Olen ollut kesän ajan koko lailla hiljaa tällä palstalla, mutta palaanpa kirjoittamaan pienen loppukaneetin tähän ketjuun. Niin kuin tuolla allekirjoituksessakin näkyy, kalusto on kesän aikana päivittynyt. Nyt, muutaman polttokerran jälkeen tuntuu siltä, että homma toimii savutta ja kivutta.
Tiivistetysti asia meni niin, että viime syksynä tein päätöksen, jonka mukaan Veda alkaa joko toimia tai sitten merkki vaihtuu. Täältä palstalta saamieni neuvojen perusteella tilanne koheni huomattavasti, kun arinan sai tiiviiksi: aiemmin neljä viidestä polttokerrasta epäonnistui, tiivistyksen jälkeen yksi kerta kolmesta. Palstalla kirjoitteluni lomassa olin tiiviisti yhteydessä myös valmistajaan, joka ei osoittanut kiinnostusta ongelmiani kohtaan. Ilmeisesti jonkinlainen osa noista epäonnistuneista poltoista perustuu siihen, että osa ensiöilmasta puhelletaan suoraan päin puukasaa, mikäli lataus on yli puoli pesällistä. Puhallus lietsoo palamisen koko pesään ja hetken kuluttua ilmamäärä ei enää riitä, vaan toisiopalo sammuu. Valmistaja ei kertaakaan esimerkiksi kysynyt, millaisia oireita kattila esittää ja kaikki tehdyt muutokset tehtiin minun aloitteestani. Tästä tein johtopäätöksen, että minä en enää lähde kokeilemaan ilmansyötön muutosta, vaan esitin valmistajalle vaatimuksen kaupan purkamisesta. Pienen tinkimisen jälkeen pääsimme asiasta yhteisymmärrykseen ja raha palautui tilille samoihin aikoihin, kun uusi kattila asentui paikalleen. Sellaisen hassu yksityiskohta tähän vielä liittyy, että uuden kattilan ja tarvikkeet ostettuani ja itse asennettuani minulle jäi välirahaa käteen melkein kaksi tuhatta euroa. Vanha kattila ei toiminut ja uusi toimii.