Kattila,leivinuuni ja kiuas. Kattilassa menee reilut 20 kuutiota, leipparissa ehkä 3. Kiukaassa 2-3. Leippari on itse tehty Tiilerin iso malli. Olen tehnyt myös varaavan takan -91 kotitalooni ja kyllä pitää sanoa että arinan läpi vedetty ilma polttaa puut ja varsinkin hiilloksen kivasti siinä takassa. Omaa leippariani en tykkää lämmittää juuri siksi kun ilma kulkee puiden suuntaan ja hiilloksia saa jahdata loppuun kauan aikaa ( en käytä hiilipesää kun joka tapauksessa on saatava hehkut pois ja pellit kiinni) ja ruokaa sillä ei lopujen lopuksi joulukinkun lisäksi tehdä.
Puran se sinänsä hienon uusin pois ja teen sovelletun kulmatakan, varaavan tietysti. Ensin kesänä katson taas lompakkoon ja katson josko olisi takan aika..
Puukiuas on jotenkin semmoinen perjantai-illan kultakimpale. istun sen edessä ja huolella askartelen tulia. Joskus unohtuu kymmeneksi minuutiksi ihan vain tuijottamaan. Poltan kaikkia tulisijojani ehkä liian kovalla tulella, tykkään kunnon huminasta ja tulesta. Kiuaskin on kolmas vuodesta 98-99 laskien. Tahtovat hiukan kutistua tulipesän reunoilta ja vääntyillä. Yleensä minulla ruostuu reikä jonnekin tulipesän taka- yläosaan. Jos syy on jääräpäinen ylilämmitys niin ei haittaa. Sähkörasia on laatalla peitettynä kiukaan vieressä eikä sinne johtimiin koskaan sähköä tulla laittamaan.... panin sen rasian kun sähkömies veikkasi että 2 vuotta jaksan kiuasta lämmittää. Eikä se puulämmituksellekään ymmärrystä antanut, sanoi että johtojen päässä on mukavaa enegriaa, miksi mun pitää rimpuilla puiden kanssa. En jaksanut perustella,mutta omassa mielessäni koin ahaa- elämyksen, niin eri tavoin ihmiset asiat näkevät. Yksi pää-motivoija kun aloin vaimon kanssa omakotitaloa suunnitella oli,että sinne sitten tulee puukattila, että on sitä parasta tietämääni hommaa tarjolla.. vaimo sanoi että tottakai jos se noin tärkeää on.. ja tulikin ypv 40 jolle suunnittelen koko ajan uutta elämää sulatolla.. puhtaammin polttava saatava tilalle,siksi olen täällä foorumissakin ja täältä on saanut tosi paljon ajattelulle materiaalia.