Terves,
Kohteena on -56 valmistunut hirsirunkoinen rintamamiestalo, jonka olen ostanut noin 1,5v sitten.
Kolmessa kerroksessa on neliöitä 127 m2, joista lämpimänä n. 95m2. Kellarissa pienellä vesikiertoisella lattialämmöllä vain siis sauna ja "pukutila". Patterit/lämmitysputket talossa ei ole varmaan kaukana alkuperäisestä. Kellarin saunna ja pukutilan lattialämmitys on n. 2005 vuodelta.
Talossa on öljylämmitys ja varaava takka. Edellisiltä asukkailta öljyä oli kulunut n. 2000-3000l vuodessa, takkaa ei ilmeisesti hirveästi käytetty vaikka onkin 2007 asennettu. Öljykattila on Jämä miniter vuosimallia -68, poltin ilmeisesti uusittu 2007 kuten myös pannuhuoneessa olevat öljysäiliöt ja niihin liittyvät romppeet.
Asennutin taloon Panasonicin HZ9RKE ilmalämpöpumpun reilu vuosi sitten. Tämän ja takan avulla saan kaksi ylintä kerrosta pysymään lämpimänä noin -10 asteeseen saakka ilman lämpöä pattereissa. Yläkerrassa olevassa lastenhuoneessa olen kuitenkin pitänyt patteria vähän auki, koska pienen muksun takia portaikon ovea on välillä pidettävä suljettuna. Tästä mentäessä kylmemmäksi alkaa keittiö vaatimaan vähän apuja patterista.
Kuitenkin, tällä kombinaatiolla mentäessä öljynkulutus on tuolla kattilalla n. 1400 l vuodessa. Olen miettinyt että tuo kattila tuskin elää hirveästi yli 50 vuotiaaksi, joten jotain tarvitsisi tehdä. Puita talossa menee jo ennestään takkaan ja saunaan joten sitä tarvitaan kuitenkin aina. Laskeskelin että tuolla kattilan hyötysuhteella jos sama taloon menevä energia tuotettaisiin uudella puukattilalla (mielellään käänteispalo) ja varastoitaisiin se n. 1000l varaajaan selvittäisiin noin 10-12 heittomotillisella vuodessa. Kesällä öljyä on kulunut n. 70 litraa kuukaudessa, joten selvittäisiin n. 3 päivän välein polttamisella ja kovalla pakkasella noin ~200 litran kulutuksella vastaavasti päivän välein.
Olettaisin että näin selvittäisiin hyvin jos puukattilana olisi esimerkiksi Atmoksen DC 18 S, Vigas 16 lambda tai Attackin 16 DPX Lambda. Pieni koko pannuhuoneen pienen koon takia ja söisivät samanmittaista puuta kuin muutenkin talossa kuluu. Varaajassa ongelmaksi tulee niiden mahtuminen sisään. Kellari on 2000mm korkea ja ovet kutakuinkin 750mm leveät, karmit poistamalla vähän isompi. Olen miettinyt että jos laittaisi kaksi n. 600 litraista sarjaan niin ainakin kierukoita riittäisi jos vaikka myöhempään vaiheeseen lisäisi aurinkokeräimet.
Itseasiassa jos ensitöikseen hommais ipelkän 500 litran varaajan ja 6kW vastuksen siihen, tämä tulisi jo silloin todennäköisesti halvemmaksi kuin nyt tuon lämmittäminen öljyllä.
Tässä nyt aloitus.. onko laskelmani kutakuinkin paikkaansa pitäviä ja mitä mielipiteitä tuo herättää? Onhan toisena vaihtoehtona sitten unohtaa keskikerroksen ja yläkerran patterit kokonaan niiden vanhuuden takia ja lisätä keittiöön sekä yläkertaan pieni tulisija pahimpia pakkasia varten. Hoitaisi sitten kellarin ja käyttöveden jollain muulla konstilla.
/ Samu