Kirjoittaja Aihe: Puulämmitys öljyn tilalle hoitamaan käyttövettä ja osittaista lämmitystä  (Luettu 21082 kertaa)

Samu_s

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Kaipa siinä säästää kun itse purkaa vanhan pois ja käyttää putkaria vain vanhan irti kytkemiseen, uusien vetojen tekemiseen ja uuden kytkemiseen. Luulisi tällöin tonnilla selviävän..

Noista sisäpiipuista lueskelin että kyllä uudempi öljykattila sellaista huutaisi. 10m matkalla se on taas tonni.

Mittailin hormin uudelleen ja näyttäisi olevan 160x200mm. Ainut vain että taitaa olla vähän liian alhaalla, noin 80 cm korkeudella. Jos tuonne puukattilaa sovittaa niin pannu huone on sen verran kapea, että hormin ja seinän välissä on n. 150cm. Puukattila olisikin käännettävä ovellepäin eli 90 astetta hormista, tätä vetoa ei varmaan voi vähääkään taittaa alas? Eipä tuo nyt ongelma ole reikää hieman nostaa.

Mittailin vielä vähän pannuhuonetta ja näyttäisi että sinne mahtuisi tuollainen Jäspi Ovali 1,5m3 vanhojen öljysäiliöiden tilalle jos vaan taipuu kellarin ovesta sisään. Mahtuisi sinne myös kaksi Jäspin Ovali 1m3 vierekkäin, mutta yksinäänkin tämänlainen maksaa 2700e. 300 euroa enemmän ja saa jo tuon 1.5m3 varaajan.

Mitenkäs alkaako tuo Vigas 16 lambda olemaan liian pieni tuolle varaajalle? Tuskin enää yhdellä täytöllä tulee varaaja täyteen?

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 524
Jos yhdellä täytöllä saa varaajan täyteen pitää se aina käyttää tyhjäksi ellei tahdo "katkokäyntiä".
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

kahe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 200
    • Pannuhuoneen mittaukset
Voi myös tehdä vajaatäytön, kun tietää suurinpiirtein tarpeen tai kantapään kautta oppinut. Itse pystyn kolmen vuoden kokemuksella tekeen uuden lisäyksen aika tarkasti nykyään painemittarin ja varaajan eripisteiden lämpökäyrien perusteella, etenkin alimman osan. Katkokäynti kyllä polttaa loput pois ainakin Attackissa, jos kulutustakin on koko ajan.

Putkilaskuun, niin täällä hinta ainakin heitti lähes tajunnan pois. Ei puhuta satasista ellei saa tutun kauppaa. Yli tonnin meni reilusti puristuskupareilla (varmaan tehty kullasta nuo mutkat hinnan perusteella). Kannattaa huomioida, mutkien määrä nosti hintaa reilusti.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Maikki_S

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
Savupiippuun uuden aukon tekeminen onnistuu vikkelästi, mutta mikäli se aiheuttaa ylimääräistä tuskaa niin Centrometallilla ainakin oli matalalla korkeudella tuo liittyminen. Aukon keskireikä siinä 850-900 mm paikkeilla lattiasta.

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Kuparin käyttöä kannattaa välttää budjettisyistä jos vaan mahdollista. Kaikki lämmityskierto mustasta/sähkösinkitystä. Käyttövesipuoli 95% pexiä paitti ne ihan kuumimmat paikat kuparilla.
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

Samu_s

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Kiitos vastauksista.

Talvi tekee loppuaan ja taitaa käydä niin että suunnitelmat eivät ole valmiita ennen kuin seuraava 1000 litran satsi täytyy tilata..

Oletteko käyttänyt erikseen tulistusvaraajia käyttövettä varten? Tuli vain mieleen että helposti saattaa tuo varaajan lämpö kovilla talvilla pudota sinne 30 asteeseen niin alkaa olla jo aika vilposta siinä vaiheessa suihkutella, legionaalaisbakteerista puhumattakaan.. Kuitenkin tuli nyt tuossa vielä mieleen että jos hommaisi 100 litran käyttövesivaraajan ja kytkisi sen niin, että se on mahdollista kytkeä kiertämään öljykattilan kierukan kautta jos isompaa veden kulutusta tiedossa. Normaalikäytöllä meidän pienellä 4 hengen perheellä se todennäköisesti riittänee hyvin öljykattilan kierukka ohitettuna.

