Kyllä ymmärsin kysymyksesi oikein, mutta kun haetaan järkevää ja edullisinta ratkaisua pulmaan, on ehdottamani jäännöshapen mittaukseen perustuva ensiöilman säätö varteenotettava vaihtoehto. Tarvitaan servomoottori ja lambdaohjain ensiöilman säätelylle haluamallasi tavalla toteutettuna.
Toki säädön voi toteuttaa täysin mekaanisestikin, kunhan löytää sopivan savukaasuja kestävän toimilaitteen, josta mekaanisesti säädetään ensiöilmaa suunnittelemallasi tavalla.
Mutta,- kun automatisoinnin hyöty on erittäin vähäinen, niin ei ole mielekkyyttä asennella lambda antureita ja muuta siihen liittyvää. Jos pesän palaminen / kaasuuntuminen olisi epätasaista, niin tilanne olisi toinen.
Niin, olen tutkinut tuon säätöasian ja sen vaikutuksen palamiseen ja erikoisesti sytytykseen lähes parisen vuotta ja puolisen vuotta sitten löysin käyrän, jonka avulla sain erittäin hyvän kaasuuntumisen sytytysaiheeseen. Ei savutusta,- ei resonontia jne... kaasuuntuminen on erittäin tasalaaatuista tuota käyrää käyttäen.
No, käytännössä ei tuskastuta, jos käy akselia muuttamassa savukaasujen lämpötilan mukaan 3- kertaa. Aivan sama tilanne kuin wanhoissa autoissa oli käsikäyttöinen ryyppy / rikastin.