Tuossa Plamenissa ei näkynyt ainakaan etupuolella muita mittareita kuin uunin lämpömittari. Joissakin merkeissä mittareita on jopa parittain, onko sitten meno-, ja paluuvedelle omansa, en tiedä koska esitteissä ei kerrota. Saattaa toinen olla painemittarikin. Oletko kokenut tuosta mittarittomuudesta olevan mitään haittaa? Minkä verran painetta tuo Plamen valmistajan mukaan kestää? Näitähän ei tietenkään millekään vesijohtopaineille ole tarkoitettukaan, ajattelin jotain mahdollista häiriötilannetta, jossa varolaitekaan ei pelaa suunnitellusti.
Puutuli on kyllä meikäläiselle kiusallisenkin tuttu paikka. Toissa vuonna kävin riittävän monta kertaa kiskomassa liikkeen lukittua ovea. Netin mukaan olisi pitänyt olla auki, vaan ei ollutkaan. Neljännellä tai viidennellä kerralla sitten pääsin sisälle asti, taisin vielä kännykällä varmistaa, että paikalla oltiin. Muutama puuhella näkyi olleen, mutta vesikiertoinen ei silloin kiinnostanut, koska talossani oli uunilämmitys.
Plamen on kyllä kukkaroystävällinen, ei lyö leiville roudata sitä Virosta. Lämmitystehoa näkyy olevan 14 kW, josta reilu puolet veteen. Nämä tehot on mulle vaikeita, erilaisia lukuja paperilla, ei pysty mieltämään mitä se on oikein käytännössä. Olen itse vähän harkinnut tehokkaampaa 27 kiloWattista, josta 18 jäisi veteen. Kaikki kuitenkin ihan alkutekijöissään, tietoja kerätään ja sulatellaan, sitten vasta päätetään.
Muutan taloon, jossa on parisataa asuinneliötä. Siellä on maalämmitys ja patteriverkosto. Sähköä siellä nykyään kuluu yhtä paljon kuin vastaavankokoisessa sähkölämmitystalossa. Tarkoitus olisi etenkin kovilla pakkasilla hellalla jeesata, ettei kaikkea maalämmön tuottamaa haaleahkoa vettä tarvitsisi sähköllä tulistaa. Tehoja hellaan tarvitaan siksi, etten ole ajatellut koko ajan pitää hellassa tulta. Ruoanlaittojen yhteydessä polttelee pari pesällistä. Jatkuvalla polttamisella tulee keittiö vielä sietämättömän kuumaksikin.