Kuitenkin, tämä nyt olisi jo ensimmäinen askel tuosta vanhasta kattilasta irtaantumiseen ja paskan osuessa tuulettimeen käyttövesi olisi taattu. Ja jos sitä myöhemmässä vaiheessa muutenkin tarvisi, niin ei olisi hutihankinta.

Samalla tulisi korvattua jumissa oleva sekoitusventtiili :) Olisi tuohonkin uusi käyttämätön jäänyt edelliseltä omistajalta mutta en ole vielä raaskinut ruveta putkia availemaan.

EDIT lisäys: 100 litran varaaja sen takia että se mahtuisi hyvin vielä pannuhuoneen seinälle, muuten tulee ahdasta.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2017-17:54 kirjoittanut Samu_s »

vesimies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 303
Jos siltä tuntuu niin kannattaa laittaa tuollainen tulistusvaraaja väliin, mutta jos varaajassa on kierukka niin mielestäni legionella pelko on täysin turha, koska siinä kierukassa on sen verran vähän vettä ja vaihtuu koko ajan että mitään legionellaa ei pääse syntymään.
Tämä legionella on se millä ihmisiä pelotellaan, usein tuntuu että vähän turhaan, onko joku joskus kuullut että joku olisi saanut tuollaisen Suomessa? Ainakaan omasta vedestä, jotkin kylpylät vähän eri asia.

Samu_s

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 15
Tarvitseeko käänteispalokattila (varsinkin lambdalla) sisäpiipun? Tuleeko ongelmaksi vanhan tiilipiipun hikoilu?
Jotkin valmistajat ilmoittavat savukaasujen olevan n. 170 astetta ja jotkin hyvinkin yli 200 astetta.

Korkeutta piipulla on se noin 9 metriä. Piipun yläpää on korjattu ja muurailtu uudelleen jokunen vuosi takaperin.

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Oletteko käyttänyt erikseen tulistusvaraajia käyttövettä varten? Tuli vain mieleen että helposti saattaa tuo varaajan lämpö kovilla talvilla pudota sinne 30 asteeseen niin alkaa olla jo aika vilposta siinä vaiheessa suihkutella, legionaalaisbakteerista puhumattakaan..

En, mutta mielessä on ollut. Lähinnä siten, että tulistusvaraajan voisi vaikka sitten (puoli) automaattisesti kytkeä sarjaan varaajalta tulevan viileämmän veden kanssa. Tällöin sähköllä lämmittämiseen menisi vaikkapa 35...65 asteen verran tehoa, vähemmän kuin kylmästä tuohon 65 asteeseen lämmittämiseen. Tällaisen investoinnin takaisinmaksuaika on sitten ihan toinen juttu, mutta antaa vapausasteita koko varaajan lämpimänä pitämiseen.

Minulla on käytössä varaajan kierukan sijaan levylämmönvaihdin ja en ole legionellasta toistaiseksi huolissani. Levylämmönvaihtimeen tulee suoraan kylmä vesi ja itse vaihtimessa ei vallan isoja määriä lämmintä vettä ole. Pumppu kierrättää lämmönvaihtimeen varaajasta lämmintä vettä, shunttaus on 55 astetta ja shuntin säädön hitaudesta johtuen menee välillä n. 70 asteen tienoolle. Toki tämä myös haaskaa lämpöä kun varaajan lämmin vesi on koko ajan kierrossa levylämmönvaihtimen läpi.

Apropoo, tällä hetkellä meillä öljy tekee lämmön ja puu hoitaa käyttöveden ja osan lämmitystä (ph+khh+s). Miksikö? Isäntää laiskottaa.

Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R