Oliko tämäkin taas samaa vanhaa mutua, vai löytyiskö jopa ihan perustelu?
Itse jos olisin tuossa tilanteessa tai noh olenhan minä mutta se on eri juttu ku lähtötilanne on erillainen.
Miettisin miten paljon haluan sitoutua omantalon energian tuottamiseen ja kuinka mahdolliset lomareissujen lämmitys hoidetaan. Miten lämmitys muoto vaikuttaisi kyseisen kiinteistön myynti arvoon tai myynnin helppouteen.
JOS tuleekin sellainen tilanne että joutuu luopumaan talosta. Toivottavasti sellainen tilanne ei tule ilman harkittua päätöstä. mutta tulevaisuudsta ei koskaa tiedä.
Varaaja probleemaan. Onko perustusten kuivatus kunnossa? Jos on niin miten olis seuraava ajatus tehdä varaajalle bunkkeri rakennuksen viereen varaajalle? Sais kunnon kokoisen varaajan ja sitä kautta helpottaa puulämmityksen sitovuutta. Onko mahdollista asentaa isompaa puukattilaa?
Itse miettisin asian niin, että jos muutan radikaalisti lämmitysmuotoa esim. puulle niin järjestelmän tulisi olla sellainen että lämmitys työ ei muodostu taakaksi tai toiseksi työksi. Huippupakkasilla 24h lämmitys väli ja siitä kelien lauhtuessa väli pitenee ja pesällisellä varaaja kuumaksi. Miten puuhuolto kattilalle. Mistä polttopuut?
Näihin kysymyksiin vastauksia. (ei tarvii tänne välttämättä kirjoittaa kunhan sisäistät ne itsellesi).
Omakohtaisesti miettisin luopuisinko öljystä ku ei mene kuin 1400l vuodessa. Moni vaihtaa öljystä maalämpöön, niin tori.fistä löytyy pilkka hintaa melko tuoreitakin kattiloita joiden hyötysuhde on toistaluokkaa kuin vm 68 kattilan. Pääsisi paljon pienemmällä pääoman sijoittamisella hyvään tulokseen tuotettu kw. Eikä olisi siihen puulämmityksen rytmiin niin sidottu. Miten on patteriverkoston tila onko odotettavissa remonttia?
Jos talon katot antaa myöten niin aurinkolämpöä kantsii harkita kesäajan lämpimän käyttöveden tekemiseen?
Loppujen lopuksi nämä asiat on jokaisen omakohtaisia harkintoja ja päätöksiä. Me voidaan antaa vaan visioita sinulle joista voi miettiä mikä on se sopiva itsellesi.
Toivottavsti mieluinen ratkaisu löytyy.