaisia haluttaa lukea. Tuo oli merkityksellinen havainto, että ilman eksoottisia " refractories" nimien alla kulkevia valumassojakin voi tehdä arinakiven ym. Itsellä ollut ehkä rima liian korkealla kun olen kaipaillut erikoistuotteita tulevaan omaan arinakiven tekoon. Nyt tuon luettuani teen sen varmasti 1300 asteen rautakauppatavarasta.
1991 tein varaavan takan, ensimmäisen muuraustyöni. Siihen valoin betkerin tulenkestävästä tulipesän taka-yläosan ja tottumattomana tein liian märän seoksen joka tiivistyi ihan kirkaspintaiseksi muovia vasten. Olisi varmaan pitänyt koittaa minimivedellä ja mahdollisimman tahkealla , niin olisikohan saanut vielä paremman kestoltaan?
No, joka tapauksessa se tulipesän laki on edelleen kuin uusi , vaikka on saanut hirveitä lämpösokkeja varsinkin takan ensimmäisinä vuosina. Itse huomaan kun sitä kotipaikassa vieraillessa tutkiskelen että edes pinnasta ei ole lohkeillut mitään, paitsi keskellä mihin todella kuumat liekit vastaa tunteja, on pinta karhentunut. Eli kaipa se rautakaupan massakin on kestävää tavaraa. tarina omavalmisteisista arinakivistä antoi uskoa itsellekin lisää.
Minulla on MAGAn arinan nielusta mitat ja sihhen tulevista toisioilmareiistä myös. Ainoa vaikeampi selvitettävä on se, miten suutinkivi on liitetty ja tiivistetty muuhun arinan kivirakenteeseen. Tosin nielukin on edelleen hyvässä kunnossa, reikä ei ole reunoistaan pahemmin pyöristyny tai kulunut.
15 minuuttia sitten hävitin kinkunrasvat niin että panin ne ison puolipesällisen hiilloksen päälle. Tuskin kemiallisesti sitä mitä kivien valmistaja on suunnitellut. Joskus kun saa massiivisen hiilloksen aikaan, saatan polttaa jonkun polyeteeniastian ym. Myös auton öljynvaihdon öljyiset rätit polttelen. Jäteöljyjä ym. muuta myrkkyä sentään en.
Joskus lämmittelin saunaa briketeillä ( en enää. teräskiuas menee puhki ja kasaan ) ja joitain loppubrikettejä laitoin kattilaan. Itse arvioisin että liian kuumaa ainetta se olisi koko pesällisenä. Pari kolme palikkaa hiilloksella on kuin turbo moottorille. nehän avautuvat kun kuumenevat kunnolla ja laajenevat, muuttuen purukasaksi eli polttoaineen pinta- ala kasvaa äkisti. Seurauksena on todella voimakas kaasutus ja palo. Kattilan säästämiseksi en enää brikettejä polttele,edes koemielessä.