Mulla ollu estolista pitkään ja yleensä lähtee siitä että on topiccin yleiskeskustelu pysy asiallisella linjalla. Toisekseen jokaisen kommenttiin ei kannata tarttua. Arvostan jokaisen kirjoittajan kommenttia, mutta mietin pystynkö kommentoimaan niin hänen kirjoituksiin että keskustelu on asiallista ja tuo sisältöä keskusteluun lisää.
Jokaisen pitäisi ymmärtä seuraava juju keskusteluissa. Toisen kunniotus hänen kommentteihin. Keskutelun tulisi olla sellaista että toinen voi halutessaa vetäytyä pois keskustelusta menettämättään omanarvon tuntoaa.
Tämä luo hyvän pohjan seuraavalle keskustelulle, eikä jokainen keskustelu mene saman paskan jauhamiseen.
Itse yritän paranataa kirjallisen viestinnän tasoa katsomalla ensimmäiseksi peiliin, miten minä itse voin tehdä että keskustelu olisi hedelmällistä. Teen virheitä (siitä anteeksi pyyntö niille joiden mielestä olen päästänyt sammakoita kirjoituksiini.) ja jokainen tekee virheitä, mutta niistä voi oppia.
Kaikista ei tarvitse tykätä, mutta kaikkien kanssa olisi tultava toimeen. Tuolla vois vaikka aloittaa.
Edit kirjoitus virheitä ja anteeksi pyyntö.
Sen vert vielä täydentäisin, et keskustelu ei ole pelkästään puhumista/kirjoittamista ja ulosantia, vaan pitää osata myös kuunnella ja käyttää aikaa vastapuolen argumenttien ja näkökulmien ymmärtämiseen. Tuo tekee keskustelusta kuin keskustelusta kummasti hedelmällisempää.
Tuosta olen vanhana kyynikkona hiukan eri mieltä, et kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen. Se nyt vaan ei ole mahdollista. Aina löytyy se äärimateriaali, jonka kanssa nyt vaan ei synkkaa, ei sit tippaakaan, vaikka yrittäiskin. Äärimmillään ajanhukkaa edes yrittää imho. Varsinkin siinä kohtaa kun vastapuolikaan ei yritä.
Jokainen varmasti tuntee asosiaalisia henkilöitä, joiden sosiaalinen kanssakäyminen sujuu takkuisesti. Osa on psykososiaalisen puolen puutteita, joille vaan ko henkilöt eivät voi mitään. Osalla sitten taas on kyse hankkimatta jääneistä taidoista. Se jää pimentoon, kummasta tässä on kyse.
Ja mitä peiliin tulee, kun tuntuu että keskustelee idiootin kanssa, kannattaa välillä käydä peilistä tsekkaamassa ettei myös vastapuoli tee niin...
Muukalainen, ajatuksesi on ylevä, mutta valitettavasti todellisuus netissä... On vähemmän ylevää, kuten varmasti tiedätkin. Tää ei sentään ole edes pahin saitti. :-|
Kajille, tässä foorumisoftassa ei tosiaan näytä olevan blacklistia, tie sit onks kyse konffauksesta vai softan perusominaisuudesta.
Ehkä yksi keino eteenpäin olis yhteiset ohjeet keskustelulle. Vaiks nyt niin, että tietyillä asiaosastoilla väitteet pitäisi perustella kunnolla tai laittaa asiallinen viite asialliseen perusteluun, tai muuten viesti poistetaan asiattomana. Kankeuttaa keskustelua, teettää helskatisti duunia ylläpidolle ja päästää pikkunatsit innolla ruokkoamaan viestejä. Tie sit, vois olla kokeilemisen väärtti. Tää bulkkisoopa-tilanne ei todellakaan miellytä meikäläistäkään.