En usko että vaikuttais tehoon mitenkään, koska alkuperäisessä 460mm leveässä tasapohjaisessa arinassa ei reunimmaiset puut kunnolla osallistu kaasuuntumiseen. Mutta holvaamis herkkyys lisääntyy kyllä hieman, näin omien kokeiluiden perusteella. Tohon holvaamis ilmiöön vaikuttaa muuten aika paljon se että jos ensiöilmaa syöttää liian paljon niin hiilusta palaa pois ja toisiopalo sammuu. Mulla oli just näitä ongelmia, lisäsin liikaa ilmaa kun tuijotin savulämpö mittaria. Savujen lämmöt näytti alle 200 joten pistin lisää ensiöilmaa, tästä seuras että arinakiven kohdalta palo puut pois ja loput puut holvas. No vika oli lämpömittarissa näytti 80 astetta liian vähän, nyt uusi mittari ja ensiöilma pienemmälle taas palaa niinkuin pitääkin.
Sinulla tuntuu olevan hyvä käsitys siitä, mitä Vedan palotapahtuma on. Mainintasi tuosta liiasta ensiöilmasta holvaamisen ja sammumisen aiheuttajana on mielenkiintoinen. Aiemmin sanoit pienentäväsi ensiöilman määrän "lopulliselle" tasolle, kun lämpömittari lähestyy 200°C. Sinä siis lähestyt sitä täyden palamisen vaiheen lämpötilaa alhaalta päin. Minä taas olen kokeiluissani päätynyt siihen, että ensin pitää savukaasut päästää jonkin verrankin yli tavoitelämpötilan ja sieltä lasketellaan ensiöilman pienentämisen jälkeen oikealle tasolle.
Arinan tiivistämisen jälkeen olen muutamia kertoja törmännyt hiipuneeseen paloon. Ilmeisimmin näissä on tuo holvaaminenkin ollut yhtenä tekijänä mukana, eli hiillos palaa puiden alta pois ennen kuin uutta ehtii muodostua ja puut jäävät arinan aukon kohdalla ilmaan.
Pitääpä ottaa kokeiluun tuollainen alhaalta päin oikeaan lämpötilaan pyrkiminen.
Jupekoo, kuvailisitko vielä, millaista puuta poltat, laatu ja koko? Minulla saattaa yhtenä ongelman aiheuttajana olla tuo puiden järeys. Siihen taas olen päätynyt siitä syystä, että aiemmin on vaikuttanut toimivan sitä paremmin, mitä järeämpiä puut ovat olleet. Isojen puiden tilavuuteen verrattuna pieni palopinta-ala on hillinnyt ensiöpalon riehaantumista.
Ai niin, sitäkin piti kysyä, millaiseen hyötysuhteeseen sinä kattilallasi pääset. Minulla tuo 75% puista veteen on ollut aika normaali, oletuksilla: 4,1 kW/kg, 1.16 kWh/m3/°C, veden tilavuuteen otettu kattilan tilavuus mukaan, puut punnittu, verkon imemä teho arvioitu tasakeleillä edellisen varaajallisen kulutuksen mukaan. Alkulämpötilana olen käyttänyt varaajan ylä- ja alamittarin keskiarvoa, lopputilanteessa varaajan lämpö läpi asti sama, yleensä noin 100°C. Tähän kysymykseen kuulisin mielelläni muiltakin ala-/käänteispaloisten polttajilta kannanottoja.